קוד: ביאור:משלי כ28 בתנ"ך
סוג: תוכן1
מאת: אראל
אל:
משלי כ28: "חֶסֶד וֶאֱמֶת יִצְּרוּ מֶלֶךְ, וְסָעַד
בַּחֶסֶד כִּסְאוֹ
"
מעשי חסד, שהמלך עושה לפנים משורת הדין, מעבר למה שהבטיח, יחד עם הקפדה על אמת - שורת הדין וקיום ההבטחות, שני אלה נוצרים (שומרים) על המלך מפני מרידות; ולכן כדאי למלך לסעוד (לתמוך) את כיסא מלכותו במעשי חסד ועזרה לחלשים.
אדם שיש לו סמכות והשפעה על אחרים, ורוצה לשמור עליהן, צריך לעשות חסד ואמת עם האנשים שנמצאים תחת חסותו:
חסד ואמת = נתינה שמעבר לחובה, עם הקפדה על קיום החובה; נצירה = השגחה, שמירה פעילה; חסד ואמת יצרו מלך = כשהמלך נותן ומיטיב לעם מעבר לחובתו, ויחד עם זה מקפיד לקיים את הבטחותיו, אומר תמיד את האמת, מסביר את ההגיון מאחרי כל פעולה שהוא מבצע, ועומד על כך שגם האזרחים ימלאו את חובותיהם - האזרחים אוהבים ומכבדים אותו, וכך הוא שמור ומוגן מפני מרידות.
סעד = תמך וחיזק; כיסא = משל לכוחו וסמכותו של השליט; וסעד בחסד כיסאו = מעשי נתינה שהמלך עושה כלפי העם תומכים ומחזקים את הסמכות שלו בעיניהם, ומסייעים לו לבצע את תפקידיו העיקריים.
בתקופת התנ"ך, המלך נבחר על-מנת לעשות משפט ומלחמות - לשמור על בטחון פנים וחוץ, ולא כדי לעשות חסד. למרות זאת, הפסוק שלנו ממליץ למלך לעשות חסד, כדי שיזכה בתמיכה ציבורית ויהיה לו קל יותר לגייס את הציבור לביצוע משימותיו העיקריות (ראו כיסא מלך).
הדבר נכון לא רק לגבי מלך, אלא לגבי כל אדם שיש לו סמכות על הזולת, כגון: הורים ביחס לילדיהם. כדי לבנות סמכות הורית, עליהם להרבות במעשי חסד - בכל פעם שנותנים משהו לילדים, להדגיש שזה נעשה מתוך אהבה; וכן להפתיע את הילדים בנתינה מעבר למה שחייבים. בנוסף לכך עליהם להקפיד על אמת - להקפיד לקיים את הבטחותיהם, להגיד רק את האמת, וגם כשמענישים - להעניש במידה המתאימה ולהסביר את ההגיון שמאחרי העונש (ע"פ הרב ברוך רבינוביץ', תקליטור "חכמת שלמה", שיעור ראשון); וכן להקפיד שגם הילדים יגידו אמת ויקיימו את חובותיהם. אותם חסד ואמת יצרו וישמרו על הסמכות של ההורים, והילדים יכבדו אותם כמו מלך ומלכה.
הדבר נכון גם בעולם העסקים, ובפרט בעסקי האינטרנט. חברות האינטרנט הגדולות, כגון גוגל ופייסבוק, זוכות בסמכות ושלטון בכך שהן עושות חסד - מספקות שירותים בסיסיים בחינם, וכך צוברות לקוחות שבסופו של דבר מביאים להן הכנסות, אם על-ידי צפיה בפרסומות או על-ידי קניית שירותים מתקדמים יותר.
הקושי העיקרי שהפסוק מציב בפנינו הוא לוותר על הכבוד - לא לנסות להשיג סמכות על-ידי כוח ותוקפנות, אלא על-ידי נתינה מתוך אהבה, אמירת אמת ועמידה בהתחייבויות (ע"פ גליה).
ויש שדרשו את הפסוק גם על הסמכות שיש לאדם כלפי גופו: "והנה, העיר בזה על המלך שמושל באדם, והעיר בזה, כי אין המכוון למי שיבקש
השלימות להשחית גופו ולעכור שארו, כמו שיחשבו הכסילים, אבל צריך שיעשה חסד
להשגיח בבריאות גופו ואיבריו, ובזה יהיה נשמר, ויבוא לו מהם העזר הראוי, כי
בחלותם יחלה הוא גם כן, עם שלא יוכל להם אז לשרתו השירות הראוי במה שיצטרך
לו מהם בדרושים אשר יחקור בהם.
"
(רלב"ג).
1. החצי הראשון מלמד שהמלך צריך לעשות חסד כדי לשמור על עצמו מפני התמרמרות ומרידות - "חסד ואמת יצרו מלך"; והחצי השני מלמד שהמלך צריך לעשות חסד כדי לשפר את מעמדו וסמכותו בעיני העם - "וסעד בחסד כסאו" (ראו "עצות").
2. וייתכן שהחצי הראשון מתייחס למעשים שהמלך עושה כאדם פרטי, והחצי השני מתייחס למעשים שהוא עושה כשופט, כאשר הוא יושב על
כסאו: "חסד ואמת... הם סובבים את המלך, שעושה חסד עם מי שצריך לחסד ועושה אמת למי שצריך
לאמת... ו... אף
כסאו הנכון למשפט, אף על פי כן הוא
סועדו בחסד.
"
(הגאון מווילנה). בחצי הראשון,
חסד בא יחד עם
אמת, המציינת מידה של אדם פרטי; בחצי השני,
חסד בא יחד עם
כיסא, המציין שלטון ומשפט.
1.
חסד ואמת הם שני עקרונות
נפרדים, שכל אחד מהם בנפרד חיוני לשמירה על סמכות המלך; כך פירשו רוב המפרשים, למשל: "כשהמלך נוהג רק במידת
האמת, אינו משומר כראוי, שיפגעו בו מרי נפש אשר שפך עליו חמת
הדין; אבל אם לפעמים יוותר מצד
החסד,
יאהבוהו העם. וכן, אם ינהג רק
בחסד,
לא ייפול פחד המשפט עליהם, וגם בזה לא יהיה בטוח. אבל
חסד ואמת
- אם ינהג בשניהם, הם
יצרו מלך,
עד שאינו צריך שומר אחר לראשו זולתם.
"
(מלבי"ם), "ועם כל זה שהמושל בהם שומר חוקי התורות ומנהיגם במשפטים
צדיקים ובדרכים
טובים וישרים, והוא משרת לתורה ושומר מנהג הצדק, ובהם תיכון ממשלתו ותתמיד
ממלכתו.
כמו שכתוב
חסד ואמת יצרו מלך
וגו'.
"
(הרב
בחיי אבן פקודה, חובות הלבבות ב ה).
2. בפסוקים אחרים בתנ"ך, הביטוי חסד ואמת מציין עיקרון אחד, למשל, לפי אחד הפירושים חסד ואמת הוא חסד שנעשה שלא על-מנת לקבל גמול (ראו חסד ואמת). אולם, בפסוקנו נאמר בפירוש שהמלך צריך לעשות חסד ואמת על-מנת לקבל גמול - להישמר ממרידות. כמו כן, הפועל בחצי הראשון של הפסוק הוא ברבים - "יצרו מלך", ולכן מסתבר שמדובר בשני עניינים שונים.
3. חסד ואמת נמצאים גם משני צדדיו של עץ הספירות הקבלי; ראו גם בציור "דוד המלך" מאת שמואל אנטולי שלסט.
גם בספר תהלים נאמר שהחסד והאמת שומרים על המלך,
תהלים
סא8: "יֵשֵׁב עוֹלָם לִפְנֵי אֱלֹהִים,
חֶסֶד וֶאֱמֶת מַן
יִנְצְרֻהוּ
".
רעיון דומה נזכר גם בנבואת ישעיהו,
ישעיהו ט6: "לםרבה הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין קֵץ עַל כִּסֵּא דָוִד וְעַל מַמְלַכְתּוֹ
לְהָכִין אֹתָהּ
וּלְסַעֲדָהּ בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה
מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם קִנְאַת ה' צְבָאוֹת תַּעֲשֶׂה זֹּאת
" - גם שם נזכרו שני עקרונות משלימים העוזרים לתמוך ולשמור על הממלכה - משפט וצדקה.