משלי כג19: "שְׁמַע אַתָּה בְנִי וַחֲכָם, וְאַשֵּׁר בַּדֶּרֶךְ לִבֶּךָ
".
אתה, בני, אל תהיה כמו אותם חטאים, אלא
שמע לי
ואשר את ליבך (הדרך את מחשבותיך)
בדרך שתביא לך
אושר -
משלי כג20: "אַל תְּהִי בְסֹבְאֵי יָיִן, בְּזֹלֲלֵי בָשָׂר לָמוֹ
".
אל תהיה עם אנשים הנוהגים
לסבוא
יין (להשתכר)
ולזלול בשר; תשאיר את ההתנהגות הבזויה הזאת
להם -
הקבלות
החכם אומר לבנו שישמע בקולו ולא יהיה
זולל וסובא.
הפסוקים מסתמכים על פסוקי התורה העוסקים בבן סורר ומורה, בן שאיננו שומע בקול אביו ובקול אמו אלא זולל וסובא,
דברים כא20: "וְאָמְרוּ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ: בְּנֵנוּ זֶה סוֹרֵר וּמֹרֶה, אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקֹלֵנוּ,
זוֹלֵל וְסֹבֵא
".
בזמן התורה, היה ברור לכולם מה המשמעות של "זולל וסובא", אבל במשך הזמן המשמעות כנראה נשכחה, ולכן הפסוק שלנו מדבר בפירוש על סובאי
יין ועל זוללי
בשר. גם חכמי המשנה למדו מהפסוק שלנו ש"אינו נעשה בן סורר ומורה, עד שיאכל בשר וישתה יין...
"
(משנה סנהדרין ח ב). ייתכן שחז"ל גם למדו מהפסוקים שלנו ש"בן סורר ומורה נדון על-שם סופו
" (ראו
בן סורר ומורה / חנן שלזינגר).
גם הפסוק הבא מדבר על שמיעה בקול ההורים, ומדגיש את האב והאם - בדיוק כמו הקטע מספר דברים,
משלי כג22: "שְׁמַע לְאָבִיךָ זֶה יְלָדֶךָ, וְאַל תָּבוּז כִּי זָקְנָה אִמֶּךָ
" (פירוט).
בספר דברים, פרשת "בן סורר ומורה" סמוכה לפרשת "שבויה יפת תואר".
חז"ל דרשו, שמי שמתחתן עם שבויה יפת תואר, עתיד להוליד ממנה בן סורר ומורה.
הם הביאו כדוגמה את
אבשלום, שהיה בנו של דוד מנישואיו עם שבויה, מעכה בת
תלמי מלך גשור
(ראו מדרש תנחומא כי תצא א).
לפי זה, אפשר לפרש שהדובר בקטע זה הוא דוד המלך, והוא מזהיר את אבשלום בנו,
שלא יהיה בן סורר ומורה, זולל וסובא. ואכן, אבשלום שמע בקול דוד והיה נזיר,
שמואל ב יד26: "וּבְגַלְּחוֹ אֶת רֹאשׁוֹ, וְהָיָה
מִקֵּץ יָמִים לַיָּמִים אֲשֶׁר יְגַלֵּחַ כִּי כָבֵד עָלָיו
וְגִלְּחוֹ וְשָׁקַל אֶת שְׂעַר רֹאשׁוֹ מָאֶתַיִם שְׁקָלִים בְּאֶבֶן
הַמֶּלֶךְ
".
ההתדרדרות של אבשלום התחילה כאשר הוא ערך משתה
יין, שבו הרג את אחיו,
שמואל ב יג28: "וַיְצַו אַבְשָׁלוֹם אֶת נְעָרָיו
לֵאמֹר 'רְאוּ נָא כְּטוֹב לֵב אַמְנוֹן
בַּיַּיִן וְאָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם הַכּוּ אֶת אַמְנוֹן וַהֲמִתֶּם אֹתוֹ
...
".
כתוצאה מכך נאלץ לברוח אל אבי אמו, תלמי מלך גשור. ולאחר שחזר - היה "בן סורר ומורה" ומרד באביו,
שמואל ב טו7: "וַיְהִי
מִקֵּץ אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם אֶל הַמֶּלֶךְ אֵלֲכָה נָּא וַאֲשַׁלֵּם אֶת נִדְרִי אֲשֶׁר נָדַרְתִּי לה' בְּחֶבְרוֹן
" (פירוט).
- ראו גם: פסוקים נוספים על
יין בספר משלי.
דקויות
מדוע נזכרה המילה
למו, הרי היה מספיק להגיד "אל תהי בסובאי יין, בזוללי בשר"?
1. "למו - רוצה לומר, להנאת עצמם, לא לענג שבתות וימים טובים
"
(מצודות).
2. "לרמוז אל הבן החכם, שלא יקנא בזוללים, וזאת המידה הגרועה והבזויה תהיה
שלהם ולא שלו
"
(רמ"ד וואלי).
3. "ויש לפרשה על צד המליצה, שזוללים
בשר עצמם, כמו שנאמר 'ונהמת באחריתך, בכלות
בשרך ושארך'
"
(מלבי"ם).
מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב
גוגל
-
פרשת תולדות - אלה תולדות יצחק בן אברהם: המדרש מאפיין את חכמתו של יצחק וצדקתו בפסוק זה. כדי להבין את כוונת המדרש, יש להבין את הפסוק מתוך הקשרו: שמע אתה בני וחכם ואשר בדרך לבך.
אל תהי בסבאי יין בזללי בשר
... (cache)
-
'בן סורר ומורה' במשפט המקראי ובמשפט התלמודי / פרופ' יוסף פליישמן: ואף על פי שאין ראיה לדבר, זכר לדבר, שנאמר: 'אל תהי בסבאי יין בזללי בשר למו' (משלי כ"ג 20). 221. צמצום חטאו של הבן לזלילה וסביאה בלבד נלמד באמצעות גזרה שווה בין
... (cache)
-
דף קשר מספר 956 - מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן...: "אל תהי בסבאי יין" (משלי כ"ג, כ). ועל דרך ההלצה, לאור כל הדברים שכתבנו, נסיים דברינו ונאמר שאולי בעצם דברי רבא, המצוטטים בכותרת למאמר זה, אכן נאמרו במקורם עם סימן תמיהה
... (cache)
-
מהן הנסיבות המיוחדות שבגינן יחרוג בית המשפט מעונש המינימום בעבירה של...: 31 ינואר 2011
... כבר בספר משלי נאמר "
אל-תהי בסבאי-יין" (משלי פרק כג' פס' כ'). תשבחות ושירי - הלל ליין מופיעים במקורותינו לא אחת (כולל גם גנותו, סכנותיו, ותקלותיו). 8.
... (cache)
-
פרשה רביעית: (כ)
אל תהי בְסֹבְאֵי יין בְּזֹלְלֵי בשר למו: (כא) כי סֹבֵא וְזוֹלֵל יִוָּרֵשׁ וקרעים תלביש נומה: דוד הזהיר את אבשלום בנו: היות ואתה בן "יפת תואר", והיות והתורה הסמיכה את פרשת
... (cache)
-
אלכוהול הורג!!! - TheMarker Cafe: 5 יוני 2011
..."אל-תהי בסבאי-יין ". ו"אין לך דבר שמביא יללה לאדם אלא יין" (סנהדרין, ע). לגבי פורים: ישנן הרבה פרשנויות לפסוקים. אני חושבת שההשתכרות של בני הנוער לא נובעת
... (cache)
-
יחסי אבות ובנים בספר משלי: פרק כ"ג מפס' יט פונה החכם ואומר "שמע אתה בני וחכם ג€“
אל תהי בסבאי יין בזללי בשר למו" ג€“ כי סבא וזולל יורש וקרעים תלביש נומה" כי נראה כי המדבר הוא האב, "זה ילדך" ומבקש גם
... (cache)
-
זיכוי מחמת הספק מעבירה של נהיגה בשכרות מדינת ישראל ע"י לשכת תביעות...: 28 אוקטובר 2007
... כבר בספר משלי נאמר "
אל-תהי בסבאי-יין" (משלי פרק כג' פס' כ'). יחד עם תשבחות ושירי - הלל ליין מופיעים במקורותינו לא אחת הערות ואזהרות הקשורות לגנותו,
...
-
בבא בתרא טו ב ג€“ ויקיטקסט: 28 ספטמבר 2008
... סבאך - יינך כמו
אל תהי בסבאי יין (משלי כג): מהול - מעורב וכן כל לשון הוללות שבתורה לשון ערבוב: קום התהלך - היינו דקאמר ומהתהלך בה מאותו שאמרת לו התהלך
... (cache)
-
מדוע שותים יין? מהי השפעת האלכוהול על הגוף? ג€“ Sciencep: 11 פברואר 2008
... למרות כל זאת, מזהירה הדת היהודית מפני שתייה מוגזמת: "אל-תהי בסבאי-יין" (משלי כ"ג כ) ו" אין לך דבר שמביא יללה לאדם אלא יין" (סנהדרין, ע). אמנם, שניים
... (cache)
-
ביקורת פולחנית בספר מלכים מול ביקורת חברתית בספרי הנביאים: שתי דרכים...: "אל תהי בסבאי יין בזללי בשר למו. כי סבא וזולל יורש וקרעים תלביש נומה" (שם, כ"ג, 20, 21). "בחכמה יבנה בית ובתבונה יתכונן ובדעת חדרים ימלאו כל הון יקר ונעים" (שם, כ"ד, 3, 4).
... (cache)
-
כארי יתנשא:
אל תהי בסבאי יין בזוללי בשר. '(. משלי כג.,. כ.) הם רוצים. שסקאר ימלוך עליהם רק כדי למלא את סיפוקם באוכל ומזון וכדי לא להשאר רעבים.,. הם. מרוכזים בבשר.,. בחמר הכלה והזמני
... (cache)
-
ביאור:בבלי בבא בתרא דף טו ג€“ ויקיטקסט: 2 דצמבר 2009
... יינך; כמו '
אל תהי בסבאי יין' (משלי כג); ג†‘ מעורב; וכן כל לשון 'הוללות' שבתורה: לשון ערבוב; ג†‘ פסוק ז; ג†‘ היינו דקאמר 'ומהתהלך בה': מאותו שאמרת לו 'התהלך
... (cache)
-
מועצה אזורית עמק חפר: 26 מרץ 2008
... למרות כל זאת, מזהירה הדת היהודית מפני שתייה מוגזמת: "אל-תהי בסבאי-יין" (משלי כ"ג כ) ו" אין לך דבר שמביא יללה לאדם אלא יין" (סנהדרין, ע). אמנם, שניים
... (cache)
-
שיחת משתמש:InbalabnI ג€“ ויקיפדיה: מחקתי משם את הפסוק ממשלי: "אל תהי בסבאי יין בזללי בשר למו כי סבא וזולל יוורש וקרעים תלביש נומה". שימי לב - הפסוק לא מדבר על התמכרות לבשר. הפסוק מדבר על זה ששינה
... (cache)
-
כא: 29 יוני 2009
...
כי סבא וזולל יורש וקרעים תלביש נומה (ראה פסוק זה בהקשרו במהדורת הכתיב של הפרק) * * * כִּי סֹבֵא וְזוֹלֵל יִוָּרֵשׁ וּקְרָעִים תַּלְבִּישׁ נוּמָה. (ראה פסוק
... (cache)
-
חכם וחכמה בתקופת המקרא: החכמה ומורשת ישראל: הוא מתריע נגד זלילה וסביאה, אבל לא בשם החוק שבספר דברים (כ"א 21-18), אלא משום " סובא וזולל
יורש וקרעים תלביש נומה" (מש' כ"ג 21-20). דווקא במקום שאתה חש קרבה בין
... (cache)
-
Default Normal Template: ואף על פי שאין ראיה לדבר זכר לדבר 'אל תהי בסובאי יין בזוללי בשר למו' (משלי כג כ), ואומר: 'כי זולל וסובא
יורש וקרעים תלביש נומה' (שם, שם, כא). 11) תלמוד ירושלמי מסכת סנהדרין, ח,
... (cache)
-
כל הפרק: 11 יולי 2010
... בהנהגת מדותיו וחסימת תאוותיו וכדומה, יהיה מאושר בחיים הגופנים בטבע, ובהפך יקבל רע מן הטבע עצמה, זולל וסובא
יורש, וקרעים תלביש נומה, תאות עצל תמיתנו,
... (cache)