קוד: ביאור:קהלת א16 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
קהלת א16: "דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִם לִבִּי לֵאמֹר 'אֲנִי הִנֵּה הִגְדַּלְתִּי וְהוֹסַפְתִּי חָכְמָה עַל כָּל אֲשֶׁר הָיָה לְפָנַי עַל יְרוּשָׁלָים, וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה חָכְמָה וָדָעַת'
"
קהלת אומר שהוא חכם יותר מ"
כל אשר היה לפניי על ירושלים ". אבל מי בדיוק היה לפניו על ירושלים? -
1. אם הדובר הוא שלמה המלך, אז המלך הגדול היחיד שהיה לפניו היה דוד אביו, ולא מתאים לדבר עליו בלשון רבים "כל אשר היה לפניי על ירושלים". מצודת דוד שם לב לקושי, ולכן כתב "וייתכן שאמר על מלכי הגויים, כי דוד אביו לבד מלך בירושלים ולא עוד
". אבל מלכי הגויים שהיו לפני דוד היו מלכים קטנים של היבוסי, כגון
שמואל ב כד18: "ארניה[אֲרַוְנָה] הַיְבֻסִי
",
יהושע י1: "אֲדֹנִי צֶדֶק מֶלֶךְ יְרוּשָׁלַים
", וגם
בראשית יד18: "וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם
" (פירוט), אבל אף אחד מהם לא היה מפורסם בחכמתו, ולכן המשפט "הגדלתי והוספתי חכמה על..." לא מתאים להם. השוו למשל ל
מלכים א ה11: "וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם, מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל; וַיְהִי שְׁמוֹ בְכָל הַגּוֹיִם סָבִיב
" (פירוט), המשווה את חכמתו של שלמה לאנשים מפורסמים בחכמתם.
2. לפי פסוק זה, אפשר אולי לפרש - בניגוד למקובל - שקהלת אינו שלמה בן דוד, אלא צאצא מאוחר יותר של דוד, כגון חזקיהו (בהתאם לדברי חז"ל, שאמרו שחזקיהו וסיעתו כתבו את ספר קהלת). חזקיהו אכן "הגדיל והוסיף חכמה" על כל המלכים שהיו לפניו, כמו שמתואר ב
משלי כה1: "גַּם אֵלֶּה מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה
אֲשֶׁר הֶעְתִּיקוּ אַנְשֵׁי חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה
" (פירוט) - הוא ואנשיו אספו את חכמת המלכים הקודמים ועוד הוסיפו עליה.
3. וייתכן שיש כאן רמז למשיח בן-דוד העתידי, שנאמר עליו,
ישעיהו יא2: "וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה',
רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה, רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה, רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'
" - אותו משיח
שיקהיל ויקבץ את נדחי ישראל. ויש לעיין אם ואיך משתלב פירוש חדש זה עם שאר הפסוקים בספר.