קוד: אב ואם בספר משלי בתנ"ך
סוג: כלל_ספר
מאת: אראל (הגהה: עופר לביא)
אל:
שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ; וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ": את מוסר האב צריך לשמוע (ביטוי חיובי - פעיל), ואת תורת האם צריך להיזהר שלא לנטוש (ביטוי שלילי - סביל).
נְצֹר בְּנִי מִצְוַת אָבִיךָ; וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ": הביטוי "מצוה" מתייחס בעיקר למצוות עשה, והביטוי "תורה" מתייחס בעיקר למצוות "לא תעשה" (ראו מצוה ותורה בספר משלי).
שְׁמַע לְאָבִיךָ זֶה יְלָדֶךָ, וְאַל תָּבוּז כִּי זָקְנָה אִמֶּךָ" (פירוט).
דּוֹר אָבִיו יְקַלֵּל, וְאֶת אִמּוֹ לֹא יְבָרֵךְ" (פירוט).
דִּבְרֵי לְמוּאֵל מֶלֶךְ מַשָּׂא אֲשֶׁר יִסְּרַתּוּ אִמּוֹ... אַל למלכים לְמוּאֵל...".
מדוע מצוות עשה קשורות דווקא לאב, ומצוות לא-תעשה קשורות דווקא לאם?
ייתכן שהדבר קשור לסדר שבו מופיעים הציווים בתורה - "כבד את אביך ואת אמך
" לעומת "איש אמו ואביו תיראו
":
האבבכבוד - שקשור למצוות עשה (כדברי חז"ל "
איזה הוא כבוד? מאכיל ומשקה, מלביש ומכסה... ומוציא ומכניס ומשמשו בשאר הדברים שהשמשים משמשים בהן את הרב, ועומד בפניו כדרך שעומד מפני רבו...");
האםביראה, שקשורה למצוות לא-תעשה (כדברי חז"ל "
איזה הוא מורא?... לא עומד במקומו, ולא יושב במקומו, ולא סותר את דבריו, ולא מכריע את דבריו, ולא יקרא לו בשמו לא בחייו ולא במותו..."; ראו רמב"ם, הלכות ממרים, פרק ו).
לפי זה, אפשר להסביר גם את הפסוקים:
בֵּן חָכָם יְשַׂמַּח אָב; וּבֵן כְּסִיל תּוּגַת אִמּוֹ" (פירוט)
בֵּן חָכָם יְשַׂמַּח אָב; וּכְסִיל אָדָם בּוֹזֶה אִמּוֹ"
שֵׁבֶט וְתוֹכַחַת יִתֵּן חָכְמָה, וְנַעַר מְשֻׁלָּח מֵבִישׁ אִמּוֹ"
בן חכם מקיים מצוות "עשה", ולכן הוא משמח את אביו; ובן כסיל, שאין לו חכמה, מבטל את מצוות "לא תעשה", ולכן הוא מצער ומבייש את אימו.
ראו גם:
יולד כְּסִיל לְתוּגָה לוֹ; וְלֹא יִשְׂמַח אֲבִי נָבָל",
כַּעַס לְאָבִיו בֵּן כְּסִיל; וּמֶמֶר לְיוֹלַדְתּוֹ" (ראו בן כסיל)
גול[גִּיל] יגול[יָגִיל] אֲבִי צַדִּיק, יולד[וְיוֹלֵד] חָכָם וישמח[יִשְׂמַח] בּוֹ" (ראו בן חכם)
מְשַׁדֶּד אָב, יַבְרִיחַ אֵם - בֵּן מֵבִישׁ וּמַחְפִּיר"
גּוֹזֵל אָבִיו וְאִמּוֹ, וְאֹמֵר 'אֵין פָּשַׁע' - חָבֵר הוּא לְאִישׁ מַשְׁחִית"
יִשְׂמַח אָבִיךָ וְאִמֶּךָ וְתָגֵל יוֹלַדְתֶּךָ"
עַיִן תִּלְעַג לְאָב, וְתָבוּז לִיקֲּהַת אֵם - יִקְּרוּהָ עֹרְבֵי נַחַל וְיֹאכְלוּהָ בְנֵי נָשֶׁר"
כִּי בֵן הָיִיתִי לְאָבִי; רַךְ וְיָחִיד לִפְנֵי אִמִּי"
משה אורן, 10.05.2007: בס"ד, ילמדני רבינו!
רב שלומות ויישר כח על הפירושים של אב ואם בספר משלי! אם נקבל את הפריוש של מצוות עשה לצד האב ומצוות לא תעשה לצד האם, מנין לאם ידיעה על מצוות לא תעשה, הלא מקובל שהאם פטורה מללמוד תורה וכו'? לכן אודה לקבל תשובה מה הכוונה כאן לתורה ביחס לאם כאשר מחבר המשלי אומר לנו "ואל תטוש תורת אמך"?
תודה רבה מראש. בברכה נאמנה, משה אורן
אראל: ישנן שתי מצוות שונות של תלמוד תורה.