קוד: פרשת המצות ופרשת הבכורות בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 9
בשמות יג יש שתי פרשיות שכתובות בתפילין, ונוהגים להגיד אותן אחרי שמניחים
תפילין. פעם ניסיתי ללמוד אותן בעל-פה אבל לא הצלחתי כי הן מאד דומות.
ועכשיו סוף סוף, ברוך ה', הצלחתי למצוא סימנים לרוב ההבדלים ביניהן. אולי
גם לכם זה יעזור.
שני הפסוקים הראשונים בפרק הם דברי ה' אל משה (שמות יג 1-2): "
";
(ראו בקישור על פירוש המושג
פטר רחם).
וידבר ה' אל משה לאמור: קדש לי כל בכור, פטר כל רחם בבני ישראל באדם ובבהמה, לי הוא
שאר הפסוקים בפרק הם דברי משה לבני ישראל, והם נחלקים לשני חלקים:
פרשה שניה (11 - 16) |
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"). לכן התאור שבפרשיה הראשונה מוקדם יותר בזמן מהתאור שבפרשיה השניה:ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח מצות וקלוי בעצם היום הזה
" ובשניה רק "ארץ הכנעני והחתי והאמרי והחוי והיבוסי
" – במשך הזמן רוב העמים נשמדו ונשאר רק הכנעני [זהירות -- זה לא נכון – זה רק סימן!].ארץ הכנעני
" ובשניה "אשר נשבע לאבותיך
" – הארץ שהובטחה לבנים שונה מהארץ שהובטחה לאבות [לא בדקתי את זה עדיין] -- קודם בנ"י יקבלו את הארץ שהובטחה לאבות ואז יקבלו גם את הארץ שהובטחה להם.כאשר נשבע לך ולאבותיך
" ובשניה "אשר נשבע... לתת לך
" – בהתחלה ה' עדיין לא נתן לבנ"י את הארץ אלא רק נשבע לתת, ואח"כ הוא כבר נתן ממש.כאשר נשבע... ונתנה לך
" – אולי זה בגלל שהפרשה הראשונה קשורה לאוכל (כידוע, המצה הרבה יותר טעימה כשאוכלים אותה עם גבינה ודבש...)ארץ זבת חלב ודבש
"מה זאת?"ובפרשיה הראשונה הבן לא שואל כלום: אולי הסיבה היא שבפרשיה השניה עושים משהו עם הבן (אם הוא בכור) – פודים אותו – ולכן זה מעניין אותו והוא שואל. אבל בפרשיה הראשונה לא עושים שום דבר מיוחד עם הבן ולכן צריך לעניין אותו ולפתוח איתו בשיחה – "
" (פירוט ופירושים נוספים).והגדת לבנך...
": ייתכן שפירוש המילה "עבור" כאן הוא "מזון שעשוי מחיטה", כמו בפסוק שראינו קודם מיהושע ה 11 "בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים
". האב מחזיק את המצה ביד ואומר לבן שלו: "אתה רואה את המצה הזאת, את העבור הזה? בעבור הזה עשה ה' לי נס בצאתי ממצרים! ה' שמר עליו שלא יחמיץ!" (פירוט ופירושים נוספים). בפרשיה השניה לבן יש יותר סבלנות (הוא בעצמו שאל "מה זאת?") ולכן מסבירים לו יותר בפירוט – את כל הסיפור של מכת בכורות.ויאכלו מ עבור הארץ...
" (לשני אומרים רק "והיה לך לאות...
").והיה לאות...
" (לשני אומרים "כי ביד חזקה הוציאך ה' ממצרים
").בחוזק יד הוציאנו ה' ממצרים
" – אולי זה רומז למצה ששמים בפיו של הילד (אחרי שמורחים עליה גבינה ודבש) כדי שישמח ויקשיב...למען תהיה תורת ה' בפיך
" (לשני אומרים כמו בשאר התורה -- "...ול זכרון בין עיניך
").ול טוטפת בין עיניך
" (לשני אומרים "לאות על ידך
" – מילה מיוחדת שיש לה גם משמעות הלכתית - ע' במכילתא).לאות על ידכה
" – כי מצוות המצה חלה כל שנה במועד קבוע (בניגוד למצוות פדיון הבכורות שהיא חד-פעמית).ושמרת את החוקה הזאת למועדה מימים ימימה