בחירות בהגרלה

קוד: ביאור:שמואל א י20 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

בשיטות הבחירות המקובלות במדינות הדמוקרטיות בימינו ישנן בעיות רבות. כדי לזכות בבחירות דרוש כסף רב כדי לממן את מסע הבחירות, קשרים עם בעלי הון, ועוד תכונות שאינן בהכרח מתאימות להנהגת מדינה. כמו כן, כל שיטת בחירות נותנת כוח מסויים בידי התקשורת ומכוני הסקרים למיניהם - אנשים נוטים להצביע למועמדים שהסקרים מראים שיש להם סיכוי, ולא דווקא למועמדים הטובים ביותר בעיניהם (ראו תורת המשחקים ומערכות בחירות).

אחת הדרכים להתמודד עם הבעיות הללו היא להכניס הגרלה למערכת הבחירות.

בחירות על-ידי הפלת גורל נזכרו כבר בתנ"ך, בבחירות לתפקיד המלך הראשון בעם ישראל:

שמואל א י 19-24: "'..וְעַתָּה הִתְיַצְּבוּ לִפְנֵי ה' לְשִׁבְטֵיכֶם וּלְאַלְפֵיכֶם'. וַיַּקְרֵב שְׁמוּאֵל אֵת כָּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, וַיִּלָּכֵד שֵׁבֶט בִּנְיָמִן. וַיַּקְרֵב אֶת שֵׁבֶט בִּנְיָמִן למשפחתו [לְמִשְׁפְּחֹתָיו], וַתִּלָּכֵד מִשְׁפַּחַת הַמַּטְרִי, וַיִּלָּכֵד שָׁאוּל בֶּן קִישׁ... וַיִּתְיַצֵּב בְּתוֹךְ הָעָם, וַיִּגְבַּהּ מִכָּל הָעָם מִשִּׁכְמוֹ וָמָעְלָה. וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל כָּל הָעָם 'הַרְּאִיתֶם אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ ה' כִּי אֵין כָּמֹהוּ בְּכָל הָעָם!' וַיָּרִעוּ כָל הָעָם וַיֹּאמְרוּ 'יְחִי הַמֶּלֶךְ!'."

הפלת גורל היא אחת הדרכים לברר את רצון ה'. כמובן לא כל הגרלה משקפת את רצון ה', אך במקרה זה ההגרלה נערכה על-ידי נביא. כדי להדגיש שההגרלה משקפת את רצון ה', אמר הנביא לבני ישראל "התייצבו לפני ה' לשבטיכם ולאלפיכם".

לאחר מכן הפיל גורל בין כל השבטים, "וילכד שבט בנימין" - שבט בנימין עלה בגורל. אחר כך הפילו גורל בין כל משפחות שבט בנימין, ועלתה בגורל "משפחת המטרי". אחר כך הפילו גורל בין כל אנשי משפחת המטרי, ועלה בגורל "שאול בן קיש".

שוב, כדי להדגיש שהבחירות משקפות את רצון ה', אמר שמואל אל כל העם: "הראיתם אשר בחר בו ה'" - כדי להדגיש שזהו המלך שעליו נאמר בתורה (דברים יז15): "שום תשים עליך מלך א שר יבחר ה' אלהיך בו" (פירוט).

אולם, למרות כל ההדגשות על-כך שהבחירה משקפת את רצון ה', הבחירות לא הסתיימו כאן: שמואל היה צריך להוסיף: "...כי אין כמוהו בכל העם", ולאחר מכן "ויריעו כל העם ויאמרו: יחי המלך!". כלומר, כדי שלמינוי יהיה תוקף, היה צורך גם בהסכמה של העם (ראו גם מקור סמכות המלוכה בישראל / הרב יעקב אריאל).

אם כך, שיטת הבחירות התנ"כית משלבת הגרלה עם דמוקרטיה:

לשיטת בחירות זו ישנם כמה יתרונות על-פני השיטות המקובלות בימינו:

בחירות בהגרלה בימינו

עד שישנו את שיטת הבחירות בישראל, אני נוהג בעצמי להשתמש בהגרלה בבחירות לכנסת:

* אני בוחר שתי מפלגות או יותר שיש בהם מועמדים סבירים בעיניי (בהתאם להגדרת התורה: אנשים חכמים נבונים וידועים, אנשי חיל, יראי א-להים, אנשי אמת, שונאי בצע).

* בקלפי, אני לוקח את הפתקים של המפלגות הללו, ובוחר אחד מהם בהגרלה.

כך, אני גם מקיים את המצוה לבחור באנשים טובים, וגם נותן לה' את הבחירה הסופית, דברים יז15: "שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ" (פירוט).

תגובות