קוד: חיה - בהמה בתנ"ך
סוג: הבדל
מאת: אראל
אל:
וְאִישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִן הַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם אֲשֶׁר יָצוּד צֵיד חַיָּה
אוֹ עוֹף אֲשֶׁר יֵאָכֵל, וְשָׁפַךְ אֶת דָּמוֹ וְכִסָּהוּ בֶּעָפָר" - מצוה לכסות את דמה של חיה, אבל: דברים יב16: "
רַק הַדָּם לֹא תֹאכֵלוּ, עַל הָאָרֶץ תִּשְׁפְּכֶנּוּ כַּמָּיִם" - אין מצוה לכסות את דמה של בהמה (פירוט)
...זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ מִכָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ: כֹּל מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע פְּרָסֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה - אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ"; ניתן לראות שהפסוק מתייחס למושגים אלה כמושגים נרדפים (וכך פירשו חז"ל בספרי סימן צד: "
שאף בהמה בכלל חיה... שחיה קרויה בהמה ובהמה קרויה חיה"; ראו גם ספרא פרשת שמיני סימן סו).
זֹאת הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר תֹּאכֵלוּ: שׁוֹר שֵׂה כְשָׂבִים וְשֵׂה עִזִּים; אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישֹׁן וּתְאוֹ וָזָמֶר" - המושג "בהמה" כולל גם בע"ח ביתיים וגם בע"ח בר (וכך פירשו חז"ל בספרי סימן צד: "
מלמד שחיה בכלל בהמה")
אמר ליה יעקב מינאה לרבא: קיימא לן חיה בכלל בהמה לסימנין... אימא נמי בהמה בכלל חיה לכסוי? אמר ליה: עליך אמר קרא 'על הארץ תשפכנו כמים': מה מים לא בעי כסוי - אף האי נמי לא בעי כסוי.": כלומר, לעניין סימני כשרות אין הבדל בין חיה לבהמה, אבל לעניין כיסוי הדם נאמר בפירוש שיש הבדל ביניהן.