ישעיהו כט13: "וַיֹּאמֶר ד': יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה בְּפִיו, וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי, וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה
"
אמר ה': 'העם הזה - עם ישראל -
ניגש (מתקרב)
אליי רק
בפיו, והם
מכבדים אותי רק
בשפתיהם (בדיבורים), אבל
הלב שלהם
רחוק ממני;
היראה שלהם מפניי לא נמצאת בליבם, אלא רק במעשים שהם עושים כי אנשים אחרים
ציוו עליהם
לעשות בכפיה -'
סגולות
הנביא ישעיהו מוכיח את בני ישראל על כך שיראת ה' שלהם היא "מצוות אנשים מלומדה": "כמצות אנשים הַמְלַמְּדִים ואומרים: 'התראו כאלו אתם יראים ונכנעים'
"
(מצודות). אבל לא ברור מה רע ב"מצוות אנשים מלומדה", והרי האדם חייב ללמוד ממישהו, ואם לא ילמד מאנשים - ממי ילמד?! גם בתורה כתוב,
דברים ד1: "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל, שְׁמַע אֶל הַחֻקִּים וְאֶל הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר
אָנֹכִי מְלַמֵּד אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת
",
דברים יא19: "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ
", ועוד פסוקים רבים!
1. אין רע בלימוד מאנשים, אבל הוא צריך לבוא רק
אחרי התחושה הראשונית של יראת ה'. יראת ה' צריכה להתעורר מתוך התבוננות עצמאית של האדם בטבע, ובתורה ובתוך נפשו. כך נאמר גם ב
תהלים קיא10: "רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת ה', שֵׂכֶל טוֹב לְכָל עֹשֵׂיהֶם, תְּהִלָּתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד
", וכן ב
משלי א7: "יִרְאַת ה' רֵאשִׁית דָּעַת חָכְמָה וּמוּסָר, אֱוִילִים בָּזוּ
" (פירוט). רק לאחר מכן יש ללמוד מאנשים, על-מנת לקבל כלים מעשיים ליישם את יראת ה' בחיים. אולם, באותו דור כנראה הדגישו את לימודי הדת בבתי הספר, והתחושה הטבעית של יראת ה' נדחקה ונעלמה.
2. בלשון המקרא, השורש
למד מציין לא רק חינוך והוראה, אלא גם הֶרְגֶל, כמו
הושע י11: "וְאֶפְרַיִם עֶגְלָה
מְלֻמָּדָה אֹהַבְתִּי לָדוּשׁ
" (פירוט), "מלמדה - כמו "פרא
למוד מדבר", "אשר
למדום אבותם", מורגלת
"
(מלבי"ם). בני אותו דור התנהגו כיראי ה' רק מתוך הרגל, ולא מתוך מחשבה והבנה עצמאית: "יראתם הוא רק
מצות אנשים, ורק
מלומדה, ומורגלת, ר"ל: כי יש יעשה המצות רק מצד שכן הורגל מנעוריו והונהג עליהם, מבלי כונה ומחשבה, ובכל זאת יודע שהם מצות ה'; אבל הם לא יעשום מפני שצום ה' כלל, רק מפני שכן צוום הוריהם ואבותיהם, וגם זאת, מבלי דעת איזה טעם להמצוה, רק מצד הלימוד וההרגל
"
(מלבי"ם שם). תוכחות בסגנון דומה ניתן למצוא גם בספרי מוסר מאוחרים יותר, כגון: "מִכָּל מַאֲכָל אֲשֶׁר יֵאָכֵל, וּמִכָּל מַשְׁקֶה אֲשֶׁר יִשָּׁתֶה, אַל תִּהְיֶה בְלֹא בְרָכָה תְּחִלָּה וָסוֹף. וְכַוֵּן בָּהּ כַּאֲשֶׁר תּוּכַל, וְכַסֵּה רֹאשְׁךָ כְּשֶׁתַּזְכִּיר אֵת יְיָ, וְתִסְגֹּר עֵינֶךָ, וְכֵן מִידֵי דַּבֶּרְךָ בוֹ, וְאַל תְּהִי כָּאָמוּר:
בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי
"
(ארחות חיים ליום שלישי). וראו גם
היידגר והתנ"ך: אותנטיות / חגי הופר.
3. בלשון המקרא,
מַלְמַד הוא גם כלי להכאת בהמות, כמו ב
שופטים ג31: "וְאַחֲרָיו הָיָה שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת, וַיַּךְ אֶת פְּלִשְׁתִּים שֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ
בְּמַלְמַד הַבָּקָר, וַיֹּשַׁע גַּם הוּא אֶת יִשְׂרָאֵל
". בני אותו דור התייחסו ליראת ה' כאל עול שהוטל עליהם בכפיה מצד השלטון. הכוונה כנראה למלך חזקיהו, שכפה על בני ישראל לעבוד את ה' רק בבית המקדש בירושלים ולא בבמות,
ישעיהו לו7: "וְכִי תֹאמַר אֵלַי 'אֶל ה' אֱלֹהֵינוּ בָּטָחְנוּ', הֲלוֹא הוּא אֲשֶׁר הֵסִיר חִזְקִיָּהוּ אֶת בָּמֹתָיו וְאֶת מִזְבְּחֹתָיו, וַיֹּאמֶר לִיהוּדָה וְלִירוּשָׁלִַם: לִפְנֵי הַמִּזְבֵּחַ הַזֶּה תִּשְׁתַּחֲווּ
".
הפסוק הבא מתאר את התיקון,
ישעיהו כט14: "לָכֵן, הִנְנִי יוֹסִף לְהַפְלִיא אֶת הָעָם הַזֶּה הַפְלֵא וָפֶלֶא, וְאָבְדָה חָכְמַת חֲכָמָיו, וּבִינַת נְבֹנָיו תִּסְתַּתָּר
": ה' יחולל נסים
ונפלאות, שמעבר
לחכמה ולבינה של המלמדים, והם יציתו מחדש את התחושה הטבעית של יראת ה' בלבבות - היראה שהיא ראשית החכמה האמיתית. כך אמר ה' גם אחרי חטא העגל,
שמות לד10: "וַיֹּאמֶר הִנֵּה אָנֹכִי כֹּרֵת בְּרִית, נֶגֶד כָּל עַמְּךָ אֶעֱשֶׂה
נִפְלָאֹת אֲשֶׁר לֹא נִבְרְאוּ בְכָל הָאָרֶץ וּבְכָל הַגּוֹיִם,
וְרָאָה כָל הָעָם אֲשֶׁר אַתָּה בְקִרְבּוֹ אֶת מַעֲשֵׂה ה', כִּי
נוֹרָא הוּא אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עַמְּךָ
".
וכך אכן קרה, לפי
דברי הימים ב ל12: "גַּם בִּיהוּדָה הָיְתָה יַד הָאֱלֹהִים
לָתֵת לָהֶם לֵב אֶחָד, לַעֲשׂוֹת
מִצְוַת הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים בִּדְבַר ה'
": לאחר שראו את יד האלהים בנפלאותיו, קיבלו בני יהודה בליבם את אותן מצוות שלמדו מחזקיהו והשרים.
הקבלות
תוכחה דומה נמצאת ב
תהלים עח36-37: "וַיְפַתּוּהוּ
בְּפִיהֶם וּבִלְשׁוֹנָם יְכַזְּבוּ לוֹ,
וְלִבָּם לֹא נָכוֹן עִמּוֹ וְלֹא נֶאֶמְנוּ בִּבְרִיתוֹ
".
דקויות
מה פירוש המילה
ניגש?
1. "נגש אלי
(מלשון
הגשה וקרוב), להתקרב בדבור
הפה,
וכבדוני בשפתיו, ולא בלב ידברו, כי
לבו רחק ממני... ומה שהם
יראים מפני אינה באה מן הלב, אלא
כמצות אנשים הַמְלַמְּדִים ואומרים: 'התראו כאלו אתם יראים ונכנעים'
"
(מצודות).
2. "יען כי נגש העם הזה - יונתן תירגם חלף דאיתרברב עמא הדין כלומר נגשו להגביה עצמן עד לשמים הם מראין עצמן כמכבדין אותי בפה ושפה אבל את לבם הרחיקו ממני
"
(רש"י)
3. "הנה, הם חושבים כי בטענות כאלה הם
נגשים אלי ומתקרבים לה', במה שהם מגדילים ומעריצים את דבר ה' שהוא למעלה משכל האדם והשגתו, אבל באמת רק
בפיו ובשפתיו הם מכבדים אותי בזה, כי בזה הם
מרחקים את לבבם ממני, כי עי"ז ידמו שא"א שישכיל האדם גם מצות אלהים ותורתיו, וכאילו כל הנרצה מן המצוה והתורה הוא רק מעשים חיצונים בלא מחשבה וכונה, אחר כי מחשבת עליון שגבו מיצור חומר לדעתם, וכל פקודי ה' הם גויות חומריות אין רוח השכל והמדע בם...
"
(מלבי"ם).
מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב
גוגל
-
פרשת צו - התעוררות מן השגרה: כאשר זו תהיה שגרת חיינו, הרי שזו שגרה חיובית, המעלה את האדם במדרגות הקדושה. ואם לאו, הרי שאז תהפך השגרה לשגרה שלילית ח"ו. וכן אמר הנביא "
ויאמר אדני: יען כי נגש העם הזה
... (cache)
-
דורכים במקום / ישראל לבקוביץ' « מוסף "שבת" – לתורה, הגות ספרות ואמנות: 25 דצמבר 2011
... "{יג}
ויאמר אדני יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אתי מצות אנשים מלמדה: רש"י - ותהי יראתם אותי. לא בלב שלם כי אם במצות
... (cache)
-
דף קשר מספר 620 - פרשת האזינו: הנביא זועק:
ויאמר אדני יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה. בעוה"ר לעתים אנו נתקלים בתופעה שה"מלומדה" הפכה להיות ערך
... (cache)
-
הרב דניאל סטבסקי על מחאת האוהלים: איפה הייתם בגוש קטיף? - YouTube: 6 אוגוסט 2011
...
ויאמר אדני יען כי נגשׁ העם הזה בפיו ובשׂפתיו (cache)
-
שנה הלכה שנה באה, אני כפי ארימה, כהרגלנו שנה אחר שנה: 25 ספטמבר 2011
... [12] "
ויאמר אדני: יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני, ולבו רחק ממני ותהי יראתם אתי מצות אנשים מלמדה" (ישעיהו כט, יג). [13] למשל, כל הדעות הקדומות, כולל
... (cache)
-
על התפילה ועל האדם המתפלל - ספרות המחשבה, ראשונים: "יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני". וכבר המשילו על זה משל לעבד שבא אדוניו לביתו וצווה העבד את אשתו ובני ביתו לכבדו ולספק את צרכיו, והוא הלך לו
... (cache)
-
קבע ההיפך מתחנונים - מצוות אנשים מלומדה: ועל מכשול זה כבר מתאונן הנביא – 'ויאמר ה' יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני, ולבו רחק ממני, ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה' (ישעיה כט,יג). תכונה זו השפעתה רבה על
... (cache)
-
דיין שדן דין אמת לאמיתו - מרכז הרב: 'ואבדה חכמת חכמיו ובינת נבוניו תסתתר'. ע'כ. ולפני פסוק זה אומר הנביא בשם ד', 'יען כי
נגש
העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני. לכן הנני יוסיף וכו'' וצריך להבין מה הקשר בין שני
... (cache)
-
?יהמ הרותה - What is the Torah? (Hebrew): "יען כי
נגש העם הזה בפיו, ובשפתיו כבדוני, ולבו רחק ממני, ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה" (ישעיהו). מעשה במלך מפורסם שהחליט יום אחד לערוך ביקור באזורים הכפריים של
... (cache)
-
עמוס: הנביאים עומדים תמיד על שלהם ומתקיפים כל "מצות אנשים מלמדה" (ישעיה כט 13), כל דת מאובנת שאינה קשורה עוד עם האדם כולו ואינה נובעת מן הלב, דת בה "
נגש העם הזה בפיו
... (cache)
-
למה משיח לא מתגלה?: "ויאמר ה' יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אותי מצוות אנשים מלמדה, לכן הנני יוסף להפליא את העם הזה הפלא ופלא ואבדה חכמת חכמיו ובינת נבניו
... (cache)
-
פרשת תולדות (1) - ת"ת כנגד כולם: בגלל חסרון זה קובל הנביא "יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני, ותהי יראתם אותי מצוות אנשים מלומדה. לכן הנני יוסיף להפליא העם הזה הפלא ופלא, ואבדה חכמת
... (cache)
-
מצוה מעשה: ויאמר אד-ני יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני, ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה. לכן הנני יוסיף להפליא את העם הזה הפלא ופלא, ואבדה חכמת חכמיו ובינת
...
-
Yeshiva.org.il- "בכסה ליום חגנו": "יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה. לכן הנני יוסף להפליא את העם הזה הפלא ופלא ואבדה חכמת חכמיו" (ישעיה כט, יג). (cache)
-
הרב אמנון יצחק - מצוות אנשים מלומדה - YouTube: 4 מרץ 2012
... ספר ישעיה (כט, יג - יד) נאמר: "יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני, ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה, לכן הנני יוסף להפליא את העם הזה. (cache)
-
סימן ו'-הלכות כוונת הברכות,והזכרת השם,ועניית - תימני ישראל: ועל דבר זה חרה אף ה' ושלח לנו ביד ישעיה ואמר{ד}, יען כי
נִגַּשׁ העם הזה, בפיו ובשפתיו כִּבְּדוני ולבו רִחַק ממני, וַתְּהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה. אמר הקדוש ברוך הוא
... (cache)
-
שיחה לפרשת כי תבוא:
... אדם עובד את ה (cache)
-
קיצור שולחן ערוך ו – ויקיטקסט: 7 אוקטובר 2012
... ועל דבר זה חרה אף ה' ושלח לנו ביד ישעיהו ואמר: "יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה". אמר הקב"ה לישעיה:
... (cache)
-
Yeshiva.org.il- לימוד תורה - מה, למה וכיצד?: כמדומני, שבדרך זו נוכל להבין יפה את הפסוקים בישעיהו (כ"ט, י"ג-י"ד): "ויאמר ה' יען כי
נגש העם
הזה... בפיו ובשפתיו כבדוני... ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה... ואבדה חכמת חכמיו. (cache)
-
עמך מקור חיים, באורך נראה אור: ואכן, כשהנביא ישעיהו מנמק את סיבת החורבן הוא אומר בשם ה': "יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני, ולבם רחק ממני, ותהי יראתם אֹתי מצות אנשים מלמדה" (ישעיהו כט, יג) התוצאה
... (cache)
-
הקדמת פי חכם | הרב יהודה אשלג, בעל הסולם | ספריית כתבי מקובלים -:
... ועוד מבקשים שכר כפנחס באמרם שבאמונה שלימה המה עושים, ועליהם הכתוב אומר "יען
נגש
העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק הימני" שזוהי סבת החורבן דבית ראשון, ועדיין השטן
... (cache)
-
פרק 79 א - Daniel - Messages from heaven | דניאל - מסרים מעולם האמת: אבל הלב והראש היו בדברים גויים [''יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני לכן...'' (ישעיה כט, ע''ש)]. לעומת זאת, אלו היהודים שנפרדים מכל דבר הלניסטי [תרבות יוון היתה
... (cache)
-
Kitzur Shulchan Aruch - קיצור שולחן ערוך - קְצָת דִּינֵי בְרָכוֹת וְדִינֵי...: ועל דבר זה חרה אף ה' ושלח לנו ביד ישעיהו ואמר, יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אתי מצות אנשים מלמדה. אמר הקדוש ברוך הוא לישעיה, ראה מעשה
... (cache)
-
התעוררות לתשובה - חלק ב: הרי ראינו בשבוע שעבר שעל המצוות צריכים לפחד, אדם יכול לעשות מצוות על ימין ועל שמאל ולהיענש עליהם: "יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אתי מצות
... (cache)
-
Peace & shalom: Shabbat Shalom The weekly parsha commentary...: מתלונן: "ויאמר אדני יען
נגש העם הזה, בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני, ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלמדה". במקומות שונים בתלמוד מובאת הבעיה האם מצוות צריכות כוונה? (cache)
-
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כח - ידע! להצליח - אליעד כהן: אומר הנביא ישעיה: "ויאמר א / דני יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כ ב ד ו נ י, ולבו ר ח ק מ מ נ י ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה". (כב יג) אלא יתנהג כפי הביטוי המקובל לומר: "פיו
...
-
כף החיים על אורח חיים ה – ויקיטקסט: 3 מאי 2012
... ועל דבר זה חרה אף ה' בעמו ושלח לנו ביד ישעיה ואמר: "יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה". אמר הקב"ה
... (cache)
-
ישראל אורייתא קודשא בריך הוא חד הוא | Facebook:
... ועוד מבקשים שכר כפנחס באמרם שבאמונה שלימה המה עושים, ועליהם הכתוב אומר "יען
נגש
העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק הימני" שזוהי סבת החורבן דבית ראשון, ועדיין השטן
... (cache)
-
פסח – חג החינוך: ההצמדות אל הישן בלא תנועה של חידוש הביאה את הגערה הנוראה ע"י הנביא ישעיהו: "ויאמר ה', יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני, ותהי יראתם אותי מצות אנשים
... (cache)
-
תוכנית ללימודי תנ"ך "בגובה העיניים" בחינוך הממלכתי-דתי מסעירה את הרבנים...: 21 אוגוסט 2012
... ותפרו את-דבר האלהים למען קבלתכם: 7 חנפים היטב נבא עליכם ישעיהו לאמר: 8
נגש העם
הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבם רחק ממני: 9 ותהי יראתם אתי מצות אנשים
... (cache)
-
התעוררות לתשובה - חלק ד:
... לא כמצות אנשים מלמדה, כמו שראינו בדרשה הראשונה מילים כדרבנות, מה שאומר הנביא: "יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אתי מצות אנשים מלמדה. (cache)
-
יהדות - בכסה ליום חגנו'''': 18 דצמבר 2002
... "יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה. לכן הנני יוסף להפליא את העם הזה הפלא ופלא ואבדה חכמת חכמיו"
... (cache)
-
ספר לראות טוב - Kabbalah.info: ועליהם הכתוב אומר: "יען
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק הימני" שזוהי סבת החורבן דבית ראשון. ועדיין השטן מרקד ביננו דוקא בעקבתא דמשיחא, שהוא זמן תכלה דרזין
... (cache)
-
ספר חמדת ימים - חלק ג - חדש אלול וראש השנה:
... ולבם אל דברי החכם כי ידרוש אם כן הפסידו לימודם יען איוב לא בדעת ידבר כי אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות ועל זה נאמר יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני וכו',
...
-
Chapter 1 פרק ראשון [1] אלה תולדות יש''ו בן דוד בן אברהם. [2] אברהם הוליד...: [8] כה אמר ה'' יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני. [9] ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה. [10] ויש''ו קרא לסיעות ויאמר להם שמעו והביטו. [11] הנכנס בעד הפה
... (cache)
-
ספר יערות דבש ' דרוש ח - חלק ראשון - Israel 613: יען כי
נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני.,. ולבו. רחק ממני וכו. ',. הנני יוסיף להפליא העם הזה הפלא ופל. א ואבדה חכמת. חכמיו ובינת נבוניו תסתתר.,. ואמרו חז. ל ". [. איכ. "ר א.,. לז. ]
... (cache)
-
more "נגש העם הזה בפיו ":
-
כוונה (יהדות) – ויקיפדיה: קיום של מצוות כזה נקרא מצוות אנשים מלומדה, על פי הפסוק בספר ישעיהו: "יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה, בְּפִיו
וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי וַתְּהִי יִרְאָתָם
... (cache)
-
הלכה יומית - פרטי דינים בהלכות ברכות הנהנין: ועל מי שמברך בחפזה ובלא כוונה אמר ה' לישעיה "יען כי ניגש העם הזה, בפיו
ובשפתיו כבדוני
ולבו רחק ממני". לכן יש להקפיד לכוון פירוש המילים שמוציא בשפתיו, (וכגון "שהכל נהיה בדברו"
... (cache)
-
ויקישיבה:מיזמים/תורנית/שחרית – ויקישיבה: 5 ספטמבר 2012
... הנביא ישעיהו מזהיר על כך ואומר: "יען כי ניגש העם הזה בפיו
ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה...". תפילה הנאמרת בכוונה ובתשומת
... (cache)
-
השמחה בחג הסוכות: כגון, על הפסוק: "וַיֹּאמֶר ה', יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה בְּפִיו
וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי
וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה" (יש' כט:
... (cache)
-
שלא לשמה: ונאמר (ישעיה כ"ט) "בפיו
ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני"... והמדרגה הששית, אנשים כוונו במעשיהם גמול הבורא בעולם הזה בלבד מאהבתם אותו ובחרם בנעימותיו, ואינם מבינים גמול העולם
... (cache)
-
ספר איוב כמדריך להארה - תכלת: אין לנו אלא להיזכר במילותיו של ירמיהו: "קרוב אתה בפיהם ורחוק מכליותיהם",24 ובדברי אלוהים בספר ישעיה: "בפיו
ובשפתיו כבדוני, ולבו רִחַק ממני; ותהי יראתם אֹתי מצות אנשים
... (cache)
-
מקוה.נט - בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות:
... כי שורש החורבן נעוץ אף הוא בהיעדר הפנמה אמיתית של התורה, כמאמר הנביא ישעיה: "וַיֹּאמֶר אֲדֹנ-ָי יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה בְּפִיו
וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ
רִחַק
... (cache)
-
מאמרים | פרשת ראה: 23 אוגוסט 2011
... והנביא צווח: "בפיו
ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני" (ישעיהו כט,יג). הקב"ה רוצה את הלב. את מה שבאמת באמת מרגישים בתוכו פנימה. כמו הסיפור על הנפח שהיה עסוק
... (cache)
-
'עבודת' כיבוד אב ואם – כיצד? | כבשת הרש: 15 מרץ 2011
... ועוד, הרי השווה יתברך כבודם לכבודו [ו]הוא יתברך נתרעם (ישעיה כט, יד)'בפיו
ובשפתיו כבדוני
ולבו רחק ממני', כלומר שעיקר כיבודי בלב'. (נראה שמציאת מקור לחיוב זה
... (cache)
-
הוכחות מהתורה לכך שאלוהים לא נתן תורה שבעל פה - עמוד ראשי - פתח ויקי חינם: 19 מרץ 2008
... וַיֹּאמֶר אֲדֹנָי, יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה, בְּפִיו
וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ
רִחַק מִמֶּנִּי--וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי, מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה. (cache)
-
מבחר ניבים עבריים - ניבים באות מ: מקור:... נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה בְּפִיו,
וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי, וַתְּהִי יִרְאָתָם אוֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה [יְשַׁעְיָהוּ כט, יג]. (cache)
-
מרכז ישיבות בני עקיבא - עבודת ה´ בשמחה: אך צריך לראות את הפסוק שלפניו: "וַיֹּאמֶר אֲדֹנָי יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה בְּפִיו
וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים
... (cache)
-
את מי אנחנו מנסים לרכך?: 9 דצמבר 2010
... כבר במקרא אמר הנביא ישעיהו: "העם הזה, בפיו
ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני, ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה" – היראה והכבוד, התלונן, הוא "מצווה מלומדה",
... (cache)
-
ארחות חיים: וְכַסֵּה רֹאשְּׁךָ כְּשֶּׁתַּזְכִּיר אֶת ה', וְיָזְמוּ [נ''א ותסגור] עֵינֶיךָ. כִּי מִדֵּי דַּבְּרוֹ בוֹ, אַל תְּהִי כָּאָמוּר: ''בְּפִיו
וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי '':
... (cache)
-
שולחן ערוך אורח חיים ה א – ויקיטקסט: 3 מאי 2012
... ועל דבר זה חרה אף ה' בעמו ושלח לנו ביד ישעיה ואמר: "יען כי נגש העם הזה בפיו
ובשפתיו
כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה". אמר הקב"ה
... (cache)
-
השתלבות במסלול המהיר / הראל גורדין « מוסף "שבת" – לתורה, הגות ספרות...: 25 מאי 2012
... עליהם נאמר (על-פי חז"ל) "בפיו
ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני". נסכם בשאלה, מדוע ולמה מלמדנו הרמב"ם (והקב"ה!) להכשיר מסלול כה בעייתי ומזיק? והרי גם הוא
... (cache)
-
יהדות - בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות: 8 יולי 2009
... כמאמר הנביא ישעיה: "וַיֹּאמֶר אֲדֹנ-ָי יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה בְּפִיו
וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת
... (cache)
-
more "ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ":
-
עיקרי הלקחים העולים מנבואות ישעיהו: הנבואה מוכיחה את 'העם הזה', על ש'בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק
ממני ותהי יראתם אתי מצות אנשים מלמדה' (כס יג), ולפי פירושנו (עי' ב'דעת מקרא') היא תוכחה, על שהעם ירא את ה'
... (cache)
-
פלא יועץ ד – ויקיטקסט: 26 אוקטובר 2012
... הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק
ממני ותהי יראתם אתי מצות אנשים מלמדה לכן הנני יוסיף להפליא את העם הזה הפלא ופלא וגו'. רחמנא לצלן, והוי כאלו דבר דברים
... (cache)
-
more "ממני ותהי יראתם אתי ":
-
שובה ישראל: רבנו יונה (''שערי תשובה'' ג, טו) כותב וזה לשונו: ''ונאמר על האנשים שאינם עורכים מחשבות להתבונן תמיד ביראת ה' (''ישעיה'' כט יג-יד): 'ותהי יראתם
אתי מצות אנשים מלמדה לכן הנני יוסף
... (cache)
-
דף קשר מספר 566 - פרשת האזינו: ההרגל, כנגד "ותהי יראתם
אתי מצות אנשים מלמדה" (ישעיהו כ"ט,יג), ודווקא בו לשון הרגל?! ונראה ליישב, על פי דרכו של האדמו"ר מסוכטשוב[16], שבנר- דווקא משום שאנטיתזה של הרגל
... (cache)
-
פלא יועץ ה – ויקיטקסט: 26 אוקטובר 2012
... וידוע מאמר השם יתברך על ידי ישעיהו הנביא (כט יג) יען כי נגש העם הזה וכו' ותהי יראתם
אתי
מצות אנשים מלמדה לכן הנני יוסיף להפליא וכו', רחמנא לצלן. ובזהר הקדוש
... (cache)
-
לקריאת המאמר המלא (pdf):
אתי מצות אנשים מלמדה ". נראה לי שהרחבת המושג הזה הוא הבסיס לגישתם של בית. הלל. אם אמנם אין משמעות לכבוד שרק הפה נותן, אין גם מחויבות במה שנולד מהפה. בלבד. 9
... (cache)
-
more "אתי מצות אנשים מלמדה ":
נכתב בשבט ה'תשע"ג