קוד: צדיק - תמים בתנ"ך
סוג: הבדל
מאת: אראל
אל:
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ: נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו, אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ" - נוח היה שלם בצדקתו, לא היה כל פגם בעשיית הצדק שלו, הוא הלך ממש על-פי דרך הצדק של ה'.
הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ, כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט; אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל, צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא" = אין פגם מוסרי בפעולותיו של ה', כי ה' עושה משפט צדק ונותן לכל אחד את המגיע לו.
הוֹלֵךְ תָּמִים, וּפֹעֵל צֶדֶק, וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ" - האיש הראוי לגור בהר הבית הוא אדם שהולך בדרך תמימה = שלמה ללא כל פגם מוסרי, ופועל צדק = נותן לכל אחד את המגיע לו.
איש היה בארץ עוץ איוב שמו והיה האיש ההוא תם וישר וירא אלהים וסר מרע... ויאמר ה' אל השטן השמת לבך על עבדי איוב כי אין כמהו בארץ איש תם וישר ירא אלהים וסר מרע... ועדנו מחזיק בתמתו ותסיתני בו לבלעו חנם... ותאמר לו אשתו 'עדך מחזיק בתמתך?! ברך אלהים ומת'";
אִם אֶצְדָּק פִּי יַרְשִׁיעֵנִי, תָּם אָנִי וַיַּעְקְשֵׁנִי. תָּם אָנִי, לֹא אֵדַע נַפְשִׁי, אֶמְאַס חַיָּי. אַחַת הִיא עַל כֵּן אָמַרְתִּי, תָּם וְרָשָׁע הוּא מְכַלֶּה", איוב יב4: "
שְׂחֹק לְרֵעֵהוּ אֶהְיֶה קֹרֵא לֶאֱלוֹהַּ וַיַּעֲנֵהוּ שְׂחוֹק צַדִּיק תָּמִים", איוב כז5: "
חָלִילָה לִּי אִם אַצְדִּיק אֶתְכֶם עַד אֶגְוָע לֹא אָסִיר תֻּמָּתִי מִמֶּנִּי"; איוב לא6: "
יִשְׁקְלֵנִי בְמֹאזְנֵי צֶדֶק
וְיֵדַע אֱלוֹהַּ תֻּמָּתִי".
הֶן אֵל לֹא יִמְאַס תָּם, וְלֹא יַחֲזִיק בְּיַד מְרֵעִים"
צְדָקָה תִּצֹּר תָּם דָּרֶךְ, וְרִשְׁעָה תְּסַלֵּף חַטָּאת" - דרכם של הצדיקים היא להגן על האנשים החפים מפשע (פירוט).
מִתְהַלֵּךְ בְּתֻמּוֹ צַדִּיק - אַשְׁרֵי בָנָיו אַחֲרָיו" - אם האב לא רק צדיק, אלא גם מתהלך בתומו, כלומר - מושלם ואין כל פגם בצדיקותו, אז בניו ילמדו ממנו ויילכו בדרכיו, ואז אשרי בניו אחריו. (ראו איך לחנך את הילדים כך שיהיו צדיקים).
צִדְקַת תָּמִים תְּיַשֵּׁר דַּרְכּוֹ, וּבְרִשְׁעָתוֹ יִפֹּל רָשָׁע"