קוד: ארבע x שלוש המלכות בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 12
בשלושה מקומות מסופר ששאול הומלך על ישראל:
". באותו מעמד היו רק שמואל ושאול.וייקח שמואל את פך השמן, וייצוק על ראשו, ויישקהו, ויאמר 'הלא כי משחך ה’ על נחלתו לנגיד!...
".ויאמר שמואל אל כל העם: 'הראיתם אשר בחר בו ה’, כי אין כמוהו בכל העם!'; ויריעו כל העם ויאמרו 'יחי המלך!!'. וידבר שמואל אל העם את משפט המלוכה, ויכתוב בספר, וינח לפני ה’... ובני בליעל אמרו: 'מה יושיענו זה?!' ויבזוהו, ולא הביאו לו מנחה; ויהי כמחריש
".ויאמר העם אל שמואל: 'מי האומר 'שאול ימלוך עלינו?!' תנו האנשים ונמיתם!'. ויאמר שאול 'לא יומת איש ביום הזה, כי היום עשה ה’ תשועה בישראל!'. ויאמר שמואל אל העם: 'לכו ונלכה הגלגל, ונחדש שם המלוכה'. וילכו כל העם הגלגל, וימליכו שם את שאול לפני ה’ בגלגל...
שלוש ההמלכות מתארות תהליך הגיוני: בהתחלה רק שאול עצמו ידע שהוא מלך; אחר כך כל בנ"י ידעו שהוא מלך, אבל לא כולם קיבלו זאת – חלק בזו את שאול. אבל לאחר שהוא הוכיח את עצמו במלחמה – כל ישראל קיבלו את מלכותו ולכן המליכו אותו מחדש.
תהליך דומה קרה גם לדוד – גם הוא הומלך שלוש פעמים:
". באותו מעמד היו נוכחים רק שמואל, דוד ואחיו.וייקח שמואל את קרן השמן, וימשח אותו בקרב אחיו...
".ויבואו אנשי יהודה, וימשחו שם את דוד למלך על בית יהודה...
". ואחרי שחירם שלח לו מלאכים ובנה לו בית – (שמ"ב ה 12) "ויבואו כל שבטי ישראל אל דוד חברונה... גם אתמול גם שלשום, בהיות שאול מלך עלינו, אתה הייתה המוציא והמביא את ישראל... וימשחו את דוד למלך על ישראל
".ויידע דוד כי הכינו ה' למלך על ישראל וכי נישא ממלכתו בעבור עמו ישראל
בהתחלה רק בני משפחתו של דוד ידעו שהוא מלך; אחר כך כל בני יהודה קיבלו את מלכותו – אבל שבטי הצפון עדיין תמכו בבית שאול; ולבסוף קיבלו כל ישראל את מלכותו כי הוא הוכיח את עצמו במלחמות.
תהליך דומה במקצת (אך לא זהה) קרה גם לשלמה:
". במקום אחר מסופר שדוד נשבע לבת-שבע, אמו של שלמה (מל"א א 17): "ותקרא את שמו שלמה, וה' אהבו. וישלח ביד נתן הנביא, ויקרא את שמו ידידיה, בעבור ה'
".כי שלמה בנך ימלוך אחרי, והוא יישב על כסאי
"וירד צדוק הכהן, ונתן הנביא, ובניהו בן יהוידע והכרתי והפלתי, וירכיבו את שלמה על פרדת המלך דוד, ויוליכו אותו על גיחון. וייקח צדוק הכהן את קרן השמן מן האוהל, וימשח את שלמה; ויתקעו בשופר, ויאמרו כל העם 'יחי המלך שלמה!!'... ויחרדו ויקומו כל הקרואים אשר לאדוניהו, וילכו איש לדרכו.
", ולאחר 'משפט שלמה' (מל"א ג28): "והממלכה נכונה ביד שלמה
"וישמעו כל ישראל את המשפט אשר שפט המלך, וייראו מפני המלך, כי ראו כי חכמת א-להים בקרבו לעשות משפט. ויהי המלך שלמה מלך על כל ישראל.
בהתחלה רק דוד, נתן ובת-שבע ידעו ששלמה עומד להיות מלך; אחר כך הוא נמשח באופן רשמי, ורוב העם קיבלו את מלכותו, אבל ייתכן שאנשי אדוניהו עדיין לא השלימו עם זה לגמרי (לכן שלמה הרג את אדוניהו כשהוא ביקש את אבישג השונמית – הוא חשש שאדוניהו מתכנן מרד). ולבסוף כל ישראל קיבלו את מלכותו, כי הוא הוכיח את עצמו בעשיית משפט. אבל אצל שלמה לא נזכר שום מעשה של המלכה מחדש.
תהליך דומה באופן חלקי קרה גם ליהוא:
"....וייצוק השמן אל ראשו, ויאמר לו: 'כה אמר ה' א-להי ישראל: 'משחתיך למלך אל עם ה', אל ישראל...''
" (מלכים ב ט 13): "עבדי אדוניו
":וימהרו, ויקחו איש בגדו, וישימו תחתיו אל גרם המעלות; ויתקעו בשופר, ויאמרו 'מלך יהוא!!'
".עבדיך אנחנו, וכל אשר תאמר אלינו נעשה, לא נמליך איש, הטוב בעיניך עשה
בהתחלה רק יהוא ידע שהוא מלך, אחר כך – עבדי אדוניו תקעו בשופר וכולם שמעו, ואז רוב בנ"י (שהיו אז ברמות גלעד) ידעו שהוא מלך (חלק מהם בוודאי הצטרפו לקשר ותמכו ביהוא), ולבסוף גם כל אנשי בית אחאב – שנגדם מרד -- קיבלו את מלכותו.
יש כמה דברים אופייניים לכל המלכה (זה לא מדוייק – צריך עוד לבדוק את הנושא):
".ודוד וכל בית ישראל מעלים את ארון ה', בתרועה ובקול שופר
".לא יומת איש ביום הזה, כי היום עשה ה’ תשועה בישראל!
כן יושיענו ה' מכל צרותינו ויצילנו משנאת חינם.