קוד: גם שניהם= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
וַיָּמוּתוּ גַם שְׁנֵיהֶם מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן, וַתִּשָּׁאֵר הָאִשָּׁה מִשְּׁנֵי יְלָדֶיהָ וּמֵאִישָׁהּּ" - האסון היה גדול במיוחד כי שניהם מתו באותו זמן.
כִּי יִמָּצֵא אִישׁ שֹׁכֵב עִם אִשָּׁה בְעֻלַת בַּעַל, וּמֵתוּ גַּם שְׁנֵיהֶם, הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִם הָאִשָּׁה וְהָאִשָּׁה, וּבִעַרְתָּ הָרָע מִיִּשְׂרָאֵל": ישנן חברות שבהן העונש לנואף ולנואפת הוא שונה; התורה מדגישה שהעונש צריך להיות זהה, גם האיש וגם האישה אחראים לפשע הניאוף באותה מידה בדיוק.
לֹא תָבִיא אֶתְנַן זוֹנָה וּמְחִיר כֶּלֶב בֵּית ה' אֱלֹהֶיךָ לְכָל נֶדֶר, כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹהֶיךָ גַּם שְׁנֵיהֶם" - אתנן זונה ומחיר כלב נראים שונים, אך שניהם מתועבים בעיני ה' (פירוט).
מַצְדִּיק רָשָׁע וּמַרְשִׁיעַ צַדִּיק, תּוֹעֲבַת ה' גַּם שְׁנֵיהֶם" - ישנם אנשים שרואים את הטוב והיפה שבכל אדם, ובעיניהם להצדיק את הרשע זה פחות חמור מלהרשיע את הצדיק; הכתוב מדגיש, שבעיני ה', שני הדברים מתועבים באותה מידה (פירוט).
אֹזֶן שֹׁמַעַת וְעַיִן רֹאָה, ה' עָשָׂה גַם שְׁנֵיהֶם" - גם את השילוב בין החושים, גם את היכולת להתאים בין מידע חזותי לבין מידע קולי (פירוט).
אֶבֶן וָאֶבֶן אֵיפָה וְאֵיפָה, תּוֹעֲבַת ה' גַּם שְׁנֵיהֶם" - ה' מתעב גם את השילוב בין שני מעשי-מרמה, גם כאשר שניהם מבטלים זה את זה (פירוט).
חז"ל, בפירושיהם על
דברים כג19: "לֹא תָבִיא אֶתְנַן זוֹנָה וּמְחִיר כֶּלֶב בֵּית ה' אֱלֹהֶיךָ לְכָל נֶדֶר, כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹהֶיךָ
גַּם שְׁנֵיהֶם
", פירשו את הביטוי בכמה דרכים:
1. "גם שניהם - לרבות שינוייהם, כגון: חטין ועשאן סולת
"
(בית שמאי, תלמוד בבלי בבא קמא סה:, וכן רש"י על הפסוק):
גם אם האתנן
השתנה, עדיין אסור להביא אותו לבית המקדש.
הם ולא ולדותיהם, הם ולא שנוייהם" (שם).
גם שניהם - בעבור שהאחד באמת תועבה גדולה, והוא האתנן, כי בו נעשתה תועבת הזימה, אמר שגם שניהם יתעב ה'. וכמוהו " מצדיק רשע ומרשיע צדיק תועבת ה' גם שניהם ", יתלה הקטן בגדול. וכן " ומתו גם שניהם ", כמו שפירשתי (שם)." (רמב"ן), וכן פירשנו למעלה.
3. ואפשר גם לפרש
גם שניהם = אפילו שניהם, בנוסף לדברים אחרים שנזכרו לפני כן, למשל: "הזהיר כבר על פסולי הקרבן במומין, ואמר בהם (דברים יז א)
לא תזבח לה' אלהיך שור ושה אשר יהיה בו מום כל דבר רע כי תועבת ה' אלהיך הוא, הוסיף בכאן לומר, כי גם האתנן והמחיר, שגופם תמים,
גם הם תועבת ה' אלהיך כמותם. והוא הנכון. וכן
אוזן שומעת ועין רואה ה' עשה גם שניהם, ירמוז לאדם בכללו, יאמר שה' יצר את האדם ועשה גם אלו בו. וכן
אבן ואבן איפה ואיפה תועבת ה' גם שניהם, ירמוז לגוזל וחומס וכל עושק, שהם תועבות גדולות מאלו, ולא יזכירם.
"
(רמב"ן).