קוד: כיסא= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
בעבר הכיסאות היו נדירים יחסית, רוב האנשים כנראה עמדו או ישבו על הרצפה, והישיבה על כיסא היתה אופיינית למלכים ואנשים נכבדים אחרים. לכן, המילה "כיסא" בלשון המקרא משמשת כסמל לכבודו וכוחו של המנהיג, למשל:
אתה תהיה על ביתי ועל פיך ישק כל עמי, רק הכסא אגדל ממך" - מבחינה מעשית תעשה מה שתרצה, רק כבוד המלכות יישאר לי.
ומת כל בכור בארץ מצרים, מבכור פרעה הישב על כסאו..." - היורש את כבוד מלכותו.
וַיֹּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ, מִלְחָמָה לה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר" - עמלק מסתיר את מלכות ה', ולכן כשיהיה מלך על עם ה' הוא יצטרך להילחם בעמלק (פירוט).
והיה כשבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנה התורה הזאת..." - ברגע שיזכה בכבוד המלכות.
ואהוד בא אליו... ויאמר אהוד 'דבר אלהים לי אליך' ויקם מעל הכסא" - מלך מואב חלק כבוד לה' - כשהוא שמע שאהוד רוצה לומר לו את דבר ה', הוא ויתר על כבוד מלכותו וקם לכבוד ה'.
ותקם חנה אחרי אכלה בשלה ואחרי שתה, ועלי הכהן ישב על הכסא על מזוזת היכל ה'" - עלי היה המנהיג הבכיר ביותר בישראל באותו זמן, ולכן הוא ישב על כיסא.
מקים מעפר דל מאשפת ירים אביון, להושיב עם נדיבים וכסא כבוד ינחלם; כי ה' מצקי ארץ, וישת עליהם תבל" - יתכן שחנה רמזה לבנה שמואל, שיזכה להיות המנהיג החשוב ביותר בישראל ולשבת על כיסא כבוד; או לשאול ודוד שנמשחו על-ידו.
להעביר הממלכה מבית שאול. ולהקים את כסא דוד על ישראל ועל יהודה מדן ועד באר שבע" - להקים את מלכות דוד.
הוא יבנה בית לשמי, וכננתי את כסא ממלכתו עד עולם... ונאמן ביתך וממלכתך עד עולם לפניך כסאך יהיה נכון עד עולם" - אייצב את כבוד מלכותו.
ותאמר האשה התקועית אל המלך 'עלי אדני המלך העון ועל בית אבי, והמלך וכסאו נקי'" - כבוד המלכות של המלך לא ייפגע.
כי כאשר נשבעתי לך בידוד אלהי ישראל לאמר כי שלמה בנך ימלך אחרי והוא ישב על כסאי תחתי, כי כן אעשה היום הזה" - הוא יירש את כבוד מלכותי.
כאשר היה ידוד עם אדני המלך כן יהי עם שלמה, ויגדל את כסאו מכסא אדני המלך דוד" - כבוד מלכותו של שלמה יהיה גדול משל דוד.
והמלך שלמה ברוך, וכסא דוד יהיה נכון לפני ה' עד עולם" - מלכות בית דוד;
ואולם הכסא אשר ישפט שם אלם המשפט עשה וספון בארז מהקרקע עד הקרקע" - כבוד המלך מתגלה באופן מיוחד כאשר הוא שופט את נתיניו.
ומלך ישראל ויהושפט מלך יהודה ישבים איש על כסאו מלבשים בגדים בגרן פתח שער שמרון וכל הנביאים מתנבאים לפניהם...
ויאמר 'לכן שמע דבר ה': ראיתי את ה' ישב על כסאו וכל צבא השמים עמד עליו מימינו ומשמאלו...'" - יהושפט ואחאב מתהדרים בכבוד מלכותם, והנביא מזכיר להם שה' הוא המלך והוא יקבע את גורל המלחמה.
נעשה נא עלית קיר קטנה ונשים לו שם מטה ושלחן וכסא ומנורה והיה בבאו אלינו יסור שמה" - אלישע היה אז האדם החשוב ביותר בעם ישראל בין עובדי ה', וכדי לציין את חשיבותו הכינו לו כיסא.
בשנת מות המלך עזיהו, ואראה את ד' ישב על כסא רם ונשא ושוליו מלאים את ההיכל" - כסא ה' מסמל את מלכות ה' ושטלונו בעולם.
והקמתי את כסא ממלכתך על ישראל לעלם כאשר דברתי על דוד אביך לאמר לא יכרת לך איש מעל כסא ישראל"
לםרבה המשרה ולשלום אין קץ על כסא דוד ועל ממלכתו, להכין אתה ולסעדה במשפט ובצדקה מעתה ועד עולם קנאת ה' צבאות תעשה זאת"
שאול מתחת רגזה לך לקראת בואך עורר לך רפאים כל עתודי ארץ הקים מכסאותם כל מלכי גוים"
ואתה אמרת בלבבך השמים אעלה ממעל לכוכבי אל ארים כסאי ואשב בהר מועד בירכתי צפון"
והוכן בחסד כסא וישב עליו באמת באהל דוד שפט ודרש משפט ומהר צדק" ( פירוט )
ותקעתיו יתד במקום נאמן והיה לכסא כבוד לבית אביו"
רדי ושבי על עפר בתולת בת בבל, שבי לארץ אין כסא בת כשדים; כי לא תוסיפי יקראו לך רכה וענגה" - תאבדי את כבוד המלכות שלך בין האומות.
כה אמר ה': השמים כסאי והארץ הדם רגלי, אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי?"
כי הנני קרא לכל משפחות ממלכות צפונה נאם ה', ובאו ונתנו איש כסאו פתח שערי ירושלם ועל כל חומתיה סביב ועל כל ערי יהודה"
בעת ההיא יקראו לירושלם כסא ה', ונקוו אליה כל הגוים לשם ה' לירושלם ולא ילכו עוד אחרי שררות לבם הרע" - כל ירושלים תהיה קדושה ותהוה סמל לכבוד מלכות ה' בעולם.
ואמרת אליהם: כה אמר ה': הנני ממלא את כל ישבי הארץ הזאת ואת המלכים הישבים לדוד על כסאו ואת הכהנים ואת הנביאים ואת כל ישבי ירושלם שכרון"
אל תנאץ למען שמך, אל תנבל כסא כבודך; זכר אל תפר בריתך אתנו"
כסא כבוד מרום מראשון מקום מקדשנו" - מקום המקדש מסמל את כבוד מלכות ה' בעולם.
ובאו בשערי העיר הזאת מלכים ושרים ישבים על כסא דוד רכבים ברכב ובסוסים המה ושריהם איש יהודה וישבי ירושלם וישבה העיר הזאת לעולם"
ואמרת שמע דבר ידוד מלך יהודה הישב על כסא דוד אתה ועבדיך ועמך הבאים בשערים האלה"
כי אם עשו תעשו את הדבר הזה ובאו בשערי הבית הזה מלכים ישבים לדוד על כסאו רכבים ברכב ובסוסים הוא ועבדו ועמו"
כה אמר ידוד כתבו את האיש הזה ערירי גבר לא יצלח בימיו כי לא יצלח מזרעו איש ישב על כסא דוד ומשל עוד ביהודה"
כי כה אמר ידוד אל המלך היושב אל כסא דוד ואל כל העם היושב בעיר הזאת אחיכם אשר לא יצאו אתכם בגולה"
כי כה אמר ידוד לא יכרת לדוד איש ישב על כסא בית ישראל"
גם בריתי תפר את דוד עבדי מהיות לו בן מלך על כסאו ואת הלוים הכהנים משרתי"
לכן כה אמר ידוד על יהויקים מלך יהודה לא יהיה לו יושב על כסא דוד ונבלתו תהיה משלכת לחרב ביום ולקרח בלילה"
ואמרת אליהם כה אמר ידוד צבאות אלהי ישראל הנני שלח ולקחתי את נבוכדראצר מלך בבל עבדי ושמתי כסאו ממעל לאבנים האלה אשר טמנתי ונטה את שפרורו עליהם"
ושמתי כסאי בעילם והאבדתי משם מלך ושרים נאם ידוד"
וידבר אתו טבות ויתן את כסאו ממעל לכסא מלכים אשר אתו בבבל"
וממעל לרקיע אשר על ראשם כמראה אבן ספיר דמות כסא ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם עליו מלמעלה"
ואראה והנה אל הרקיע אשר על ראש הכרבים כאבן ספיר כמראה דמות כסא נראה עליהם"
וירדו מעל כסאותם כל נשיאי הים והסירו את מעיליהם ואת בגדי רקמתם יפשטו חרדות ילבשו על הארץ ישבו וחרדו לרגעים ושממו עליך"
ויאמר אלי בן אדם את מקום כסאי ואת מקום כפות רגלי אשר אשכן שם בתוך בני ישראל לעולם ולא יטמאו עוד בית ישראל שם קדשי המה ומלכיהם בזנותם ובפגרי מלכיהם במותם"
ויגע הדבר אל מלך נינוה ויקם מכסאו ויעבר אדרתו מעליו ויכס שק וישב על האפר"
והפכתי כסא ממלכות והשמדתי חזק ממלכות הגוים והפכתי מרכבה ורכביה וירדו סוסים ורכביהם איש בחרב אחיו"
והוא יבנה את היכל ידוד והוא ישא הוד וישב ומשל על כסאו והיה כהן על כסאו ועצת שלום תהיה בין שניהם"
הוא יבנה לי בית וכננתי את כסאו עד עולם"
והעמדתיהו בביתי ובמלכותי עד העולם וכסאו יהיה נכון עד עולם"
הוא יבנה בית לשמי והוא יהיה לי לבן ואני לו לאב והכינותי כסא מלכותו על ישראל עד עולם"
ומכל בני כי רבים בנים נתן לי ידוד ויבחר בשלמה בני לשבת על כסא מלכות ידוד על ישראל"
וישב שלמה על כסא ידוד למלך תחת דויד אביו ויצלח וישמעו אליו כל ישראל"
ויקם ידוד את דברו אשר דבר ואקום תחת דויד אבי ואשב על כסא ישראל כאשר דבר ידוד ואבנה הבית לשם ידוד אלהי ישראל"
ועתה ידוד אלהי ישראל שמר לעבדך דויד אבי את אשר דברת לו לאמר לא יכרת לך איש מלפני יושב על כסא ישראל רק אם ישמרו בניך את דרכם ללכת בתורתי כאשר הלכת לפני"
והקימותי את כסא מלכותך כאשר כרתי לדויד אביך לאמר לא יכרת לך איש מושל בישראל"
יהי ידוד אלהיך ברוך אשר חפץ בך לתתך על כסאו למלך לידוד אלהיך באהבת אלהיך את ישראל להעמידו לעולם ויתנך עליהם למלך לעשות משפט וצדקה"
ויעש המלך כסא שן גדול ויצפהו זהב טהור"
ושש מעלות לכסא וכבש בזהב לכסא מאחזים וידות מזה ומזה על מקום השבת ושנים אריות עמדים אצל הידות"
ומלך ישראל ויהושפט מלך יהודה יושבים איש על כסאו מלבשים בגדים וישבים בגרן פתח שער שמרון וכל הנביאים מתנבאים לפניהם"
ויאמר לכן שמעו דבר ידוד ראיתי את ידוד יושב על כסאו וכל צבא השמים עמדים על ימינו ושמאלו"
ויקח את שרי המאות ואת האדירים ואת המושלים בעם ואת כל עם הארץ ויורד את המלך מבית ידוד ויבאו בתוך שער העליון בית המלך ויושיבו את המלך על כסא הממלכה"
כי עשית משפטי ודיני ישבת לכסא שופט צדק"
וידוד לעולם ישב כונן למשפט כסאו"
ידוד בהיכל קדשו ידוד בשמים כסאו עיניו יחזו עפעפיו יבחנו בני אדם"
כסאך אלהים עולם ועד שבט מישר שבט מלכותך"
מלך אלהים על גוים אלהים ישב על כסא קדשו"
עד עולם אכין זרעך ובניתי לדר ודור כסאך סלה"
צדק ומשפט מכון כסאך חסד ואמת יקדמו פניך"
ושמתי לעד זרעו וכסאו כימי שמים"
זרעו לעולם יהיה וכסאו כשמש נגדי"
השבת מטהרו וכסאו לארץ מגרתה"
נכון כסאך מאז מעולם אתה"
היחברך כסא הוות יצר עמל עלי חק"
ענן וערפל סביביו צדק ומשפט מכון כסאו"
ידוד בשמים הכין כסאו ומלכותו בכל משלה"
כי שמה ישבו כסאות למשפט כסאות לבית דויד"
נשבע ידוד לדוד אמת לא ישוב ממנה מפרי בטנך אשית לכסא לך"
אם ישמרו בניך בריתי ועדתי זו אלמדם גם בניהם עדי עד ישבו לכסא לך"
לא יגרע מצדיק עיניו ואת מלכים לכסא וישיבם לנצח ויגבהו"
וישבה לפתח ביתה על כסא מרמי קרת"
תועבת מלכים עשות רשע, כי בצדקה יכון כסא" - בזכות מעשי צדק תתייצב מלכותם.
מלך יושב על כסא דין, מזרה בעיניו כל רע"
חסד ואמת יצרו מלך, וסעד בחסד כסאו" (ראו כיסא מלך).
הגו רשע לפני מלך, ויכון בצדק כסאו" יש להסיר את הרשעים מתפקידים ציבוריים כדי לייצב את כוחו של השלטון ( פירוט ).
מלך שופט באמת דלים, כסאו לעד יכון"
אתה ה' לעולם תשב, כסאך לדר ודור"
בימים ההם כשבת המלך אחשורוש על כסא מלכותו אשר בשושן הבירה"
אחר הדברים האלה גדל המלך אחשורוש את המן בן המדתא האגגי וינשאהו וישם את כסאו מעל כל השרים אשר אתו"
ויהי ביום השלישי ותלבש אסתר מלכות ותעמד בחצר בית המלך הפנימית נכח בית המלך והמלך יושב על כסא מלכותו בבית המלכות נכח פתח הבית"
ועל ידם החזיק מלטיה הגבעני וידון המרנתי אנשי גבעון והמצפה לכסא פחת עבר הנהר"