קוד: יין בספר משלי בתנ"ך
סוג: כלל_ספר
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
אַל לַמְלָכִים, לְמוֹאֵל, אַל לַמְלָכִים שְׁתוֹ יָיִן, וּלְרוֹזְנִים או[אֵי] שֵׁכָר. פֶּן יִשְׁתֶּה וְיִשְׁכַּח מְחֻקָּק, וִישַׁנֶּה דִּין כָּל בְּנֵי עֹנִי".
לֵץ הַיַּין, הֹמֶה שֵׁכָר, וְכָל שֹגֶה בּוֹ - לֹא יֶחְכָּם" (פירוט).
אִישׁ מַחְסוֹר אֹהֵב שִׂמְחָה, אֹהֵב יַיִן וָשֶׁמֶן לֹא יַעֲשִׁיר" (פירוט).
אַל תְּהִי בְסֹבְאֵי יָיִן, בְּזֹלֲלֵי בָשָׂר לָמוֹ; כי סובא וזולל יִוָּרֵש, וקרעים תלביש נומה".
למי אוי, למי אבוי, למי מדינים, למי שיח, למי פצעים חנם, למי חכלילות עיניים? לַמְאַחֲרִים עַל הַיָּיִן, לַבָּאִים לַחְקֹר מִמְסָךְ" (פירוט).
אַל תֵּרֶא יַיִן כִּי יִתְאַדָּם, כִּי יִתֵּן [בַּכּוֹס] עֵינוֹ יִתְהַלֵּךְ בְּמֵישָׁרִים. אַחֲרִיתוֹ כְּנָחָשׁ יִשָּׁךְ, וכצפעוני יפריש" (פירוט)
עֵינֶיךָ יִרְאוּ זָרוֹת, וְלִבְּךָ יְדַבֵּר תַּהְפֻּכוֹת".
וְהָיִיתָ כְּשֹׁכֵב בְּלֶב יָם, וּכְשֹׁכֵב בְּרֹאשׁ חִבֵּל".
הִכּוּנִי בַּל חָלִיתִי, הֲלָמוּנִי בַל יָדָעְתִּי...".
... מָתַי אָקִיץ - אוֹסִיף אֲבַקְשֶׁנּוּ עוֹד".
כִּי לָחֲמוּ לֶחֶם רֶשַׁע, וְיֵין חֲמָסִים יִשְׁתּוּ" (פירוט).
חוֹחַ עָלָה בְיַד שִׁכּוֹר, וּמָשָׁל בְּפִי כְסִילִים" (פירוט).
תְּנוּ שֵׁכָר לְאוֹבֵד, וְיַיִן לְמָרֵי נָפֶשׁ. יִשְׁתֶּה וְיִשְׁכַּח רִישׁוֹ, וַעֲמָלוֹ לֹא יזכור עוֹד" (פירוט).
כָּל יְמֵי עָנִי רָעִים, וְטוֹב לֵב מִשְׁתֶּה תָמִיד" - אם כי, שם לא מדובר על יין אלא על משתה, יכול להיות גם של מיץ (פירוט).
חָכְמוֹת בָּנְתָה בֵיתָהּ... טִבְחָהּ טָבְחָה, מָסְכָה יֵינָהּ, אַף עָרְכָה שֻׁלְחָנָהּ... 'לְכוּ לַחֲמוּ בְלַחֲמִי, וּשְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי!'" (פירוט).
מדוע מקדיש ספר משלי מקום כה רב ליין? אולי כי
מלכים א ה5: "וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח, אִישׁ
תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ, מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע, כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה
" - תרבות השפע של ימי שלמה התאפיינה כנראה גם בתעשיית יין מפותחת.
ראו גם: