קוד: בעבור= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
בחלק מהפסוקים היא מתייחסת לפעולה שתקרה בעתיד, כמו "כדי-":
וַיֹּאמֶר כִּי אֶת שֶׁבַע כְּבָשֹׂת תִּקַּח מִיָּדִי, בַּעֲבוּר תִּהְיֶה לִּי לְעֵדָה כִּי חָפַרְתִּי אֶת הַבְּאֵר הַזֹּאֶת" = כדי שתהיה לי לעדה.
וַעֲשֵׂה לִּי מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהַבְתִּי וְהָבִיאָה לִי וְאֹכֵלָה בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי בְּטֶרֶם אָמוּת ... ויאמר יעקב אל אביו אנכי עשו בכרך עשיתי כַּאֲשֶׁר דברת אלִּי קום נא שבה וְאֹכֵלָה מצידי בַּעֲבוּר תברכני נפשך" = כדי שתברכני נפשך.
וַאֲמַרְתֶּם אַנְשֵׁי מִקְנֶה הָיוּ עֲבָדֶיךָ מִנְּעוּרֵינוּ וְעַד עַתָּה גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲבֹתֵינוּ בַּעֲבוּר תֵּשְׁבוּ בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כָּל רֹעֵה צֹאן" = כדי שתשבו בארץ גושן.
כִּי בַּפַּעַם הַזֹּאֶת אֲנִי שֹׁלֵחַ אֶת כָּל מַגֵּפֹתַי אֶל לִבְּךָ וּבַעֲבָדֶיךָ וּבְעַמֶּךָ בַּעֲבוּר תֵּדַע כִּי אֵין כָּמֹנִי בְּכָל הָאָרֶץ ... ואולם בַּעֲבוּר זאֶת העמדתיך בַּעֲבוּר הראֶתך אֶת כחי ולמען ספר שמי בְּכָל הָאָרֶץ" = כדי שתדע, כדי שתראה את כוחי.
וַיֹּאמֶר ידוד אֶל מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ידוד"
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אַל הָעָם אֶל תִּירָאוּ כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱלֹהִים וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ"
וְכִעֲסַתָּה צָרָתָהּ גַּם כַּעַס בַּעֲבוּר הַרְּעִמָהּ כִּי סָגַר ידוד בְּעַד רַחְמָהּ"
וַיֹּאמְרוּ שָׂרֵי בְנֵי עַמּוֹן אל חנון אדניהם הַמְכַבֵּד דוד אֶת אָבִיךָ בְּעֵינֶיךָ כִּי שָׁלַח לְךָ מְנַחֲמִים הלוא בַּעֲבוּר חקור אֶת העיר וּלְרַגֵּלה ולהפכה שָׁלַח דוד אֶת עֲבָדָיו אֵלֶיךָ"
לְבַעֲבוּר סַבֵּב אֶת פְּנֵי הַדָּבָר עָשָׂה עַבְדְּךָ יוֹאָב אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וַאדֹנִי חָכָם כְּחָכְמַת מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים לָדַעַת אֶת כָּל אֲשֶׁר בָּאָרֶץ"
וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם וְכָל אִישׁ יִשְׂרָאֵל טוֹבָה עֲצַת חוּשַׁי הָאַרְכִּי מֵעֲצַת אֲחִיתֹפֶל וידוד צִוָּה לְהָפֵר אֶת עֲצַת אֲחִיתֹפֶל הַטּוֹבָה לְבַעֲבוּר הָבִיא ידוד אֶל אַבְשָׁלוֹם אֶת הָרָעָה"
וְאַבְשָׁלֹם לָקַח וַיַּצֶּב לוֹ בחיו[בְחַיָּיו] אֶת מַצֶּבֶת אֲשֶׁר בְּעֵמֶק הַמֶּלֶךְ כִּי אָמַר אֵין לִי בֵן בַּעֲבוּר הַזְכִּיר שְׁמִי וַיִּקָּרֵא לַמַּצֶּבֶת עַל שְׁמוֹ וַיִּקְרָא לָהּ יַד אַבְשָׁלֹם עַד הַיּוֹם הַזֶּה"
בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ, הַלְלוּ יָהּ"
כֹּה אָמַר ה' עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם", וכן עמוס ח6: "
לִקְנוֹת בַּכֶּסֶף דַּלִּים וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם וּמַפַּל בַּר נַשְׁבִּיר" = הם מוכרים את הצדיק במחיר נמוך מאד, רק כדי לקנות לעצמם נעליים חדשות.
כִּי לֹא יִטֹּשׁ ה' אֶת עַמּוֹ בַּעֲבוּר שְׁמוֹ הַגָּדוֹל, כִּי הוֹאִיל ה' לַעֲשׂוֹת אֶתְכֶם לוֹ לְעָם" = ה' לא ינטוש את עמו, כדי לשמור על כבוד שמו הגדול.
וַיֵּדַע דוד כִּי הֱכִינוֹ ה' לְמֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל וכִּי נשא ממלכתו בַּעֲבוּר עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל" = ה' ייצב את ממלכתו של דוד כדי שיהיה טוב לעמו ישראל.
אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ, לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ ... ולאברם היטיב בעבורה ויהי לו צאן ובקר וחמרים ועבדים ושפחת ואָתְּנת וגמלִים" = פרעה היטיב לאברהם מתוך אהבתו לשרה.
וַיֹּאמֶר ה' אִם אֶמְצָא בִסְדֹם חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר - וְנָשָׂאתִי לְכָל הַמָּקוֹם בַּעֲבוּרָם...
ויסף עוד לדבר אליו וַיֹּאמֶר אולי ימצאון שם ארבעים וַיֹּאמֶר לא אעשה בעבור הארבעים ... וַיֹּאמֶר הנה נא הואלתי לדבר אל אדני אולי ימצאון שם עשרים וַיֹּאמֶר לא אשחית בעבור העשרים ... וַיֹּאמֶר אל נא יחר לאדני ואדברה אך הפעם אולי ימצאון שם עשרה וַיֹּאמֶר לא אשחית בעבור העשרה" = ה' יסלח לסדום למען הצדיקים שבתוכה ולטובתם.
וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֹּאמֶר 'אָנֹכִי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ אַל תִּירָא כִּי אִתְּךָ אָנֹכִי וּבֵרַכְתִּיךָ וְהִרְבֵּיתִי אֶת זַרְעֲךָ בַּעֲבוּר אַבְרָהָם עַבְדִּי'" = למען אברהם ולטובתו, כדי שזרעו ירבה ויצליח.
בַּעֲבוּר דברך וּכְלִבְּךָ עָשִׂיתָ אֵת כָּל הַגְּדוּלָּה הַזֹּאֶת להודיע אֵת עַבְדְּךָ" = למען עבדך ולטובתו.
וַיֹּאמֶר דָּוִד: הֲכִי יֶשׁ עוֹד אֲשֶׁר נוֹתַר לְבֵית שָׁאוּל וְאֶעֱשֶׂה עִמּוֹ חֶסֶד, בַּעֲבוּר יְהוֹנָתָן?... וַיֹּאמֶר לו דָּוִד: אל תירא, כי עשה אעשה עמך חֶסֶד בַּעֲבוּר יְהוֹנָתָן אביך והשבתי לך את כל שדה שָׁאוּל אביך ואתה תאכל לחם על שלחני תמיד" = למען יהונתן, כדי שזרעו יתקיים.
וַיֹּאמְרוּ עֲבָדָיו אֵלָיו 'מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר עָשִׂיתָה? בַּעֲבוּר הַיֶּלֶד חַי צַמְתָּ וַתֵּבְךְּ וְכַאֲשֶׁר מֵת הַיֶּלֶד קַמְתָּ וַתֹּאכַל לָחֶם?'" = למען הילד, כאשר הוא היה חי.
בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ" = למען דוד, כדי שלא יתבייש.
בחלק קטן מהפסוקים, משמעות המילה היא "בגלל" או "באשמת":
בַּעֲבוּר הָאֲדָמָה חַתָּה, כִּי לֹא הָיָה גֶשֶׁם בָּאָרֶץ, בֹּשׁוּ אִכָּרִים חָפוּ רֹאשָׁם" = ברור שהאיכרים לא חפו ראשם לטובת האדמה, אלא בגללה - בגלל שהיא נשברה מרוב יובש.
כִּי הִכְנִיעַ ה' אֶת יְהוּדָה בַּעֲבוּר אָחָז מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, כִּי הִפְרִיעַ בִּיהוּדָה וּמָעוֹל מַעַל בה'" = ה' לא הכניע את יהודה לטובת אחז מלך ישראל, אלא בגללו ובאשמתו.
יש פסוקים שבהם כמה פירושים אפשריים:
וּלְאָדָם אָמַר: כִּי שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ וַתֹּאכַל מִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ, אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ, בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ", וכן בראשית ח21: "
וַיָּרַח ה' אֶת רֵיחַ הַנִּיחֹחַ וַיֹּאמֶר ה' אֶל לִבּוֹ "לֹא אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם, כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו, וְלֹא אֹסִף עוֹד לְהַכּוֹת אֶת כָּל חַי כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי"" = ה' קילל את האדמה שבעבור האדם, שנועדה למענו ולטובתו, האדמה החקלאית, מפרק ג עד פרק ח. או: ה' קילל את כל האדמה, בגלל מעשי האדם ובאשמתו.
וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם" (פירוט)
וַיֹּאמֶר דָּוִד: 'ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל! שָׁמֹעַ שָׁמַע עַבְדְּךָ כִּי מְבַקֵּשׁ שָׁאוּל לָבוֹא אֶל קְעִילָה לְשַׁחֵת לָעִיר בַּעֲבוּרִי!'" = כדי לתפוס אותי, או: בגללי ובאשמתי.
וַיֻּגַּד לַמֶּלֶךְ דָּוִד לֵאמֹר "בֵּרַךְ ה' אֶת בֵּית עֹבֵד אֱדֹם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ בַּעֲבוּר אֲרוֹן הָאֱלֹהִים", וַיֵּלֶךְ דָּוִד וַיַּעַל אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים מִבֵּית עֹבֵד אֱדֹם עִיר דָּוִד בְּשִׂמְחָה" = בגלל הארון או למענו.
וַיִּשְׁלַח בְּיַד נָתָן הַנָּבִיא וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יְדִידְיָהּ, בַּעֲבוּר ה'"
וַיֵּצֶר לְאַמְנוֹן לְהִתְחַלּוֹת בַּעֲבוּר תָּמָר אֲחֹתוֹ כִּי בְתוּלָה הִיא, וַיִּפָּלֵא בְּעֵינֵי אַמְנוֹן לַעֲשׂוֹת לָהּ מְאוּמָה" = כדי לשכב עם תמר, או: בגלל יופיה של תמר.
קוּמוּ וּלְכוּ כִּי לֹא זֹאת הַמְּנוּחָה, בַּעֲבוּר טָמְאָה תְּחַבֵּל וְחֶבֶל נִמְרָץ"
וַיַּקְצִיפוּ עַל מֵי מְרִיבָה, וַיֵּרַע לְמֹשֶׁה בַּעֲבוּרָם"