שמירת העיניים בספר משלי

קוד: ביאור:משלי ד25 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

החכם מלמד את בנו לשמור על כל איברי גופו, ובפרט על העיניים:

משלי ד25: "עֵינֶיךָ לְנֹכַח יַבִּיטוּ, וְעַפְעַפֶּיךָ יַיְשִׁרוּ נֶגְדֶּךָ"

ניתן לפרש את ההנחיה הזאת לפי שתי המשמעויות של השורש נכח:

א. נוכח = במרחק ראיה, מול העיניים

מקד את מבטך בדברים שמול עיניך:

1. שמור על עירנות ועל עיניים פקוחות בכל עת, וכך תינצל ממכשולים (ישר = ללא מכשולים): "ראה בהתבוננות יתירה תכלית המעשה אשר תעשה, ואז עפעפיך יוליכוך בדרך הישר" (מצודת דוד)

2. היה ממוקד במטרה העיקרית שלך בחיים, היזהר מהסחות דעת: "צריך שיהא לו אות נכחו אליו יביט ויכוין בכל מעשיו, ולא עוד אלא שעפעפיו יצמצמו הבטתו ויישירו נגדו, כדרך בקיאי מורי החצים, עד שתהיה הבטת הנכח מצומצמת כמעט אל נקודה, כי הנכחיות הוא דבר שלא יפרד מהנקודה אפילו במחשבה... והכוונה, שענין ההבטה וההשקפה המוטלת עליו בעיני בחינתו הוא שישמר מהימין והשמאל בכוונותיו, שהם קצות היתרון והחסרון אשר בכל המדות, רק שיכוין אל חוט השערה אשר באמצע, ולא יחטיא. לפי שכל אחת מהקצוות הוא הרע, והאמצע לבדו הוא הנכון" (הרב יצחק עראמה, עקדת יצחק עב).

3. השתמש בכושר הראיה שלך בצורה מאוזנת, התרחק מקיצוניות: "עיניך לנכח יביטו - ולא תטה לימין או לשמאל; ועפעפיך יישרו נגדך - לא להגביהם למעלה או להשפילם למטה... והיינו ואל תתחכם יותר, ואל תהי סכל..." (הגר"א);  

4. הסתכל רק על מה ששייך לך, ואל תפנה את מבטך לרכוש הזולת.

5. הסתכל רק על אשתך, שנמצאת מול עיניך, ולא על נשים אחרות (גם בלשון ימינו, כשאדם חושב על נשים אחרות, אומרים שהוא "פוזל לצדדים").

פירוש זה מתאים לניקוד של המילה כפי שהיא לפנינו, לְנֹכַח, והיא מקבילה למילה נֶגְדֶךָ (נגד = מול העיניים = נוכח).

ב. נכוח = ראוי, נכון וישר

הפנה את מבטך לדברים ראויים וישרים:

6. קרא רק ספרים אמיתיים; הסתכל רק על אנשים שאומרים אמת: "עיניך לנכח יביטו - יסתכלו אל האמת ואל היושר" (רש"י).

7. בכל דבר שאתה עושה, ראה את שם ה' מול עיניך (ראו שם ה' מול העיניים): "צריך אתה שיביטו עיניך נוכח דרכי ה', כמו שנאמר (תהלים כה15) "עיני תמיד אל ה' "..." (מלבי"ם).

לפי פירוש זה יש לנקד את המילה לְנָכֹחַ, והיא מקבילה למילה יַיְשִרוּ (נכוח = ישר).

פסוקים סמוכים ודומים

חכמי המדרש פירשו, שהפסוק שלנו והפסוק הבא אחריו מלמדים שיש לשמור על איזון בין תפילה לבין תורה, ולהתמקד בכל אחת מהן בזמנה - כשמתפללים, להפנות את המבט כלפי ה', וכשלומדים תורה, להפנות את הרגליים לבית המדרש: "עיניך לנוכח יביטו - בשעה שאתה עומד בתפילה, תכוון עיניך וליבך כנגד אביך שבשמים. אם עשית כן - ועפעפיך יישירו נגדך.    פלס מעגל רגלך - בשעה שאתה הולך לבית המדרש, אם עשית כן - וכל דרכיך יכונו" (מדרש משלי).

התנ"ך מתאר חטאים וצרות רבות שנגרמו כתוצאה מראיית דברים רעים או מפתים, למשל:

  • אדם וחוה אכלו מפרי עץ הדעת וגורשו מגן עדן, בראשית ג6: "וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל, וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל"
  • בני האלהים חטפו נשים, דבר שנחשב אחד הגורמים למבול, בראשית ו2: "וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה, וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ"
  • חם בן נוח פגע בכבוד אביו, וזרעו קולל, בראשית ט22: "וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו, וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ"
  • המצרים לקחו את אשתו של אברהם, וה' הביא עליהם נגעים, בראשית יב14: "וַיְהִי כְּבוֹא אַבְרָם מִצְרָיְמָה, וַיִּרְאוּ הַמִּצְרִים אֶת הָאִשָּׁה כִּי יָפָה הִוא מְאֹד. וַיִּרְאוּ אֶתה שרי פרעה, ויהללו אֶתה אל פרעה, וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה בית פרעה"
  • לוט התפתה לגור בסדום, ובסופו של דבר הפסיד את כל רכושו ונאלץ לברוח משם, בראשית יג10: "וַיִּשָּׂא לוֹט אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה, לִפְנֵי שַׁחֵת ה' אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בֹּאֲכָה צֹעַר", ואשתו הפכה לנציב מלח, בראשית יט26: "וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו - וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח" - ללמדנו עד כמה חמור יכול להיות העונש על אי-שמירת העיניים (פירוט).
בתורה ישנה מצוה מפורשת לשמור על העיניים, ומצוה אחרת שנועדה לעזור לאדם לשמור על העיניים:
  • דברים ד19: "וּפֶן תִּשָּׂא עֵינֶיךָ הַשָּׁמַיְמָה וְרָאִיתָ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ וְאֶת הַכּוֹכָבִים כֹּל צְבָא הַשָּׁמַיִם וְנִדַּחְתָּ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לָהֶם וַעֲבַדְתָּם..."
  • במדבר טו39: "וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת, וּרְאִיתֶם אֹתוֹ, וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מצות ה', וַעֲשִׂיתֶם אַתֶּם, וְלֹא תתורו אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אֹתָם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם"
  • לפי חלק מהדעות, החוש המועדף על התורה הוא חוש השמיעה (ע"פ ישראל אלדד, "הגיונות מקרא"): דברים ו4: " יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָ ד"
ספר משלי מזהיר בכמה מקומות לשמור על העיניים, כלומר להסתכל רק על דברים טובים וטהורים ולא על דברים רעים ומפתים:
  • משלי א17: "כִּי חִנָּם מְזֹרָה הָרָשֶׁת בְּעֵינֵי כָל בַּעַל כָּנָף, והם לדמם יארבו..." - הציפורים הפתיות מסתכלות על הגרגרים המפוזרים על הרשת בחינם ומתפתות להיכנס למלכודת (פירוט).
  • משלי ג21: "בְּנִי! אַל יָלֻזוּ מֵעֵינֶיךָ, נְצֹר תֻּשִׁיָּה וּמְזִמָּה" - הסתכל תמיד על דברי חכמה, תבונה ודעת, ודומה לזה משלי ד21: "אַל יַלִּיזוּ מֵעֵינֶיךָ, שָׁמְרֵם בְּתוֹךְ לְבָבֶךָ", משלי ז2: "שְׁמֹר מצותי וֶחְיֵה וְתוֹרָתִי כְּאִישׁוֹן עֵינֶיךָ" (פירוט).
  • משלי ד25: "עֵינֶיךָ לְנֹכַח יַבִּיטוּ, וְעַפְעַפֶּיךָ יַיְשִׁרוּ נֶגְדֶּךָ" - הסתכל רק על מה שמול עיניך (למשל: אשתך), ואל תפזול לצדדים (פירוט).
  • משלי יז24: "אֶת פְּנֵי מֵבִין חָכְמָה, וְעֵינֵי כְסִיל בִּקְצֵה אָרֶץ" (פירוט)
  • משלי כג26: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי, וְעֵינֶיךָ דְּרָכַי תצרנה"
  • משלי כג31: "אַל תֵּרֶא יַיִן כִּי יִתְאַדָּם, כִּי יִתֵּן [בַּכּוֹס] עֵינוֹ יִתְהַלֵּךְ בְּמֵישָׁרִים" (פירוט)
  • משלי כג33: "עֵינֶיךָ יִרְאוּ זָרוֹת, וְלִבְּךָ יְדַבֵּר תַּהְפֻּכוֹת"
  • משלי כז20: "שְׁאוֹל ואבדה[וַאֲבַדּוֹ] לֹא תִשְׂבַּעְנָה, וְעֵינֵי הָאָדָם לֹא תִשְׂבַּעְנָה" (פירוט)
החכם מגנה את מי שמשתמש בעיניו כדי לרמוז רמיזות שליליות, כדי להתגאות או כדי ללעוג לאחרים:
  • משלי ו17: "עֵינַיִם רָמוֹת, לְשׁוֹן שָׁקֶר, וְיָדַיִם שֹׁפְכוֹת דָּם נָקִי"
  • משלי י10: "קֹרֵץ עַיִן יִתֵּן עַצָּבֶת וֶאֱוִיל שְׂפָתַיִם יִלָּבֵט" (פירוט)
  • משלי טז30: "עֹצֶה עֵינָיו לַחְשֹׁב תַּהְפֻּכוֹת קֹרֵץ שְׂפָתָיו כִּלָּה רָעָה" (פירוט)
  • משלי כא4: "רוּם עֵינַיִם וּרְחַב לֵב נִר רְשָׁעִים חַטָּאת" (פירוט)
  • משלי כח22: "נִבֳהָל לַהוֹן אִישׁ רַע עָיִן, וְלֹא יֵדַע כִּי חֶסֶר יְבֹאֶנּוּ" (פירוט)
  • משלי כח27: "נוֹתֵן לָרָשׁ אֵין מַחְסוֹר, וּמַעְלִים עֵינָיו רַב מְאֵרוֹת" (פירוט)
  • משלי ל13: "דּוֹר מָה רָמוּ עֵינָיו וְעַפְעַפָּיו יִנָּשֵׂאוּ"
  • משלי ל17: "עַיִן תִּלְעַג לְאָב וְתָבוּז לִיקֲּהַת אֵם - יִקְּרוּהָ עֹרְבֵי נַחַל וְיֹאכְלוּהָ בְנֵי נָשֶׁר"
מצד שני, הוא מזהיר שלא לעצום את העיניים לגמרי, אלא לשמור על עיניים פקוחות ולהשתמש בהן למטרות טובות - להתפרנס בכבוד, להילחם ברשעים, לעזור לנזקקים ולשמח אנשים עצובים:
  • משלי ו4: "אַל תִּתֵּן שֵׁנָה לְעֵינֶיךָ, וּתְנוּמָה לְעַפְעַפֶּיךָ"
  • משלי כ12: "אֹזֶן שֹׁמַעַת וְעַיִן רֹאָה, ה' עָשָׂה גַם שְׁנֵיהֶם" (פירוט)
  • משלי כ13: "אַל תֶּאֱהַב שֵׁנָה פֶּן תִּוָּרֵשׁ, פְּקַח עֵינֶיךָ שְׂבַע לָחֶם" (פירוט)
  • משלי כ8: "מֶלֶךְ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא דִין, מְזָרֶה בְעֵינָיו כָּל רָע" (פירוט)
  • משלי כב9: "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ, כִּי נָתַן מִלַּחְמוֹ לַדָּל" (פירוט)
  • משלי טו30: "מְאוֹר עֵינַיִם יְשַׂמַּח לֵב, שְׁמוּעָה טוֹבָה תְּדַשֶּׁן עָצֶם" (פירוט)
ראו פסוקים נוספים על שמירת העיניים בתנ"ך.

תגובות