קוד: ביאור:משלי כו20 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
משלי כו20: "בְּאֶפֶס עֵצִים תִּכְבֶּה אֵשׁ, וּבְאֵין נִרְגָּן יִשְׁתֹּק מָדוֹן
"
כשכמות העצים במדורה יורדת לאפס, האש כבה; כך גם, כשאין אדם נרגן, המאשים את הזולת בשנאה וכוונה רעה, אש-המריבה כבה, וכל מדון (ריב) שותק ונרגע במהירות.
יש אנשים, שרבים ואף צועקים, אולם כמה שעות לאחר המריבה הם שוב חברים, מדברים וצוחקים כאילו שלא קרה כלום; ויש אנשים, שאחרי שהם רבים, האוירה ביניהם נשארת עכורה למשך כמה שבועות.
ניתן להבין את הסיבה להבדל זה על-פי
הפסוק שלנו, שבו (כמו בפסוקים נוספים) המריבה נמשלת לאש:
גם הפסוקים הקודמים מדברים על אש - ייתכן שהם מתייחסים לגורם שמצית את אש המריבה,
משלי כו18-19: "כְּמִתְלַהְלֵהַּ הַיֹּרֶה זִקִּים חִצִּים וָמָוֶת, כֵּן אִישׁ רִמָּה אֶת רֵעֵהוּ וְאָמַר: הֲלֹא מְשַׂחֵק אָנִי
" (פירוט): להצית אש של מריבה זה מאד קל - לא צריך אפילו להסתמך על עובדות, אפשר
לרמות ולהמציא סיפורים דמיוניים שיגרמו לאנשים לריב ביניהם. מרמה כזאת
דומה ל"זיק" - ניצוץ שמצית אש. אולם, מריבה שניצתת ע"י סיפורים דמיוניים כאלה תתקיים לאורך זמן, רק אם אחד הצדדים הוא
נרגן, כלומר חושב שרעהו שונא אותו.
רעיון דומה נמצא ב
משלי טז28: "אִישׁ תַּהְפֻּכוֹת יְשַׁלַּח מָדוֹן, וְנִרְגָּ
ןמַפְרִיד אַלּוּף
" (פירוט).
הפסוק הבא (פסוק 21) מלמד,
שלפעמים יש גורם חיצוני שיש לו אינטרס ללבות את המריבה ולקיים אותה;
והפסוק שאחריו (פסוק 22) שוב מדבר על הנרגן, ומלמד שהנרגן גורם לא רק להתמשכות המריבה, אלא גם לתחושה רעה אצל שני הצדדים.