קוד: ביאור:קהלת א9 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
קהלת א9: "מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה; וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ
"
לסיכום הפסוקים הקודמים,
מה שהיה הוא שיהיה - בעולם הטבע (פסוקים 4-7);
ומה שנעשה הוא שיעשה - בעולם האנושי (פסוק 8);
ואין כל חדש תחת השמש.
הביטוי
תחת השמש כבר נזכר בפסוק 3, ושם הסברנו שלפי הפשט הכוונה לכל העולם, אבל יש כאן גם רמז שיש דברים
למעלה מן השמש, ובהם דווקא יש חדש. וכן נרמז בפסוקים אחרים בתנ"ך:
חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ" - האמונה מתחדשת בכל בוקר (חגי הופר).
אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת חֵן, דַּדֶּיהָ יְרַוֻּךָ בְכָל עֵת בְּאַהֲבָתָהּ תִּשְׁגֶּה תָמִיד" (פירוט) - האהבה לאשת-הנעורים היא רעננה ומתחדשת תמיד; והיא רמז לתורה, ש"
ההוגה בתורה מוצא בה תמיד חדושי טעמים" (רש"י).
הָרִאשֹׁנוֹת הִנֵּה בָאוּ, וַחֲדָשׁוֹת אֲנִי מַגִּיד; בְּטֶרֶם תִּצְמַחְנָה אַשְׁמִיע אֶתְכֶם"
שָׁמַעְתָּ חֲזֵה כֻּלָּהּ, וְאַתֶּם הֲלוֹא תַגִּידוּ; הִשְׁמַעְתִּיךָ חֲדָשׁוֹת מֵעַתָּה, וּנְצֻרוֹת וְלֹא יְדַעְתָּם"
וראו גם:
ניטשה והתנ"ך: החזרה הנצחית / חגי הופר.