קוד: מוהר= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
המוהר נזכר לראשונה בדברי שכם בן חמור, שרצה להתחתן עם דינה בת יעקב:
הַרְבּוּ עָלַי מְאֹד מֹהַר וּמַתָּן וְאֶתְּנָה כַּאֲשֶׁר תֹּאמְרוּ אֵלָי, וּתְנוּ לִי אֶת הַנַּעֲרָה לְאִשָּׁה" - מתן הוא הרכוש שהחתן נותן מייד עם הנישואין או אף לפניהם, ומוהר הוא הרכוש שהחתן מתחייב לתת לאחר סיום הנישואין. שכם היה מוכן להרבות גם מוהר וגם מתן.
וְכִי יְפַתֶּה אִישׁ בְּתוּלָה אֲשֶׁר לֹא אֹרָשָׂה וְשָׁכַב עִמָּהּ - מָהֹר יִמְהָרֶנָּה לּוֹ לְאִשָּׁה" - אם המפתה מתחתן עם המפותה, הוא חייב לכתוב לה מוהר (= כתובה) בדיוק כמו לאישה בתולה, למרות שהיא כבר איננה בתולה (פירוט).
אִם מָאֵן יְמָאֵן אָבִיהָ לְתִתָּהּ לוֹ - כֶּסֶף יִשְׁקֹל כְּמֹהַר הַבְּתוּלֹת" - אם אבי הנערה מתנגד לנישואין, המפתה צריך לשלם סכום כסף השווה לערך המקובל של כתובה לבתולה. התורה מתייחסת למצב זה, מבחינה כלכלית, כאל נישואין שהסתיימו: המפתה והמפותה כאילו היו נשואים כדת, עם כתובה בסכום המקובל, ו"נישואיהם" הסתיימו, ולכן החתן צריך לשלם לה את סכום הכתובה (פירוט).
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל כֹּה תֹאמְרוּ לְדָוִד אֵין חֵפֶץ לַמֶּלֶךְ בְּמֹהַר כִּי בְּמֵאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים לְהִנָּקֵם בְּאֹיְבֵי הַמֶּלֶךְ..." - המלך אינו צריך שתתן לבתו התחייבות כספית גבוהה, שהרי היא בת מלך ועתידה הכלכלי מובטח; הוא צריך שתילחם בפלשתים. דוד אכן לא נתן מוהר למיכל - הוא הביא 100 ערלות פלשתים וקיבל את מיכל בלי מוהר (פירוט).
יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ, בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי" - המשורר מגנה את האנשים ש"מוהרים" אלהים אחרים, כלומר מתחייבים כלפיהם כמו התחייבות של חתן לכלה בכתובה.
2. אולם,
רמב"ן על שמות כב טו פירש, שהמוהר הוא מתנה שהחתן שולח לכלה
לפני הנישואין - מתנה הנקראת בלשון התלמוד
סבלונות: "השלוחים שאדם משלח לארוסתו, כלי כסף וכלי זהב ובגדים לצרכי החופה והנשואין... שישלח לה סבלונות וצרכי חופה להיות לו לאשה
". לפי זה, יש לפרש שה
מתן, הנזכר בדברי שכם בן חמור, הוא מתנה מסוג אחר, למשל, המוהר הוא מתנה לכלה עצמה והמתן הוא מתנה לבני משפחתה, או להיפך.
הטענה העיקרית של רמב"ן נגד פירוש 1 היא, שמדין תורה אין חובה לתת כתובה, הכתובה היא תקנה מדברי סופרים. לטענה זו יש להשיב כמה תשובות משלימות:
מוהר הבתולות זוהי הכתובה. כלומר התורה מצווה על המפתה לשלם את שווי הכתובה לאבי הנערה, והרי כתובה היא מדרבנן! התורה הגדירה מצווה דאורייתא על פי מנהג דרבנן שנהג בימי משה רבנו. כלומר בימי משה רבנו כבר הייתה מצוות כתובה מדרבנן, ועל פי מצווה זו נקבע הסכום אותו ישלם המפתה מדאורייתא." (הרב אורי שרקי).
מהר ימהרנה" אינו מתייחס לחובה רגילה של חתן כלפי כלתו, אלא לחובה מיוחדת המוטלת על המפתה.
כסף ישקול - כמהר הבתולות" דווקא מחזק את הטענה שהמוהר אינו כסף, שהרי אילו המוהר היה כסף, היה אפשר לכתוב פשוט "ונתן את מוהר הבתולות"; הכוונה היא, שהמפתה צריך לתת כסף כמו מוהר הבתולות, באותו סכום (פירוט).
ויתכן שהיה הלשון נגזר מן מהרה חושה (שמואל א כ לח), לפי שהוא הדבר הראשון הנמהר בנשואין, כי החתן ממהר ומקדים לשלוח לפניו המנחה ההיא, ואחרי כן הוא בא לבית חמיו לעשות הנשואין או השמחה" (רמב"ן על שמות כב טו), "
מוהר הוא שם-עצם במשמעות של הכנסה מהירה פנימה, מפני שהמנהג היה שמיד לאחר שהושגה הסכמה לנישואין יש לשלם את המתנה הזו... הביטוי ימהרנה משמעו ישיג אותה.... ימהרנה לו לאישה... - "הוא צריך למהר בכדי להשיג לו אישה". במהירות הוא מחפש אחר כבוד הנערה שתסכים למעשיו רק על ידי מילות אהבתו." (על מעמד האישה ביהדות ד).
ויש שקישרו את השורש מהר לשורש מחר או לשורש מכר, כי המוהר הוא המחיר שיש לשלם בעד החתונה (ראו שם).
אולם לענ"ד כל הקישורים הללו דחוקים, אין קשר בין המשמעויות, והמילה
מוהר נובעת משורש אחר שאותיותיו זהות לפועל
מיהר.