קוד: ביאור:משלי ח27 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
משלי ח27-29: "בַּהֲכִינוֹ שָׁמַיִם שָׁם אָנִי,
בחֻקּוֹ חוּג עַל פְּנֵי תְּהוֹם.
בְּאַמְּצוֹ שְׁחָקִים מִמָּעַל, בַּעֲזוֹז עִינוֹת תְהוֹם.
בְּשׂוּמוֹ לַיָּם
חֻקּוֹ, וּמַיִם לֹא יַעַבְרוּ פִיו,
בְּחוּקוֹ מוֹסְדֵי אָרֶץ
".
כשאדם לומד מדע, ובפרט את חוקי הטבע, הוא מתחבר לחכמה האלהית שיש בחוקים אלה.
השורש חקק חוזר כאן שלוש פעמים, ביחס לשלושת חלקי הבריאה: שמים, ים, ארץ. ניתן לפרש את הפסוקים לפי שתי משמעויות של הפועל חקק:
1. משמעות מוחשית: ה'
חקק, פיסל ועיצב את צורתם של השמים, הים והארץ:
בהכינו שמים שם אני, בחקו חוג על פני תהום- ה' הכין ונתן צורה לשמים (האטמוספירה) בצורת חוג (= כדור) המקיף את התהום = המים הרבים שכיסו את כדור הארץ (באותו זמן העולם היה מכוסה מים - עד היום השני של בריאת העולם).
בשומו לים חקו, ומים לא יעברו פיו- לאחר מכן ה' נתן צורה לים - קבע את גבולותיו וקבע שהמים לא יוכלו לעבור את הגבולות ולהציף את היבשה; זה היה ביום השלישי של בריאת העולם;
בחוקו מוסדי ארץ- באותו זמן, בכך שה' נתן צורה לים, הוא גם נתן צורה ליבשה = הארץ.
כמה פסוקים לפני כן, אומרת הבינה,
משלי ח15: "בִּי מְלָכִים יִמְלֹכוּ, וְרוֹזְנִים
יְחֹקְקוּ צֶדֶק
";
תיאור חוקי הטבע בא, כנראה, להשלים קביעה זו - גם ה' בכבודו ובעצמו, כשקבע
את חוקי הטבע, השתמש בחכמה ובבינה, ולכן גם הרוזנים צריכים להשתמש בחכמה ובבינה כשהם קובעים חוקים לחברה ולמדינה.
ישנם פסוקים נוספים המזכירים את חוקי הטבע:
לָכֵן הִרְחִיבָה שְּׁאוֹל נַפְשָׁהּ וּפָעֲרָה פִיהָ לִבְלִי חֹק וְיָרַד הֲדָרָהּ וַהֲמוֹנָהּ וּשְׁאוֹנָהּ וְעָלֵז בָּהּ" (ראו חטא הניתוק מהטבע).
חֹק חָג עַל פְּנֵי מָיִם, עַד תַּכְלִית אוֹר עִם חֹשֶׁךְ"