חקק = חרת, חצב בסלע, קבע כלל לטווח ארוך

קוד: חקק= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

לפועל "חקק" יש משמעות מוחשית: מכיוון שלסלע יש "זיכרון" ארוך - הוא "זוכר" לאורך זמן את הדברים שחוצבים בו - משמשת פעולת החקיקה כמשל לזיכרון לאורך זמן: מעבר לכך, השורש "חקק" משמש כמשל לדברים שנקבעים במטרה שיזכרו אותם לאורך זמן - חוקים שנקבעים ע"י מחוקקים: וייתכן שהמשל נובע מכך, שהחוק נותן לחברה האנושית צורה קבועה ומסודרת, כפי שהפיסול נותן צורה קבועה לסלע.

פסוקים שבהם כמה פירושים אפשריים

  • בראשית מט10: "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה, וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו..." - משמעות מוחשית: שבט הוא מקל שבאמצעותו מכים את המורדים; מחוקק הוא כלי  שבאמצעותו חוצבים בסלע. משמעות מופשטת: שבט מסמל את הרשות המבצעת; מחוקק מסמל את הרשות המחוקקת.
  • במדבר כא18: "בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים, כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם, בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם, וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה" - משמעות מוחשית: השרים חפרו את הבאר בכלי חציבה (מחוקק) ובמקל הליכה (משענת), כלומר - עבדו בגופם, בלי להתבייש; משמעות מופשטת: השרים קבעו את חוקי השתיה מהבאר, והשתמשו במקלם כדי לייסר את המורדים.
  • שמות ה14: "... מַדּוּעַ לֹא כִלִּיתֶם חָקְכֶם, לִלְבֹּן כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם גַּם תְּמוֹל גַּם הַיּוֹם?" - משמעות מוחשית: מדוע לא כיליתם לפסל ולעצב את הלבנים? משמעות מופשטת: מדוע לא כיליתם את העבודה שנקבעה על-פי החוק?
  • משלי ח27-29: "בַּהֲכִינוֹ שָׁמַיִם שָׁם אָנִי, בחֻקּוֹ חוּג עַל פְּנֵי תְּהוֹם... בְּשׂוּמוֹ לַיָּם חֻקּוֹ וּמַיִם לֹא יַעַבְרוּ פִיו, בְּחוּקוֹ מוֹסְדֵי אָרֶץ": משמעות מוחשית: ה' פיסל ועיצב, בעזרת התבונה, את צורתם של השמים, הים והארץ; משמעות מופשטת: ה' קבע, בעזרת התבונה, חוקים קבועים להתנהגותם של השמים, הים והארץ; ראו חוקי הטבע בספר משלי.
  • ובאותו פרק נאמר, שגם הרוזנים צריכים לחוקק בתבונה, משלי ח15: "בִּי מְלָכִים יִמְלֹכוּ, וְרוֹזְנִים יְחֹקְקוּ צֶדֶק"
  • (וכשהכללים נשברים -  ישעיהו ה14: "לָכֵן הִרְחִיבָה שְּׁאוֹל נַפְשָׁהּ וּפָעֲרָה פִיהָ לִבְלִי חֹק...").

פסוקים נוספים

חקיקה ופיסול בסלע או בספר

  • מלכים א ו35: "...וְצִפָּה זָהָב מְיֻשָּׁר עַל הַמְּחֻקֶּה"
  • יחזקאל ח10: "וָאָבוֹא וָאֶרְאֶה, וְהִנֵּה כָל תַּבְנִית רֶמֶשׂ וּבְהֵמָה שֶׁקֶץ וְכָל גִּלּוּלֵי בֵּית יִשְׂרָאֵל מְחֻקֶּה עַל הַקִּיר סָבִיב סָבִיב" - מחוקה = חצוב ומפוסל.
  • יחזקאל כג14: "... ותרא אנשי מחקה על הקיר, צלמי כשדיים חקקים בששר" - חקוקים = מפוסלים ומעוצבים;
  • איוב יט23: "מִי יִתֵּן אֵפוֹ וְיִכָּתְבוּן מִלָּי, מִי יִתֵּן בַּסֵּפֶר וְיֻחָקוּ"

חוקי התנהגות לבני אדם

  • משלי לא5: "פֶּן יִשְׁתֶּה וְיִשְׁכַּח מְחֻקָּק וִישַׁנֶּה דִּין כָּל בְּנֵי עֹנִי"
  • שופטים ה14: "...מִנִּי מָכִיר יָרְדוּ מְחֹקְקִים, וּמִזְּבוּלֻן מֹשְׁכִים בְּשֵׁבֶט סֹפֵר" - בני מכיר לא השתתפו במלחמה - הם רק שלחו מחוקקים...
  • ישעיהו לג22: "כִּי ה' שֹׁפְטֵנוּ, ה' מְחֹקְקֵנוּ, ה' מַלְכֵּנוּ, הוּא יוֹשִׁיעֵנוּ"

פסוקים לא ברורים

  • שופטים ה9: "לִבִּי לְחוֹקְקֵי יִשְׂרָאֵל הַמִּתְנַדְּבִים בָּעָם בָּרֲכוּ ידוד"
  • שופטים ה15: "וְשָׂרַי בְּיִשָּׂשכָר עִם דְּבֹרָה וְיִשָּׂשכָר כֵּן בָּרָק בָּעֵמֶק שֻׁלַּח בְּרַגְלָיו בִּפְלַגּוֹת רְאוּבֵן גְּדֹלִים חִקְקֵי לֵב"
  • תהלים ס9: "לִי גִלְעָד וְלִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי"
  • איוב יג27: "וְתָשֵׂם בַּסַּד רַגְלַי וְתִשְׁמוֹר כָּל אָרְחוֹתָי עַל שָׁרְשֵׁי רַגְלַי תִּתְחַקֶּה"

תגובות