הצבי (= הציבי) ישראל

קוד: הצבי ישראל בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אביתר כהן

אל:

שמואל ב פרק א פסוק יז-כז
ויקנן דוד את-הקינה הזאת
על-שאול ועל-יהונתן בנו:
ויאמר ללמד בני-יהודה קשת
הנה כתובה על-ספר הישר:

הצבי ישראל                                - תפארת ישראל (= שאול)
על- במותיך חלל                          - על הריך (נפל) חלל
איך נפלו גבורים:
אל-תגידו בגת
אל-תבשרו בחוצת אשקלון
פן-תשמחנה בנות פלשתים
פן-תעלזנה    בנות הערלים:
הרי בגלבע
אל-טל ואל-מטר עליכם
ושדי תרומות                               -   "מרומי שדה " / שדי תהומות
כי שם נגעל מגן גבורים                 - כי שם נפל
                 מגן שאול  
בלי משיח בשמן:                          - בלי (שאול) שנמשח למלך
מדם    חללים
מחלב גבורים
קשת יהונתן לא נשוג אחור
וחרב שאול   לא תשוב ריקם:
שאול ויהונתן
הנאהבים והנעימם
בחייהם ובמותם לא נפרדו
מנשרים קלו מאריות גברו:
בנות ישראל אל-שאול בכינה
המלבשכם שני עם- עדנים            - תולעת שני – כרמיל   (אדום) , עד = (מ) זרח (אדום)
המעלה עדי זהב על לבושכן:
איך נפלו גבורים
בתוך המלחמה
יהונתן
על- במותיך חלל:                      - על הריך (נפל) חלל
צר-לי עליך אחי יהונתן
נעמת לי מאד
נפלאתה אהבתך לי
מאהבת נשים:
איך נפלו גברים
ויאבדו כלי מלחמה:
--
בעבר לא התחברתי לצבי במובן המקובל
וכשנודע לי שיש פירושים / תרגומים במובן של הצבה
זה מצא חן בעיני, אבל בדיעבד החלטתי שהפירוש הנכון הוא צבי - תפארת
אז שינתי את הפירוש, אבל אני משאיר פה את הפירוש הישן
כי הוא לימד אותי כמה דברים..
--
שמואל ב א יט: הצבי ישראל על-במותיך חלל איך נפלו גבורים:
לפי דעתי משמעות הפסוק הוא הציבי ישראל על במותיך חלל
זאת אומרת כמו אז כן היום..
כאשר אדם חשוב מת, מציבים אותו על במה והעם עובר לחלוק לו כבוד אחרון
גם לפי התרגום הארמי הכוונה פה להצבה, אתעתדתון = התיצבו
תרגום יונתן: אתעתדתון ישראל על בית תוקפיכון אתרמיתון קטילין איכדין אתקטלו גיבריא:
וכך גם אחת הגרסאות של תרגום השבעים, וכן גם כמה מכתבי יד תימנים מורים על כך
ראו: פרופסור שלמה מורג, מסורות הלשון העברית והלשון הארמית שפי יהודי תימן, עמוד 68    
גם רש"י מבין כך:  "מצבן של ישראל, על תוקף מעוזכם נפלתם חללים, כן תרגם יונתן"
--
גם בפסוקים הבאים אפשר לראות שב"צבי" הכוונה להצבה / מצבה / כבוד / עמוד / גאון / תפארת
ישעיה ד ב  : ביום ההוא יהיה צמח ה'לצבי ולכבוד ופרי הארץ לגאון ולתפארת לפליטת ישראל:
ישעיה יג יט: והיתה בבל צבי ממלכות תפארת גאון כשדים כמהפכת אלהים את-סדם ואת-עמרה:
ישעיה כג ט: ה' צבאות יעצה לחלל גאון כל- צבי להקל כל- נכבדי -ארץ:
ישעיה כח ה: ביום ההוא יהיה ה' צבאות לעטרת צבי ולצפירת תפארה לשאר עמו:
--
כמו כן הגעתי למסקנה שיש קשר בין השם של הצבי (מין איל / אייל) למלה הצבה   
ונראה לי שבעל החיים שמכונה במקרא עתוד הוא צבי.. (וגם איל ותיש)
(אבל זה עדיין לא ברור לגמרי, אז לא כתבתי על כך..)
כמו כן מסתבר שיש קשר בין עתד (הצבה / עמידה)   לעתיד
כאשר אנחנו מתכננים לעשות משהו (עתיד) אנחנו אומרים: "אני עומד ל.."

תגובות