קוד: במלחמת נקמה לא לוקחים שלל בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: דוד אקסלרוד
אל:
עֲשֶׂרֶת בְּנֵי הָמָן בֶּן הַמְּדָתָא צֹרֵר הַיְּהוּדִים הָרָגוּ וּבַבִּזָּה לֹא שָׁלְחוּ אֶת יָדָם:
וְלָמָּה לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה' וַתַּעַט אֶל הַשָּׁלָל וַתַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה':
וַיִּדַּר יִשְׂרָאֵל נֶדֶר לַה' וַיֹּאמַר אִם נָתֹן תִּתֵּן אֶת הָעָם הַזֶּה בְּיָדִי וְהַחֲרַמְתִּי אֶת עָרֵיהֶם:
ייתכן שזו הסיבה (או אחת הסיבות) שיעקב מגנה את שמעון ולוי:
בְּנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ עַל הַחֲלָלִים וַיָּבֹזּוּ הָעִיר אֲשֶׁר טִמְּאוּ אֲחוֹתָם: מי הם "בני יעקב" אשר "באו על החללים"? אם נאמר שזה לא רק שמעון ולוי אלא גם שאר האחים, למה יעקב מגנה אותם בלבד? אלא אם כן, דווקא עם הביזה הוא מסכים, ואז כל העניין חסר היגיון לחלוטין. אין מנוס מלומר שבני יעקב אשר באו על חללים הם שמעון ולוי.
שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם: "כלי חמס"- יתכן שגינויו הוא מפני מעשה ביזה שעשו אחר שחילצו את אחותם ואחר שנקמו. על הביזה היה אפשר לוותר.