כיבוד הורים וציפורים

קוד: ביאור:משלי ל17 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי ל17: "עַיִן תִּלְעַג לְאָב, וְתָבוּז לִיקֲּהַת אֵם - יִקְּרוּהָ עֹרְבֵי נַחַל, וְיֹאכְלוּהָ בְנֵי נָשֶׁר"

- בסופו של דבר הארץ תחרב, ובני הדור הראשון, אשר לעגו לאביהם ובזו ליקהת (משמעת) אמם, יהיו מוטלים בביזיון על הארץ, ואת העין הרמה והשחצנית שלהם ינקרו עורבי נחל ויאכלו בני נשר.

הקבלות

מה הקשר בין אי-כיבוד הורים לבין אכילת העיניים ע"י עורבים ונשרים?

1. גם בתורה מצאנו קשר בין כיבוד הורים לבין ציפורים. ישנן שתי מצוות, שהתורה מבטיחה למי שיקיים אותן ימים טובים וארוכים:

הציפורים מסמלות את ההגנה על הצאצאים. במיוחד נכון הדבר לגבי הנשר, דברים לב11: "כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ" (פירוט). מצוות שילוח הקן מתייחסת לציפור הרובצת על צאצאיה ומגינה עליהם, גם כאשר היא בסכנת חיים. התורה מצווה עלינו לכבד את האם ולשלח אותה לחופשי (פירוט). שתי המצוות בספר דברים נובעות מאותו עיקרון - כיבוד ההוֹרוּת, שהוא תכונה חיונית בעולם החי כמו בעולם האנושי. גם בספר משלי, כפי שקראנו, אדם שאינו מכבד את הוריו נענש על-ידי ציפורים, ובפרט על-ידי בני נשר: "כשם שמתן שכרן שווה - כך עונשן שווה" (רבי שמעון בר יוחאי, ירושלמי פאה פ"א ה"א).

2. הפסוקים הקודמים תיארו את ההתדרדרות המוסרית של הדור, המתחילה בזלזול בהורים ונמשכת בגאוה, משלי ל11-12: "דּוֹר אָבִיו יְקַלֵּל, וְאֶת אִמּוֹ לֹא יְבָרֵךְ; דּוֹר טָהוֹר בְּעֵינָיו, וּמִצֹּאָתוֹ לֹא רֻחָץ" (פירוט); הבנות של אותו דור משחיתות את דרכן עוד יותר, ודורשות מההורים שיתנו להן עוד ועוד, משלי ל15: "לַעֲלוּקָה שְׁתֵּי בָנוֹת הַב הַב, שָׁלוֹשׁ הֵנָּה לֹא תִשְׂבַּעְנָה, אַרְבַּע לֹא אָמְרוּ הוֹן" (פירוט); סופו של אותו דור מושחת יהיה, שבנותיו יזלזלו בהוריהן עד כדי כך, שלא יטרחו לקבור אותן, והעיניים הרמות שלהם יהיו מאכל לעוף השמים; הארץ תחרב, ירמיהו ז33: "וְהָיְתָה נִבְלַת הָעָם הַזֶּה לְמַאֲכָל לְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְבֶהֱמַת הָאָרֶץ וְאֵין מַחֲרִיד".

דקויות

יקהת אם

המילה יקהת נזכרה בפסוק אחד נוסף, בראשית מט10: "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו, עַד כִּי יָבֹא שילה[שִׁילוֹ] וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים" (פירוט). ישנם פירושים רבים למשמעות המילה:

1. עניין קיבוץ ואסיפה: "יקהת אם - קמטים הנקבצים ונקהין בפני אמו... יקהת עמים - קבוצת עמים" (רש"י), "...ותבוז לקבוץ האם, והוא ג"כ דברי התורה, שלא ייטיב העיון במה שיתחייב מדבר דבר מדבריה ומקבוץ דבריה והסדר שלהם קצתם עם קצת, עד שיהיה זה סבה אל שיטעה בכוונותיה..." (רלב"ג), "קבוצי תוכחות האם וסדרי אמריה" (מצודות).

2. עניין משמעת, שמיעה בקול-: "ליקהת - שרשו יקה... ופירוש: למשמעת אם, כמו ולו יקהת עמים" (רד"ק, ר' יונה בן ג'נאח, מלבי"ם), או תורה (שבי"ל).

3. עניין חולשה: "והנכון בעיני, שהוא מלשון (ירמיהו לא כט): "האוכל הבוסר תקהינה שניו", ושרשו קהה, והיו"ד בו כיו"ד יצהר, וענין כלם החולשה והשבירה: יאמר שלא יסור שבט נוגש מיהודה, עד שיבא בנו אשר לו חולשת העמים ושבירתם, שיחליש את כלם לפי חרב. וכן (קהלת י י): "אם קהה הברזל", שנחלש ואינו יכול לכרות, כסכין שעמדה בלשון חכמים (ביצה כח), או שנשבר קצת ונעשו בו פגימות. וכן מצאתי עוד שם במדרש חזית (שיר השירים רבה א יב): "הופיע להם הקב"ה ריח טוב מבשמי גן עדן, והיתה נפשם קוהה לאכול, אמרו לו "רבינו משה תן לנו מה נאכל!" אמר להם "כך אמר לי הקב"ה כל בן נכר לא יאכל בו", עמדו והפרישו הנכרים מביניהם והיתה נפשם קוהה לאכול וכו'". והענין, שהיתה נפשם נחלשת ומשתברת בגופם מרוב תאותם לאכול מן הפסח, שנדבק בו הריח הטוב. וכן "לא תהא הלכה קוהה להם" - נחלשת ורופפת בידם. ו"מקהו קהיאתא" - מקשים קושיות מחלישות הנפש מרוב הצער והעיון, או הוא לשון שמשברין ומפרכין, כלשון (קידושין יג, ב): "פריך רב אחא". וכך אמרו (מכילתא בא יח) "אף אתה הקהה את שניו" - שבר אותם או תחלישם בדבריך, כי הבוסר מחליש ואינו משבר, אלא שהחלישות והשבירה ענין שוה, והקהיה תכלול את שניהם" (רמב"ן על בראשית מט י).

4. עניין אריכות ימים (רמי ניר).

עורב ונשר

"יבא העורב, שהוא אכזרי על בניו, ויקרוה ולא יאכלנה ולא יהנה בה; ויבא נשר, שהוא רחמני על בניו, ויאכלנה ויהנה בה. העורב אכזרי הוא, כמו שנאמר (תהלים קמז) לבני עורב אשר יקראו; והנשר רחמני, שנאמר (דברים לב) ישאהו על אברתו" (רש"י ע"פ רשב"י ירושלמי פאה פ"א ה"א).

אב ואם כמשל לתורה

"שב להמשיל שנית על הטועה בכוונות התורה מצד הקלות בה, והוא אשר המשיל בדור אשר אביו קלל ואת אמו לא יברך, ואמר כי עין הלב שתלעג לאב, והיא התורה, ותבוז לקבוץ האם, והוא ג"כ דברי התורה, שלא ייטיב העיון במה שיתחייב מדבר דבר מדבריה ומקבוץ דבריה והסדר שלהם קצתם עם קצת עד שיהיה זה סבה אל שיטעה בכוונותיה, ינקבו העין ההוא העופות הדורסים, הממהרים לבא אליה בקלות, ר"ל שפתאום יבא אידו, כמו שהעיר באמרו "פן יקללך ואשמת", אמר משל על זה הענין מההקל בדברי התורה עד שיטעה בדבריה, שלא יורגש בתורה אי זה הדרך עבר בה שהובילוהו אל זה הטעות" (רלב"ג).

ראו עוד: אב ואם בספר משלי

ביטויים:

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • תנחומא - עקב: רבי אבא בר כהנא בשם רבי אומר, כשם שמתן שכרה מרובה, כך עונשה מרובה, הדא הוא דכתיב, עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם יקרוה עורבי נחל ויאכלוה בני נשר (משלי ל יז). אמר הקדוש ... (cache)
  • חכם וחכמה בתקופת המקרא: חכמה ומוסר: מכאן כבר אין מרחק גדול להערכת הבן הסורר כרשע שיבוא על ענשו: "עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם יקרוה עורבי נחל ויאכלוה בני נשר" (ל' 17); "מקלל אביו ואמו ידעך נרו באישון חשך" (כ' ... (cache)
  • ישיבת פתח תקוה - יחסי הורים-ילדים בעיתות משבר: רבי אבא בר כהנא בשם רבי אומר כשם שמתן שכרה מרובה כך עונשה מרובה הדא הוא דכתיב, עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם יקרוה עורבי נחל ויאכלוה בני נשר (משלי ל' י"ז), אמר הקב"ה ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- להעריך את אבא ואמא: ועל זה אמר שלמה (משלי ל, יז): "עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם - יקרוה עורבי נחל ויאכלוה בני נשר". והוסיף בעל ספר חרדים וכתב: "מעשה היה בימינו באיש שהיה זן את אמו, רק שהיתה ... (cache)
  • עורב: 8 מרץ 2010 ... (אולי בהקשר לזה ניתן להבין מדוע " עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם יקרוה עורבי נחל" (משלי ל י" ז)? שמי שלועג לאב שאינו מאמין בקב"ה אבינו יקבוה עורבים שמלמדים ... (cache)
  • גדרי מצוות כיבוד הורים והשלכותיהם על טיפול פסיכולוגי: ועל זה אמר שלמה עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם" וכו'. ויש להעיר שמפשטות לשון הפסוק במשלי 'עין תלעג' משמע כדברי הרדב"ז, שמדובר על רמיזה במעשה ולא על יחס בלב. אך מענין לציין ... (cache)
  • ילקוט שמעוני - עקב: וכשם שמתן שכרה מרובה כך עונשה מרובה הדא הוא דכתיב עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם יקרוה עורבי נחל ויאכלוה בני נשר, אמר הקב"ה יבוא עורב שהוא אכזרי על בניו וינקור אותם ואל ... (cache)
  • נשר: בן יוחי כשם שמתן שכרן מרובה כך עונשן מרובה, הדא הא דכתיב עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם יקרוה עורבי נחל ויאכלוה בני נשר (משלי ל' י"ז), דין נקיר ודין אכיל, אלא אמר הקב"ה יבא עורב ... (cache)
  • פרשת ויחי - יהודה - גיליונות נחמה ליבוביץ: אסיפת העמים, שנאמר (ישעיה יא י) אליו גוים ידרשו, ודומה לו עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם (משלי ל יז), לקבוץ קמטים שבפניה מפני זקנתה. ובתלמוד (יבמות קי:) דמקהו קהיאתא בשוקא ... (cache)
  • hilchot_mamrim.doc: והרי הוא אומר " עין, תלעג לאב--ותבוז, ליקהת אם..." (משלי ל,יז). ויש לבית דין להכותו על זה מכת מרדות, ולענוש כפי מה שיראו. הלכות ממרים פרק ו. ו,א כיבוד אב ואם מצות עשה גדולה, ... (cache)
  • כל הפרק: 13 ינואר 2008 ... זה יקהת עמים אסיפת עמים שנא' (ישעיהו יא) אליו גוים ידרושו ודומה לו (משלי ל) עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם לקבוץ קמטים שבפניה מפני זקנתה ובגמ' דיתבי ומקהו ... (cache)
  • עיון בפרשיות נדודי ישראל במדבר: "שתי בנות הב הב, שלוש הנה לא תשבענה, ארבע לא אמרו הון: שאול ועֹצר רָחַם - ארץ לא שבעה, מים ואש לא אמרה הון: עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם - יקרוה ערבי נחל ויאכלוה בני נשר ". (cache)
  • חבל נחלתו ג כז ג€“ ויקיטקסט: 15 אפריל 2011 ... זה ארור מפי הגבורה, שנאמר ארור מקלה אביו ואמו, והרי הוא אומר עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם וגו', ויש לבית דין להכות על זה מכת מרדות ולענוש כפי מה שיראו". (cache)
  • גשר מפעלים חינוכיים: 'יקהת עמים' משמעו משמעת וציות (ראה משלי ל' 17: 'עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם') והרעיון זהה איפוא עם 'יעבדוך עמים וישתחוו לך לאומים' שבבראשית כ"ז 29 מצד אחד ועם שמ"ב כ"ב ... (cache)
  • רמב"ם הלכות ממרים ה ג€“ ויקיטקסט: 11 מאי 2009 ... הרי זה ארור מפי הגבורה שנאמר ארור מקלה אביו ואמו והרי הוא אומר עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם וגו' ויש לבית דין להכות על זה מכת מרדות ולענוש כפי מה שיראו. (cache)
  • parshablog: And Even You Shall Break His Teeth, pt i: Mar 30, 2009 ... אסיפת העמים, שנאמר (ישעיה יא י): אליו גויים ידרשו, ודומה לו עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם (משלי ל יז), לקבוץ קמטים שבפניה מפני זקנתה. ובתלמוד (יבמות קי ב): ... (cache)
  • משלי ל טו: 29 יוני 2009 ... בהמשך נאמר (משלי ל יז): "עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם יקרוה ערבי נחל ויאכלוה בני נשר"; לא ברור אם פסוק זה קשור לפסוקים שלנו, או שהוא מתחיל עניין חדש; אבל ... (cache)
  • TORAH.NET תורה נט: ל') עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם יקרוה עורבי נחל ויאכילוה בני נשר. ובספר חרדים כתוב מעשה נורא שהיה בימיו באחד שפרנס את אמו אבל היתה בזוי' בעיניו, לימים מצאוהו הרוג מחוץ לעיר ... (cache)
  • symbolpath.co.il - תכניות לימוד: משלי ל17: "עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם יקרוה ערבי נחל ויאכלוה בני נשר". 24. משלי ל19: "דרך הנשר בשמים דרך נחש עלי צור דרך אניה בלב ים ודרך גבר בעלמה". 25. איכה ד19: "קלים ... (cache)
  • Genesis - Chapter 49 (Parshah Vayechi) - Tanakh Online - Torah...: אף זה יקהת עמים, אסיפת עמים, שנאמר (ישעיהו יא י) אליו גוים ידרושו, ודומה לו (משלי ל יז) עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם, לקבוץ קמטים שבפנים מפני זקנתה. ובתלמוד (יבמות קו ב) ... (cache)
  • ילקוט שמעוני - משלי: תניא ר"ש בן יוחאי אומר אורח חיים פן תפלס זה כבוד אב ואם ושלוח הקן, וכשם ששכרן שוה כך פורענותן שוה, מאי טעמא, עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם, עין שהלעיגה על כבוד אב ואם ובזתה ... (cache)
  • בשבילי התנ"ך: וכשם שמתן שכרן שוה כך פורענותן שוה, שנאמר: עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם - עין שהלעיגה על כבוד אב ואם, וּבִזָּה לא תקח האם על הבנים - יקרוה עורבי נחל ויאכלוה בני נשר - דין ... (cache)
  • מאסף לעניני חנוך והוראה: חלק ה: מקלל אביו ואמי לךעך נחי בזןשון חשך. (משלי כ, כ). גיזל אביו ואמו ואמר אין־פשע חבר הוא לאיש משחית. (משלי כח. כד). עין תלעג לאב ותבוז ליֲ£ר.ת אם יקרוה <ךבי־נסל ויאכלוה בגי־נשר.
  • ירושלמי - מסכת פיאה: ... פריעת חוב מדבר שאינו בפריעת חוב רשב"י אומר כשם שמתן שכרן שוה כן פורענותן שוה מה טעם (משלי ל) עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם עין שהלעיגה על כיבוד אב ואם וביזת על לא תקח ... (cache)
  • Vayechi Torah Reading - Parshah: אף זה יקהת עמים, אסיפת עמים, שנאמר (ישעיהו יא י) אליו גוים ידרושו, ודומה לו (משלי ל יז) עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם, לקבוץ קמטים שבפנים מפני זקנתה. ובתלמוד (יבמות קו ב) ... (cache)
  • משלי: יז עין, תלעג לאב-- ותבוז ליקהת-אם:ייקרוה, עורבי-נחל; ויאכלוה בני-נשר. יח שלושה המה, נפלאו ממני; וארבעה, לא ידעתים. יט דרך הנשר, בשמיים-- דרך נחש, עלי-צור;דרך-אונייה בלב-ים-- ... (cache)
  • Talmud Yerushalmi, Kiddushin: דף כא,א פרק א הלכה ז גמרא גדול הוא דבר שהוא כפריעת חוב מדבר שאינו כפריעת חוב תני רבי שמעון בן יוחי אומר כשם שמתן שכרן שוה כך פורענותן שוה (משלי ל) עין תלעג לאב ותבוז ... (cache)
  • parshablog: March 2009: Mar 31, 2009 ... אסיפת העמים, שנאמר (ישעיה יא י): אליו גויים ידרשו, ודומה לו עין תלעג לאב ותבוז ליקהת אם (משלי ל יז), לקבוץ קמטים שבפניה מפני זקנתה. ובתלמוד (יבמות קי ב): ... (cache)
  • more "עין תלעג לאב ותבוז ":
  • יהדות מאת הרב אריה קרן - פרשת השבוע - פרשת קדושים: ועל זה אמר שלמה המלך (משלי ל', י"ז) עין תלעג לאב ותבז ליקהת אם יקרוה ערבי נחל ויאכלוה בני נשר". (613 סיפורים על תרי"ג). מי שראה את אביו של זבולון, לא האמין כי זהו אביו! (cache)
  • פורטל קהילות בלוגים ומורשת: 29 אפריל 2011 ... כיון שבזה וזלזל במצות כבוד הורים. ועל זה אמר שלמה המלך (משלי ל', י"ז) עין תלעג לאב ותבז ליקהת אם יקרוה ערבי נחל ויאכלוה בני נשר". (613 סיפורים על תרי"ג).
  • more "ליקהת אם יקרוה ערבי ":
  • טיולים | צימרים | קברי צדיקים נשר: יקרוה ערבי נחל ויאכלוה בני נשר" (משלי לֲ´, יזֲ´). כמו כן מתפעל המקרא מכושר הנווט ויכולת דאיתו של הנשר בשמים "שלושה המה נפלאו ממני..דרך הנשר בשמים דרך נחש עלי צור דרך אונייה ... (cache)
  • קרן אור לימודי קבלה - רבי דוד קורן.0545-309-491 האתר המוביל בעולם בידע...: יקרוה, ערבי- נחל; ויאכלוה בני-נשר. ל,יח שלשה המה, נפלאו ממני; וארבע (וארבעה), לא ידעתים. ל,יט דרך הנשר, בשמים-- דרך נחש, עלי-צור; דרך-אניה בלב-ים-- ודרך גבר בעלמה. ל,כ כן, דרך ... (cache)
  • בשבילי התנ"ך: זה שאמר הכתוב: עין תלעג לאב ותבו ליקהת אם יקרוה עורבי נחל ויאכלוה בני נשר - דין נקיר ודין אכיל, אמר הקב"ה: יבא עורב שהוא אכזרי וכו' (כתוב במשלי בסופו). מי יכין לעורב צידו - ... (cache)
  • more "נחל ויאכלוה בני נשר ":
  • זוהר במדבר פרשת פנחס: ... ליכא בעלמא מאן דאיהו ברחמי על בנוי כנשרא והא אוקמוה דכתיב (משלי ל) ויאכלוה בני נשר דאיהו רחמנא על בנוי, ומגו דהשתא עידן דרחמי אתא נשרא דא ואסחר עלנא בשעתא דא איהו ... (cache)
  • כל הפרק: 15 נובמבר 2008 ... לכן "יקרוה עורבי נחל" מדה כנגד מדה, כמו שהעורבים ג"כ אין מכירים את אמותיהם, "ויאכלוה בני נשר " שמדותיהם הפך העורב שמכירים ילדיהם ויולדיהן, וכמו שפי' חז"ל: ... (cache)
  • more "ויאכלוה בני נשר / ":

תגובות