הוריש = השמיד; נתן דבר בירושה; הפך מישהו לרש (עני)

קוד: הוריש= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

הפועל "הוריש" מופיע בתנ"ך בכמה משמעויות שונות:

א. נתן בירושה

במשמעות זו, "הוריש" הוא בבניין הגורם של הפועל "ירש":

  1. איוב יג26: "כִּי תִכְתֹּב עָלַי מְרֹרוֹת ותורישני עונות נְעוּרָי": כוונתו של איוב היא, שה' פוקד עליו את עוונות נעוריו, כאילו קיבל אותם בירושה מנעוריו.
  2. דברי הימים ב כ11: "וְהִנֵּה הֵם גֹּמְלִים עָלֵינוּ לָבוֹא לְגָרְשֵׁנוּ מִיְּרֻשָּׁתְךָ אֲשֶׁר הורשתנו": ה' נתן את ארץ ישראל בירושה לעם ישראל.

ב. הפך מישהו לעני

במשמעות זו, "הוריש" הוא בבניין הגורם של התואר "רָש":

  1. שמואל א ב7: "ה' מוריש וּמַעֲשִׁיר מַשְׁפִּיל אַף מְרוֹמֵם": "מוריש" הוא ההפך של "מעשיר".

ג. השמיד

משמעות א' ומשמעות ב' הן "צפויות", מבחינה זו שהן דומות למשמעויות של מילים עם אותיות דומות ("ירש", "רש"). אולם, ברוב המקומות שבהם מופיע הפועל "הוריש", אי אפשר לפרש אותו באחת משתי המשמעויות הנ"ל, ולכן חייבים להניח שיש משמעות שלישית:

  1. במדבר יד12: "אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר ואורשנו וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם מִמֶּנּוּ": אם ה' יכה את עם ישראל בדבר - הוא בוודאי לא רק יהפוך להיות "רָש", אלא יושמד לגמרי.
  2. דברים ט3: "וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ הוּא הָעֹבֵר לְפָנֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא יַשְׁמִידֵם וְהוּא יַכְנִיעֵם לְפָנֶיךָ והורשתם וְהַאַבַדְתָּם מַהֵר כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' לָךְ": כאן, הפועל "הוריש" נרדף לפועל "האביד".
  3. יהושע ח7: "וְאַתֶּם תָּקֻמוּ מֵהָאוֹרֵב והורשתם אֶת הָעִיר וּנְתָנָהּ ה' אֱלֹהֵיכֶם בְּיֶדְכֶם": כידוע, בני-ישראל שרפו את העי לגמרי, וגם הרגו את כל תושביה.
  4. זכריה ט4: "הִנֵּה אֲדֹנָי יורשנה וְהִכָּה בַיָּם חֵילָהּ וְהִיא בָּאֵשׁ תֵּאָכֵל": גם כאן ה' ישמיד את העיר.

אמנם, בכמה מקומות נראה שהפועל "הוריש" משלב את המשמעות א' "העביר בירושה" עם המשמעות "השמיד", והמשמעות המדוייקת היא "השמיד, על-מנת להעביר את נחלתו בירושה לעצמו או למישהו אחר":

  1. דברים ט4-5: "אַל תֹּאמַר בִּלְבָבְךָ בַּהֲדֹף ה' אֱלֹהֶיךָ אֹתָם מִלְּפָנֶיךָ לֵאמֹר בְּצִדְקָתִי הֱבִיאַנִי ה' לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאֶת וּבְרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ה' מורישם מִפָּנֶיךָ. לא בצדקתך ובישר לבבך אֶתה בא לָרֶשֶׁת אֶת ארצם כי ברשעת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ידוד אֱלֹהֶיךָ מורישם מִפָּנֶיךָ ולמען הקים אֶת הדבר אשר נשבע ה' לאבתיך לאברהם ליצחק וליעקב": ה' מוריש את הגויים כדי שבני ישראל יירשו את ארצם.
  2. וכך גם ב דברים יא23: " והוריש ה' אֶת כָּל הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִלִּפְנֵיכֶם, וִירִשְׁתֶּם גּוֹיִם גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִכֶּם"
  3. וכך גם ב יהושע כג5-13: "וה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא יֶהְדֳּפֵם מִפְּנֵיכֶם, והוריש אֹתָם מִלִּפְנֵיכֶם; וִירִשְׁתֶּם אֶת אַרְצָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֱלֹהֵיכֶם לָכֶם...  ויורש ה' מִפְּנֵיכֶם גוים גדלים ועצומים ואֹתָם לא עמד איש בפניכם עד היום הזה... ידוע תדעו כי לא יוסיף ה' אֱלֹהֵיכֶם להוריש אֶת הגוים האלה מִלִּפְנֵיכֶם והיו לָכֶם לפח ולמוקש ולשטט בצדיכם ולצננים בעיניכם עד אבדכם מעל האדמה הטובה הזאֶת אשר נתן לָכֶם ה' אֱלֹהֵיכֶם"
  4. וכך גם ב שופטים יא23-24: "וְעַתָּה ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הוריש אֶת הָאֱמֹרִי מִפְּנֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאַתָּה תִּירָשֶׁנּוּ?! הלא אֶת אשר יורישך כמוש אֱלֹהֵיך אותו תירש, ואֶת כל אשר הוריש ה' אֱלֹהֵינו מִפְּנֵינו אותו נירש".

כך, לדעתי, יש לפרש גם את כל שאר הפסוקים שמדברים על הגויים אשר הוריש ה' מפני בני ישראל, או על הגויים שבני-ישראל הורישו/ לא הורישו מפניהם:

  1. במדבר לב21: "וְעָבַר לָכֶם כָּל חָלוּץ אֶת הַיַּרְדֵּן לִפְנֵי ידוד עַד הורישו אֶת אֹיְבָיו מִפָּנָיו"
  2. במדבר לב39: "וַיֵּלְכוּ בְּנֵי מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה גִּלְעָדָה וַיִּלְכְּדֻהָ ויורש אֶת הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר בָּהּ"
  3. במדבר לג52-55: " והורשתם אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם, וְאִבַּדְתֶּם אֵת כָּל מַשְׂכִּיֹּתָם וְאֵת כָּל צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ וְאֵת כָּל במותם תַּשְׁמִידוּ. והורשתם אֶת הָאָרֶץ וישבתם בה, כי לכם נתתי אֵת הָאָרֶץ לרשת אֶתה... ואם לא תורישו אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם, והיה אשר תותירו מהם לשכים בעיניכם ולצנינם בצדיכם וצררו אתכם על הָאָרֶץ אשר אתם יֹשְׁבֵים בה" - ראו גרוש או חרם?.
  4. דברים ד38: " להוריש גּוֹיִם גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִמְּךָ מִפָּנֶיךָ, לַהֲבִיאֲךָ לָתֶת לְךָ אֶת אַרְצָם נַחֲלָה כַּיּוֹם הַזֶּה".
  5. דברים ז17: "כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ 'רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי, אֵיכָה אוּכַל להורישם?'"
  6. דברים יח12: "כִּי תוֹעֲבַת ה' כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה, וּבִגְלַל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה ידוד אֱלֹהֶיךָ מוריש אוֹתָם מִפָּנֶיךָ"
  7. יהושע ג10: "וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ בְּזֹאֶת תֵּדְעוּן כִּי אֵל חַי בְּקִרְבְּכֶם והורש יוֹרִישׁ מִפְּנֵיכֶם אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַחִוִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְהָאֱמֹרִי וְהַיְבוּסִי"
  8. יהושע יג6-13: "כָּל יֹשְׁבֵי הָהָר מִן הַלְּבָנוֹן עַד מִשְׂרְפֹת מַיִם כָּל צִידֹנִים אָנֹכִי אורישם מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; רַק הַפִּלֶהָ לְיִשְׂרָאֵל בְּנַחֲלָה כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ... ולא הורישו בְּנֵי יִשְׂרָאֵל את הגשורי ואת המעכתי וישב גשור ומעכת בקרב יִשְׂרָאֵל עַד היום הזה"
  9. יהושע יד12: "וְעַתָּה תְּנָה לִּי אֶת הָהָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' בַּיּוֹם הַהוּא, כִּי אַתָּה שָׁמַעְתָּ בַיּוֹם הַהוּא כִּי עֲנָקִים שָׁם וְעָרִים גְּדֹלוֹת בְּצֻרוֹת, אוּלַי ה' אוֹתִי והורשתים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה'"
  10. יהושע טו63: "וְאֶת הַיְבוּסִי יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם לֹא יוכלו[יָכְלוּ] בְּנֵי יְהוּדָה להורישם, וַיֵּשֶׁב הַיְבוּסִי אֶת בְנֵי יְהוּדָה בִּירוּשָׁלִַם עַד הַיּוֹם הַזֶּה", וכן גם ב יהושע טז10, יהושע יז12-18, שופטים א19-33.
  11. שופטים ב21-23: "גַּם אֲנִי לֹא אוֹסִיף להוריש אִישׁ מִפְּנֵיהֶם, מִן הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָזַב יְהוֹשֻׁעַ וַיָּמֹת... וינח ה' את הַגּוֹיִם האלה לבלתי הורישם מהר, ולֹא נתנם ביד יְהוֹשֻׁעַ"
  12. מלכים א יד24: "וְגַם קָדֵשׁ הָיָה בָאָרֶץ, עָשׂוּ כְּכֹל הַתּוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ ה' מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", וכן מלכים א כא26, מלכים ב טז3, מלכים ב יז8, מלכים ב כא2, דברי הימים ב לג2
  13. תהלים מד3: "אַתָּה יָדְךָ גּוֹיִם הורשת וַתִּטָּעֵם תָּרַע לְאֻמִּים וַתְּשַׁלְּחֵם"
  14. דברי הימים ב כ7: "הֲלֹא אַתָּה אֱלֹהֵינוּ הורשת אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ הַזֹּאֶת מִלִּפְנֵי עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וַתִּתְּנָהּ לְזֶרַע אַבְרָהָם אֹהַבְךָ לְעוֹלָם"

ד. פסוקים עם כמה משמעויות אפשריות

בכמה פסוקים, יש יותר מאפשרות אחת לפרש את הפועל "הוריש":

  1. שמות טו9: "אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק שָׁלָל תִּמְלָאֵמוֹ נַפְשִׁי אָרִיק חַרְבִּי תּוֹרִישֵׁמוֹ יָדִי": ייתכן שהאויב מתכוון להשמיד את ישראל, וייתכן שהוא מתכוון רק "לחלק שלל" - לשדוד את ישראל ולעשות אותם רָשים (להפוך אותם חזרה לעבדים).
  2. איוב כ15: "חַיִל בָּלַע וַיְקִאֶנּוּ מִבִּטְנוֹ יורשנו אֵל": ייתכן שהוא יקיא את עושרו (חילו) ויהפוך להיות רָש, וייתכן שהוא יישמד לגמרי.
  3. שמות לד24: "כִּי אוריש גּוֹיִם מִפָּנֶיךָ וְהִרְחַבְתִּי אֶת גבלך, וְלֹא יַחְמֹד אִישׁ אֶת אַרְצְךָ בַּעֲלֹתְךָ לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה": ייתכן שה' ישמיד את הגויים מפנינו, וייתכן שהוא רק יעשה אותם רָשים - ולמרות שהם יהיו רשים, הם לא ירצו לגזול את ארצנו.
  4. במדבר יד24: "וְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב, הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ וַיְמַלֵּא אַחֲרָי, וַהֲבִיאֹתִיו אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בָּא שָׁמָּה, וְזַרְעוֹ יורשנה": ייתכן שהכוונה היא שזרעו ינחל אותה ויעביר אותה בירושה לדורות הבאים (משמעות א'), וייתכן שהכוונה היא שזרעו ישמיד את תושביה (משמעות ג').

תגובות