קוד: קשר בין פעלים שליליים לבין תארים חיוביים בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ"
וַתִּקַּח רִבְקָה אֶת בִּגְדֵי עֵשָׂו בְּנָהּ הַגָּדֹל הַחֲמֻדֹת אֲשֶׁר אִתָּהּ בַּבָּיִת וַתַּלְבֵּשׁ אֶת יַעֲקֹב בְּנָהּ הַקָּטָן"
הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים"
כך גם לגבי השורש "אוה", המופיע גם הוא בדיבר העשירי במקום "חמד":
ולא תחמד אשת רעך, ולא תתאוה בית רעך..."
אך גם בתואר החיובי "נאוה":
שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה, בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם..." (פירוט).
גם לפועל עָשַק יש משמעות שלילית - החזקת רכוש ששייך לזולת (כגון הלנת שכר שכיר):
לֹא תַעֲשֹׁק שָׂכִיר עָנִי וְאֶבְיוֹן מֵאַחֶיךָ אוֹ מִגֵּרְךָ אֲשֶׁר בְּאַרְצְךָ בִּשְׁעָרֶיךָ"
באתריה דאמימר עשיק עפרא" (ראו רש"י).
גם לפועל גָנַב יש משמעות שלילית כידוע, אולם בלשון ימינו, השורש גנב הוא גם השורש של התואר "מגניב" - דבר
מגניב הוא דבר יפה ומושך שגורם לאנשים לרצות
לגנוב אותו...