קוד: משל הנשרים והעצים - פשט בתנ"ך
סוג: פרטים2
מאת: צחור
אל: מדרשת בר אילן
בפרק זה אשחזר מה שהבנתי כשקראתי לראשונה את המשל ואראה כיצד קשה הוא להבנה על-דרך הפשט.
(א) " ויהי דבר ה' אלי לאמר " – פתיחה, כל הנאמר מכאן והלאה הוא דבר ה'.
(ב) " בן-אדם חוד חידה ומשל משל אל-בית ישראל " – הפנייה " בן-אדם " היא פניה נפוצה בספר יחזקאל בה ה' פונה אל הנביא. ה' אומר לנביא שהנבואה הבאה תהי בצורת חידה ומשל. (מדוע בחר ה' להעביר נובאה זו בצורת חידה קשה להבנה?).
(ג) " ואמרת כה-אמר ד' ה' הנשר הגדול גדול הכנפים ארך האבר מלא הנוצה אשר-לו הרקמה בא אל הלבנון ויקח את-צמרת הארז " – מתאר נשר גדול, עם כנפיים גדולות, אברים ארוכים, הרבה נוצות ורקמה. והוא לוקח ראש של ארז. (למה כתוב " הארז " ב-הא הידיעה? ניתן לחשוב כי מדובר בארז ספציפי).
(ד) " את ראש יניקותיו קטף ויביאהו אל-ארץ כנען בעיר רכלים שמו " – מתאר שקטף את הארז מ " ראש יניקותיו " הביא אותו ל " עיר רוכלים " שבארץ כנען (מהי עיר רוכלים? למה זה חשוב למשל?).
(ה) " ויקח מזרע הארץ ויתנהו בשדה-זרע קח על-מים רבים צפצפה שמו " – הוא לקח זרע מהארץ (איזה ארץ? כנען? לבנון?) ושם אותו בשדה טוב שיש בו הרבה מים. (צפצפה? פעם ראשונה שאני רואה את המילה הזו בתנ " ך, מה משמעות המילה?)
(ו) " ויצמח ויהי לגפן סרחת שפלת קומה לפנות דליותיו אליו ושרשיו תחתיו יהיו ותהי לגפן ותעש בדים ותשלח פראות " – " ויצמח " (הזרע?, הארז?) והוא הופך להיות " גפן סרחת" (רגע, איך הגענו לגפן, לא היה פה ארז?). הפך לגפן נמוכה ומפוזרת.
(ז) " ויהי נשר אחד גדול גדול כנפים ורב נוצה והנה הגפן הזאת כפנה שרשיה עליו ודליותיו שלחה לו להשקות אותה מערגות מטעה " – עוד פעם נשר (אותו נשר? נשר חדש?) עם תיאור דומה למקודם (אין פועל בחלק ראשון של הפסוק, מה הנשר עשה?) ומתאר את הגפן שמבקשת מהנשר להשקות אותה " מערגות מטעה " – ממקומה הטבעי.
(ח) " אל שדה טוב אל-מים רבים היא שתולה לעשות ענף ולשאת פרי להיות לגפן אדרת" – מתאר את השדה בו הגפן שתולה. שדה טוב עם הרבה מים שם צריכה לגדול גפן יפה.
(ט) " אמר כה אמר ד' ה' תצלח הלוא את שרשיה ינתק ואת פריה יקוסס ויבש כל טרפי צמחה תיבש ולא בזרע גדולה ובעם רב למשאות אותה משרשיה " – קשה להבין את החלק הראשון של הפסוק על-דרך הפשט מבלי לשים סימן שאלה למרות שזה מאוד בעייתי לשים סימני שאלה בתנ " ך אך כאן אין מנוס. ה' אומר שהנטיעה הזאת לא תצליח, צריך לעקור את הגפן ולכך לא יידרש מאמץ מיוחד (למרות שמדובר בארז גדול)
(י) " והנה שתולה התצלח הלא כגעת בה רוח קדים תיבש יבש על ערגת צמחה תיבש" – אם היא תשאר שתולה מיד כשיגע בה רוח קדים היא תיבש.
לסיכום בנסיון ללמוד את הפרק על-דרך הפשט העליתי כמה וכמה שאלות שאי-אפשר לפתור אותן על-דרך הפשט אלא חייבים להתעמק לשיטות האחרות והן:
א) מדוע בחר ה' להעביר את הנבואה בצורת חידה קשה להבנה?
ב) " צמרת הארז " – למה יש הא הידיעה? על איזה ארז מדובר?
ג) מהי " עיר רכלים"? למה זה חשוב למשל?
ד) " ויקח מזרע הארץ " איזה ארץ? כנען? לבנון?
ה) מה זה " צפצפה"?
ו) " ויצמח " מי? הארז? הזרע?
ז) "גפן סרחת" – איך הגענו מארז לגפן?
ח) האם יש הופעה של שני נשרים או שמדובר באותו נשר?
ט) " ויהי נשר אחד " למה אין פועל בחלק הראשון של פסוק ז' [1] ? מה הנשר עשה?
י) "כה אמר ד' ה' תצלח" האם יש סימן שאלה? מדוע אין אף סימן דיקדוקי אליו? (הא' השאלה או משהו דומה לו).
[1] בהופעה השניה של הנשר.