קוד: ביאור:משלי ח30 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
משלי ח30-31: "
וָאֶהְיֶה אֶצְלוֹ אָמוֹן, וָאֶהְיֶה
שַׁעֲשֻׁעִים יוֹם יוֹם,
מְשַׂחֶקֶת לְפָנָיו בְּכָל עֵת.
מְשַׂחֶקֶת בְּתֵבֵל אַרְצוֹ,
וְשַׁעֲשֻׁעַי אֶת בְּנֵי אָדָם
":
התורה היתה משחק ושעשוע לה', ולכן גם בני האדם בתבל יכולים להשתמש בה למשחק ושעשוע: "
וכשאתה מייגע את עצמך בתורה, השתעשע בה, שמצינו שאמרה תורה: "
ה' קנני ראשית דרכו... ואהיה שעשועים יום יום... ", הנה לך, כי ה' ברוך הוא היה משתעשע בה, ויש לך לעשות כן, וזהו שנאמר: "
משחקת בתבל ארצו ושעשועי את בני אדם ", רוצה לומר, כאשר היתה התורה שעשועים להקב"ה קודם יצירת העולם, כן תהיה משחקת בתבל אחרי שנברא העולם, ושעשועים לבני אדם
"
(הרב יונה גירונדי על אבות ב יד) .
ישנם מקורות נוספים המלמדים על חשיבות הבדיחות בלימוד תורה, בתנאי שלא מדובר בליצנות.
משורר תהלים מזכיר כמה פעמים שהוא משתעשע בתורה:
טָפַשׁ כַּחֵלֶב לִבָּם אֲנִי תּוֹרָתְךָ שִׁעֲשָׁעְתִּי"
יְבֹאוּנִי רַחֲמֶיךָ וְאֶחְיֶה כִּי תוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי"
לוּלֵי תוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי אָז אָבַדְתִּי בְעָנְיִי" ( פירוט)
תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ ה' וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי"
בפסוק 30 אפשר לפרש שהתורה נמשלת לילדה, שאביה משחק ומשתעשע עמה (כמו בפסוק "
הבן יקיר לי אפרים? אם ילד
שעשועים ?
"), ומטרת הפסוק היא להראות עד כמה ה' אוהב את התורה - כמו את בתו היקרה והיחידה
(רש"י, מצודת דוד, מלבי"ם) .
בפסוק 31, יש שפירשו
משחקת בתבל ארצו = התורה היתה צוחקת ולועגת לרשעים: "
כל דורות הרשעים שהיו מאדם ועד נח ומנח עד אברהם, הייתי משחקת עליהם
"
(רש"י) .
אני היא המשמחת אנשים בתבל ארצו, ושעשועי הוא עם בני אדם , רוצה לומר, המה שמחים בי ואני בהם" (מצודת דוד) .
אז אם חלק מהפירושים בספר זה נראים לכם כמו בדיחה, ייתכן שהם אכן בדיחה - לקיים מה שנאמר "
משחקת בתבל ארצו,
ושעשעי את בני אדם
".
משחקת בתבל ארצו, ושעשעי את בני אדם".