נותן לרש אין מחסור, ומעלים עיניו רב מארות

קוד: ביאור:משלי כח27 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי כח27: "נוֹתֵן לָרָשׁ - אֵין מַחְסוֹר, וּמַעְלִים עֵינָיו - רַב מְאֵרוֹת"

הנותן לרש - בטווח הקצר אין לו כסף, אבל בטווח הארוך אין לו מחסור;

והמעלים עיניו (מתעלם) מהרש המבקש עזרה - בטווח הקצר ירבה כספו, אבל בטווח הארוך ירבו רק המארות והקללות שיבואו עליו.

דקויות

הפסוק משתמש במילים " אין " ו" רב " במשמעות הפוכה מהמקובל, בבחינת "שלילת השלילה": "האיש, שייתן לרש די מחסורו, יחסר לו המחסור; והאיש, אשר יעלים עיניו מצרכי העני ולא ייתן לו מברכתו - הוא יתעשר במארות" (אברהם אהוביה, "ככל הכתוב" עמ' 260).    המעלים עיניו ואינו נותן לרש חושב "יופי, לא נתתי לו, עכשיו יהיה לי הרבה", ובאמת יהיה לו רב מארות - יהיו לו הרבה קללות וחסרונות, ומה שלא נתן לעני - יפסיד במקום אחר.   ראו פסוקים נוספים על ציניות בתנ"ך.

מדוע הקללה מתייחסת למעלים את עיניו מהעני, ולא לקופץ את ידיו ממנו? "לפי שקופץ ידיו יש לו מחילה קצת, לומר אין מעות בכיסו ולכן אינו נותן פרוטה לעני, אבל המעלים עיניו, שעושה את עצמו כאילו אינו רואה את העני המבקש צדקה ממנו, בוודאי אין לו מחילה כלל, כי הוא זלזול גדול של מעשה הצדקה, ולכן מעורר כל הקטרוגים וגורם כל הקללות, כי אין להעלים עיניו ממעשה טוב, ואם אינו נותן צדקה לעני - לפחות יפייסנו בדבריו, כי כבר ידוע שהפיוס גורם את השלום כמעשה הצדקה עצמו, ועל-ידו נמנע הקטגור של החיצונים והקללות של העניים" (רמ"ד וואלי).

הקבלות

רעיון דומה נמצא בפסוקים:
  • דברים טו8: "כִּי פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לוֹ וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ", דברים טו10: "נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ" (פירוט).
  • משלי יא24: "יֵשׁ מְפַזֵּר - וְנוֹסָף עוֹד, וְחוֹשֵׂךְ מִיֹשֶר - אַךְ לְמַחְסוֹר" (פירוט)
  • משלי כב9: "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ, כִּי נָתַן מִלַּחְמוֹ לַדָּל" (פירוט)
  • משלי יט17: "מַלְוֵה ה' חוֹנֵן דָּל, וּגְמֻלוֹ יְשַׁלֶּם לוֹ" (פירוט)

מאמרים נוספים - באדיבות גוגל

  • . ֲ©דרש משלי: נותן לרש אין מחסור ומעלים עיניו ד. הבדא אס ללצים *זוא יליץ ג€¢ ... מארות י דא נותן לרש אין מחסור  אס בא עני אצלך שחרית תן לו. ערבית תי לו. ... (cache)
  • היה ר יונתן בן יוסףקלא) אומר הנותן מתוך הדוחק סופו 8 דברים טו ח ט: מכפיל לו פרנסתו ואינו מחסרו דכתיב נותן לרש אין מחסור קלג) אבל מי שיש לו. ממון ומעלים עיניו הקביה נותן מארה באותו הממון דכתיב וסעלים עיניו רב מארותקלד): ... (cache)
  • Yeshiva.org.il - צדקה וחסד: וכמ"ש שלמה המלך ע"ה נותן לרש אין מחסור (משלי כ"ח כ"ז), ר"ל לא יחסרו לו ממה שהקציבו לו להרויח. ואין ספק שאם יתבונן האדם בשכלו וידע התועלת הגדולה שתצמח לו ... (cache)
  • וקח דרוש ג ייבשה אברהם: והשתא ז"ש נותן לרש אין מחסור כלומר ראם האיש. הניחן לרש היא בטנה שלא יהיה לו מחסיר דהיינו. שיש לו מאחים חסר דינר יניחן לרש זוז אחר כרי ... (cache)
  • אורחות צדיקים: עוד כתיב: "נותן לרש אין מחסור" (שם כח, כז). ואמר דוד על האנשים הנדיבים: "פזר נתן לאביונים, צדקתו עמידת לעד" (תהילים קיב, ט). והמידה החשובה הזאת הלוואה היא ... (cache)
  • TanakhML Project. Text Browser. BHS: ... ידשן׃ 26ן»¿ בוטח בלבו הוא כסיל והולך בחכמה הוא ימלט׃ 27ן»¿ נותן לרש אין מחסור ומעלים עיניו רב־ן»¿מארות׃ 28ן»¿ בקום רשעים יסתר אדם ובאבדם ירבו צדיקים׃ ... (cache)
  • כה תברכו את בני ישראל: עניינו של משל זה הוא כעניין המשל " נותן לרש אין מחסור..." (כח 27). שאר הכתובים הרבים אינם מפרשים את טיבה של הברכה. אבל מכיוון שאין אדם מברך את רעהו אלא על ... (cache)
  • Provֳ©rbios 28: 27, כז נותן לרש אין מחסור ומעלים עיניו רב-מארות, ֲ¶ Ko te tangata e hoatu ana ki te rawakore, e kore ia e hapa; ko te tangata ia e kaupare ana i ona kanohi, ... (cache)
  • עבודת הגמר!!: ... אך יש לזוקפו גם לסגולות אחרות: עקב ענווה, יראת יהוה - עושר וכבוד וחיים (כ"ב ד); נותן לרש אין מחסור, ומעלים עיניו רב מארות (שם כ"ח כז). ... (cache)
  • Provֳ©rbios 28: כז נותן לרש אין מחסור ומעלים עיניו רב-מארות. 28, ֲ¶ Ka ara te hunga kino, ka huna nga tangata i a ratou: na ki te ngaro ratou, ka tupu te hunga tika. ... (cache)
  • ערכי משלי: נותן לרש אין מהםור ומעלים עיניו רב מארות. [כח כז]. ואין. פתע ישבר. תובהות מקשה עורף. איש. [כיינו א.] מרפא. מלך שופט באמת דלים בסאו לעד יבון [כנו יד] ... (cache)

תגובות