כשבוחרים ידידים, שכנים או שותפים, יש להיזהר שלא להתחבר עם אנשים רעים המנסים לפתות אותנו ללכת בדרכם:
משלי א15: "בְּנִי! אַל תֵּלֵךְ בְּדֶרֶךְ אִתָּם, מְנַע רַגְלְךָ מִנְּתִיבָתָם!
"
הפסוק מתייחס לאותם אנשים שנאמר עליהם (פסוק 10): "בני! אם יפתוך חטאים - אל תֹּבֵא!
" - לא סתם חוטאים, אלא חַטָּאִים מקצועיים המנסים לפתות אותנו לבוא עמם. הפסוק ההוא לימד שיש לעבוד על כוח הרצון, כדי שלא לרצות לבוא איתם לחטוא (פירוט). הפסוק שלנו מוסיף שני דברים:
אל תלך בדרך איתם = אל תלך בדרך כלשהי, גם בדרך טובה, כאשר אתה הולך
איתם, כאשר הם נמצאים שם; כי הם מומחים בפיתוי, וכשיראו שאתה נמצא לידם בדרך, הם ינצלו את הדרך כדי לפתות אותך שוב ושוב עד שתישבר.
מנע רגלך מנתיבתם = התרחק
מהנתיב שלהם, הנתיב שהם הולכים בו לחטוא, גם אם הם לא נמצאים שם; כי הפיתוי שלהם עדיין נטוע בליבך, וכשתהיה בנתיב שלהם, תיזכר בהם והפיתוי יתעורר שוב עד שיכריע אותך.
דרך ו
נתיב הם משל ל
סדרת צעדים המובילים למטרה, או מנהג קבוע. ניתן להסביר את הפסוק לפי שני הנמשלים:
1. אל תצטרף אליהם באמצעים להשגת מטרה כלשהי, למשל, אל תצטרף למפלגה שהם חברים בה; ואל תשתמש באמצעים שהם משתמשים בהם גם בלעדיהם, למשל, אל תנסה לחקות את פרופיל ההשקעות שלהם בבורסה.
2. אל תנהג באופן קבוע להיות לידם, למשל, אל תגור בשכונה שלהם; ואל תנהג במנהגים שלהם באופן קבוע, למשל, אל תחקה את סגנון הלבוש שלהם.
מקורות ופירושים נוספים
עם מי בדיוק אסור ללכת
לעומת הפסוק שלנו, המלמד את האדם להתרחק מחוטאים, ישנה מצוה,
ויקרא יט17: "
הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ
", מצוה להוכיח את החוטאים כדי להחזיר אותם למוטב, וכדי להוכיח אותם, מובן שחייבים ללכת בדרך איתם!
1. כפי שפירשנו למעלה, הכתוב אינו מתייחס לכל חוטא אלא רק לחוטאים שמנסים לפתות את האדם להצטרף אליהם, כמו שנאמר בתחילת הקטע "אם יפתוך חטאים...
". לאנשים כאלה עדיף שלא להתקרב, כי במאבק בין הפיתוי לבין התוכחה, היצרים החזקים יותר של האדם נמצאים בצד של הפיתוי.
2. אפשר גם לפרש, שהפסוק מתייחס רק אל "דרך
" ואל "נתיב
", המסמלים מנהג קבוע. כדי להוכיח, מספיק לנהל שיחה קצרה ועניינית, אין צורך להתחבר בקביעות.
פירוש זה מתאים למקורות נוספים המדברים על הליכה בדרך רשע או על התחברות לרשע:
-
משלי טו9: "
תּוֹעֲבַת ה'
דֶּרֶךְ רָשָׁע, וּמְרַדֵּף צְדָקָה יֶאֱהָב
" - המנהג הקבוע של הרשע הוא פסול, ולכן אין להצטרף אליו בקביעות (פירוט).
-
משלי יג20: "
הלוך[הוֹלֵךְ]
אֶת חֲכָמִים וחכם[יֶחְכָּם],
וְרֹעֶה כְסִילִים יֵרוֹעַ
" - אדם שהולך עם חכמים יושפע מהם ויהיה חכם כמותם, ואדם המתרועע עם כסילים יושפע מהם ויהיה רע כמותם (פירוט).
-
תהלים א1: "
אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים, וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד, וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב
"
- "
הרחק משכן רע, ואל תתחבר לרשע, ואל תתייאש מן הפורענות
"
(ניתאי הארבלי,
משנה אבות א ז, וראו במפרשים שם)- אל תפתח יחסים של
שכנות ושל
חברות עם אדם רשע - בשניהם יש קביעות והתמדה.
- ואולי גם
משלי כא20: "
אוֹצָר נֶחְמָד וָשֶׁמֶן בִּנְוֵה חָכָם, וּכְסִיל אָדָם יְבַלְּעֶנּוּ
" - כשאדם חכם גר בשותפות עם כסיל, ההשפעה השלילית של הכסיל משחיתה והורסת את האוצרות הנחמדים של החכם (פירוט).
3. אפשר גם לפרש, שהפסוק פונה במיוחד אל "בני!
", אל נער צעיר, שעדיין אין לו מספיק ידע וניסיון כדי להוכיח, ויש יותר סיכוי שיושפע משישפיע:
"יש הבדל בין
איש לבין
בן. בתהילים, כשהוא אומר
אשרי האיש, ולא אומר אשר
לא הלך
עם הרשע אלא
בעצתו,
בדרכו,
במושבו. לעומת זאת במשלי, יש הקפדה יתרה כי מדובר ב
בן - לא איתם, וגם לא בדרכם
"
(משה אהרן,
דרך ללא מוצא תגובה 2).
4. ויש שפירשו, שהדבר תלוי בתחושתו האישית של כל אחד, אם הוא מושפע או משפיע: "
כל אחד יכול לראות, אם הוא קצת עובד עם עצמו, שיש אנשים שלא בריא לו
להסתובב איתם. יש אנשים, שכשהוא לידם הוא מתחיל לעשות דברים, שאחר כך הוא
מצטער עליהם. כשהאדם חושב רגע, הוא מבין שהטעות הייתה מראש, להתחבר אליהם.
כרגע, במצב שבו אני נמצא, יש אנשים שלא טוב לי להיות איתם, שבמקום לדחוף
הם דוחים, שבמקום להועיל הם מפילים. הדרך לא ליפול, אומר שלמה המלך, היא
לא להכנס בכלל למצב של מפגש עמם, לא מפגש מציאותי ולא רעיוני, לא בהצטרפות
פשוטה ולא בחיקוי... הדבר תלוי באדם, וראוי שאם הוא שם לב שנגרר אחרי האנשים שירד על מנת להעלות אותם, אכן ראוי לו שידע להציב לעצמו גבולות.
"
(אורי בירן, "דרך ללא מוצא", אתר כיפה).
פסוק זה, והמקורות הנוספים הדומים לו, היו חלק חשוב בביקורת של רבנים חרדים על הראי"ה קוק זצ"ל, על כך שהוא מתחבר עם חלוצים פורקי-עול.
הקשר בין שני חצאי הפסוק
1. הסברנו את שני חצאי הפסוק כך שבכל אחד יש חידוש: החידוש בחצי הראשון הוא
בדרך כלשהי, גם אם זו לא הדרך שלהם, אם הם נמצאים בה -
איתם; והחידוש בחצי השני הוא
רגלך, גם אם אתה הולך לבדך, אם זו הדרך שהם רגילים ללכת בה -
מנתיבתם. ודומה לזה פירש אורי בירן בשם הרלב"ג: "במילים
דרך אתם הכוונה היא, מציאות של מפגש פיזי עם הרשעים, בעוד
ש
נתיבתם הכוונה ל"אי זה דבר מהדברים שימשכוך אליהם", מעשים ואולי אפילו
רעיונות שינסו לשכנע אותך לעשותם
"
(אורי בירן, "דרך ללא מוצא", אתר כיפה).
2. אך יש שפירשו שהחידוש הוא רק בחצי השני: "לא מיבעיא ש
אל תלך בדרך, שהוא הדרך הגדול שהם דורכים והולכים בו, ו
איתם, אלא
מנע רגלך, בפני עצמך, אף בלא הם, ו
מנתיבתם הקטנים, שמהם באים לדרך הגדול, והיינו - מהדברים המביאים לידי זה
"
(הגאון מווילנה).
הפסוק כולו מצוטט בשיר
"א-לי-מות" מאת שלום חנוך.
אם הדוברים בפסוק הם ההורים הפונים אל בנם, ניתן ללמוד מהפסוק על חובתם
של ההורים להשגיח על חבריהם של הילדים, ולהרחיק אותם מחברים חטאים ומפתים;
ראו
פסוקים נוספים המלמדים שיש להשגיח על החברים של הילדים.
מאמרים נוספים - באדיבות
גוגל
-
בס"ד: כי בהמשך פרק זה מצאנו את הביטוי הזה כתוב כך:
בני אל תלך בדרך אתם, (בני) מנע רגלך מִנְתִיבָתָם. כשלעצמי אני כותב מדי שבת דברי שירה חרוזה במשמעות המושג
... (cache)
-
מגיד מישרים כי תשא ג€“ ויקיטקסט: 14 יוני 2009
... ואם יפתך יצרך לשתות יותר או להתענג במאכל אל תשמע בקולו, כי על זה נאמר אל תלחם את לחם רע עין
בני אל תלך בדרך אתו מנע רגליך מנתיבתו כי מי
... (cache)
-
Ecce Iudaeus: וכן אמר האלשיך הק` בפירושו לפסוק (משלי א` ט"ו): "בני אל תלך בדרך אתם, מנע רגלך מנתיבתם", שהזהיר הכתוב בתרי גווני שלא די שלא ילך אתם, אלא שגם ימנע מללכת
... (cache)
-
מעלת גידול הפיאות: לאחר מכן הניח הצדיק את שתי ידיו על ראשו, והתחיל לצעוק בקול גדול "
בני אל תלך בדרך איתם, מנע רגלך מנתיבתם, כי רגליהם לרע ירוצו וימהרו לשפוך דם.
... (cache)
-
רשע, למה תכה רעך?: אלימות בתקופת המקרא: 24 מאי 2004
... כל-הון יקר נמצא נמלא בתינו שלל: גורלך תפיל בתוכנו כיס אחד יהיה לכולנו:
בני
אל-תלך בדרך איתם מנע רגלך מנתיבתם: כי רגליהם לרע ירוצו וימהרו
... (cache)
-
דף קשר מספר 911 - כיבוד אב ואם / אליהו שי: "בני אל תלך בדרך אתם מנע רגלך מנתיבתם" (א', טו) "בני אם תקח אמרי ומצוותי תצפון איתך" (ב', א) "בני תורתי אל תשכח ומצוותי יצור ליבך.
... (cache)
-
פרשת תולדות: הרגל, (משלי יא):
בני אל תלך בדרך אתם, כי רגליהם לרע ירוצו: ד [טענותיו של עשו]. כשמוע עשו את דברי אביו אמר רבי חנינא: כל מי שהוא אומר שהקב"ה וותרן הוא,
... (cache)
-
משלי כ"ט: יסר בנך ויניחך/ יהודה איזנברג: "בני, אל תלך בדרך אתם. מנע רגלך מנתיבתם... כי חינם מזורה הרשת בעיני כל בעל כנף..." דומה אתה, אומר שלמה לבן הצעיר, לעוף המתפתה לאסוף גרעינים ברשת.
... (cache)
-
יהי מקורך ברוך:
בני אל תלך בדרך אתם. ואס תלך מנע רגלך מנתיבתם ג€¢ עש כי יקרים דבריו (גס על דרך לחב ידים לא תייך אוי־ יסיתוך להרע
... (cache)
-
מכללת לפשיץ: בחלקו השני של הקטע קורא החכם - "בני אל תלך בדרך אתם מנע רגלך מנתיבתם" (טו), ומנמק במה שמצטייר כעונש - "כי חנם מזרה הרשת בעיני כל בעל כנף והם לדמים יארבו
... (cache)
-
פרשת ויצא: ואין דרך, אלא שפיכות דמים, שנאמר (שם א):
בני אל תלך בדרך את מנע רגלך מנתיבתם וגו '. ואין דרך, אלא לשון הרע, שנאמר (בראשית לא): וישמע יעקב את דברי בני לבן
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - תולדות: הרגל
בני אל תלך בדרך אתם כי רגליהם לרע ירוצו. כשמוע עשו את דברי אביו א"ר חנין כל מי שאומר הקב"ה ותרן הוא יותרו מעיו אלא מאריך רוחיה וגבי דיליה.
... (cache)
-
ר' אברהם הרואה - צמחי מרפא |שמנים צמחיים| קוסמטיקה טבעית | מרפא הבושם: אם יאמרו: לכה אתנו ונמסור בידך שמות והזכרות שתוכל להשתמש בהם,
בני אל תלך בדרך אתם. מנע רגלך מנתיבתם, כי אותם השמות והשימושים כולם מיני רשת ומכמורת לצודד בהם
... (cache)
-
מדרש רבה - ויצא:
... אלא שפיכות דמים שנאמר (שם א)
בני אל תלך בדרך אתם מנע רגלך מנתיבתם וגו' ואין דרך אלא לשון הרע שנא' (בראשית לא) וישמע יעקב את דברי בני לבן לאמר לקח יעקב:
... (cache)
-
האם מותר ללכת לפרוצה אם אינני יכול להתגבר על יצרי? - הרב יוסף...: לכן
בני, אל תלך בדרך איתם מנע רגלך מנתיבתם, אל תבקש לרפא את פחדך מהנשים בהליכה לבית פריצות. הנה לך כמה פסוקים ומתוקים, עצה של החכם מכל האדם בספר משלי,
... (cache)
-
מדרש רבה - תולדות:
... ברוך הוא עושה אותן שברשותו שלא ברשותו היד (מלכים א יג) ותיבש ידו אשר שלח עליו הפה גם ברוך יהיה הרגל (משלי יא)
בני אל תלך בדרך אתם כי רגליהם לרע ירוצו:
... (cache)
-
סרט איראני והרהורים על אבהות - הארץ: "בני - אל תלך בדרך אתם, מנע רגלך מנתיבתם" (משלי א, 14) (לת), שלמה, |, 13:14, 09/ 12/05. 11. נוגע ללב, מודי, |, 15:55, 09/12/05
... (cache)
-
COL חב"ד און-ליין | ומנגינותיהם שונות מכל עם דעה: 15 מרץ 2009
... וכבר זעק החכם מכל אדם: "בני אל תלך בדרך אתם מנע רגלך מנתיבתם!" ול'יהודי הפשוט' אומר: רעב יוד! זה לא כל כך פשוט.
... (cache)
-
עין הרע - הרב שמעון דהן (הרב שמעון דהאן) קבלה גאולה משיח סגולות...:
בני אל תלך בדרך אתם. אלו אומות העולם. שנאמר (ויקרא כ, כג) ולא תלכו בחקות הגוים. מנע רגלך מנתיבתם. מלעבוד עבודה זרה. שנאמר (שם) כי אל תשתחוה לאל אחר:
... (cache)
-
דברי הרב עובדיה יוסף שליט"א: הנני אוסר באיסור חמור להשתתף בהרצאותיו ולקרוא בספריו ועליו יש לקרוא "הרחק מעליה דרכך ואל תקרב לפתח ביתה" "
בני אל תלך בדרך אתם, מנע רגלך מנתיבתם".
... (cache)
-
ספר הזוהר על התורה רבן שמעון בר יוחאי ספר הזהר זוהר זהר רשבי רשב"י...: ולכן האדם הישר הולך, אשר חס על נפשו ועל כבוד קונו, יתרחק מכתות חדשות המתחדשים בכל עת, האומרים זה הדרך לכו בה, והוא עקר העבודה, "בני אל תלך בדרך אתם,
... (cache)
-
דרשות ר"י אבן שועיב: ועוד במדרש בני אם יפתוך חטאים וגו', אם יאמרו לכה אתנו וגו',
בני אל תלך בדרך אתם, וכי היה צריך להזהיר על זה שלא ילך עם הרוצחים לשפוך דם נקי,
...
-
משלי א ב: ירוצו וימהרו לשפךדם: yy< בני אל־תלף בררך
אתם מנע רגלך מנתיבתם: כי רגריחם. כי. תוכחות מוסר. כעוכרי דרכים מי הם המוליכים כיום ממין הרכה ומי הם
... (cache)
-
געלד פון א גישט־אידישן מקור...: תלך בדרך
אתם מנע רגלך מנתיבתם אויב די. זינדיגע וועלן דיר איינרעדן ג€” וויל זיי נישט. מיין קינד. געה נישט מיט זיי, פארמייד דיך פון. זייער וועג י
... (cache)
-
שמואל עהרנפעלד ועמיאל שיכב בהיכר ה ג מאת אהד מאלה מרמת ערומים: אל תלך בדרך
אתם מנע רגלך מנתיבתם, ואמר עור;. במשלי על זה (שם ה ב) בג€¢ נופת תטופנה שפתי זרה ן. והלק משמן הכה (אשר עז אמר במא (שם ז בא)!
... (cache)
-
Yeshiva.org.il - דיני הכשרת כלים לפסח:
... ויש להזהר מאוד לקיים (משלי א, טו) "אל תלך בדרך
אתם מנע רגלך מנתיבתם ". מידי שנה היו לוחצים עליי להשתתף במימונה הגדולה בגן סאקר, ותמיד התחמקתי מהם.
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - מלכים:
... טרטיאות וקרקסאיות, בשעה שאדם זכאי הקב"ה עושה אותם שהם ברושתו שלא ברשותו, הפה גם ברוך יהיה, היד ותיבש ידו, הרגל בני אל תלך בדרך
אתם מנע רגלך מנתיבתם:... (cache)