קוד: ביאור:ישעיהו מג3 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
הנביא ישעיהו פעל בתקופה סוערת של מלחמות בין מעצמות, תקופה שעוררה פחד רב בישראל. הוא הבטיח לעם ישראל שלא ייפגע מכל הסערות הללו:
ישעיהו מג3: "כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֶיךָ, קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל, מוֹשִׁיעֶךָ; נָתַתִּי כָפְרְךָ מִצְרַיִם, כּוּשׁ וּסְבָא תַּחְתֶּיךָ
"
כפרך - מלשון כֹּפֶר, תחליף ופדיון.
סבא - אחד מבני כוש,
בראשית י7: "וּבְנֵי כוּשׁ:
סְבָא וַחֲוִילָה וְסַבְתָּה וְרַעְמָה וְסַבְתְּכָא...
".
הפסוק רומז על אירועים שקרו לעם ישראל בעבר, שבהם ריחף אסון מעל עם ישראל, וה' הפנה את האסון הזה אל עם אחר וכך הציל אותנו.
בפסוק הבא מבטיח הנביא, שה' ינהג באותו אופן גם בתקופתנו:
ישעיהו מג4: "מֵאֲשֶׁר יָקַרְתָּ בְעֵינַי, נִכְבַּדְתָּ, וַאֲנִי אֲהַבְתִּיךָ; וְאֶתֵּן אָדָם תַּחְתֶּיךָ, וּלְאֻמִּים תַּחַת נַפְשֶׁךָ
"
יקר
- מיוחד וחשוב. אנחנו עם חשוב ונכבד בעיני ה', יש לנו ערך מיוחד עבורו, הוא אוהב אותנו, ולכן גם בעתיד הוא יעדיף להפנות את הצרות אל בני אדם אחרים ולאומים אחרים במקומנו, כדי שאנחנו נינצל: "כאשר עשיתי לשעבר, כן אוסיף לעשות עוד
"
(מצודות).
באילו אירועים בדיוק מדובר? ומדוע היה צורך להפנות את הצרות אל עמים אחרים? לכאורה הנביא רומז לכך שיש בעולם "חוק שימור הצרות" - אם צרה יורדת לעולם, היא חייבת לפגוע בעם כלשהו, וכדי להציל את עם ישראל מצרה זו, חייבים להפנות אותה כלפי עם אחר. האמנם יש חוק כזה?
מסתבר שהנביא מתייחס לאירועים בינלאומיים כמו ב
ישעיהו כ4: "כֵּן יִנְהַג מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שְׁבִי מִצְרַיִם וְאֶת גָּלוּת כּוּשׁ, נְעָרִים וּזְקֵנִים, עָרוֹם וְיָחֵף וַחֲשׂוּפַי שֵׁת עֶרְוַת מִצְרָיִם
" וכמו שנרמז ב
מלכים ב יט9: "וַיִּשְׁמַע אֶל תִּרְהָקָה מֶלֶך כּוּשׁ לֵאמֹר 'הִנֵּה יָצָא לְהִלָּחֵם אִתָּךְ'...
": "שבלכת מלך אשור על ישראל, חזר מארץ יהודה בדבר ה' להלחם עם כוש, ואז שבה את מצרים והגלה את כוש, ועל ידי כך נצולו ישראל...
"
(מלבי"ם).
כשהעם האשורי יצא מארצו למסע הכיבוש, הוא היה מלא באנרגיה שלילית - מלא בתשוקה להרוס ולהגלות. אצל בני אדם אכן מתקיים מעין "חוק שימור האנרגיה" - כשאנשים מלאים באנרגיה שלילית, הם חייבים להפנות אותה לכיוון כלשהו. ולכן, כדי להסיט את העם האשורי מירושלים ולמנוע מהם להגלות את עם יהודה, ה' הפנה אותם אל מצרים ואל כוש.
גם בימינו מתגלה אנרגיה שלילית בכל המדינות המוסלמיות שמסביבנו, שרובן אויבות שלנו. חלקן נלחמות בינן לבין עצמן, כגון מצרים ולוב, וחלקן נלחמות זו בזו, כגון איראן בחריין וסעודיה. ייתכן, ייתכן, שה' עושה זאת כדי להגן על עם ישראל - שכל אויבינו יפנו את האנרגיה השלילית שלהם בינם לבין עצמם ולא יפגעו בנו.
פירשנו שהפסוק מדבר על "אנרגיה שלילית" טבעית - אנרגיה של אלימות והרס בין עמים. אך יש שפירשו שהכוונה ל"אנרגיה שלילית" רוחנית, הנובעת מחטאיהם של ישראל:
1. לפי פירוש אחד, ה' כעס על עם ישראל בגלל חטאיהם, אך במקום להעניש אותם, העניש עם אחר: "נתתי כפרך מצרים - והם היו לך לפדיון, שבכוריהם מתו ואתה בני בכורי נצלת, והייתם חייבים כליה, כמו שנאמר (ביחזקאל כ)
ואומר לשפוך חמתי עליהם בארץ מצרים
"
(רש"י, וכן
רמב"ן על דברים ז ו,
שמות רבה טו יא), "וְשַׂמְתִּי פְדֻת בֵּין עַמִּי וּבֵין עַמֶּךָ - מלמד שהיו ישראל ראויין ללקות בזו המכה, ונתן הקדוש ברוך הוא פדיונם המצרים. ואף לעתיד לבוא הקדוש ברוך הוא מביא עובדי כוכבים ומזלות הקדמונים ומשליכן לתוך גיהנם תחת ישראל, שנאמר
כי אני ה' אלהיך קדוש ישראל מושיעך, נתתי כפרך מצרים כוש וסבא תחתיך:
"
(שמות רבה יא ב), "אִם תָּב בִּתְיוּבְתָּא, תָּב הַהוּא כֹּחַ לְגַבֵּיהּ דְּאִיהִי שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה, בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְקַיַּים בֵּיהּ
וְאֶתֵּן אָדָם תַּחְתֶּיךָ וּלְאֻמִּים תַּחַת נַפְשֶׁךָ, מַאי אָדָם - הָא אוּקְמוּהוּ אַל תִּקְרֵי אָדָם אֶלָּא אֱדוֹם, וּלְאוּמִּים -
וּלְאֹם מִלְאוֹם יֶאֱמָץ. בְּהַהוּא זִמְנָא אוּמָה דְיִשְׂרָאֵל יִתְקְפוּן (נוסחא אחרינא: יתגברון) עַל אוּמָה דְעִשָׂו, בְּחֵילָא דְהַאי כֹּחַ...
"
(תיקוני זהר סח א).
רַק אֶתְכֶם יָדַעְתִּי מִכֹּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה, עַל כֵּן אֶפְקֹד עֲלֵיכֶם אֵת כָּל עונתיכם": "
הקרבה של ישראל לה' גורמת לכך שעונשו יהיה חמור יותר מעונשם של עמים אחרים" (פירוט)!
2. לפי פירוש שני, הנביא מתאר מצב שבו עם ישראל צדיק וישר והעמים האחרים רשעים ובוגדים, ולכן ה' מציל אותנו ומעניש אותם במקומנו. ראיה לפירוש זה - הדמיון בין הפסוקים שלנו ל
משלי כא18: "כֹּפֶר לַצַּדִּיק רָשָׁע,
וְתַחַת יְשָׁרִים בּוֹגֵד
" (פירוט).
לכן נראה לי שהפסוק מתייחס, כפי שפירשנו למעלה, לאירועים טבעיים, דומים לאירועים שאנחנו רואים בימינו בחדשות.
ע"פ הפשט, הפסוק שלנו מדבר על עם ישראל כולו, אולם יש שפירשו אותו גם על אנשים פרטיים:
רבי אלעזר על לבית הכסא; אתא ההוא פרסאה – דחקיה; קם רבי אלעזר ונפק; אתא דרקונא (נחש) - שמטיה לכרכשיה (מעיו); קרי עליה רבי אלעזר (ישעיהו מג ד) ואתן אדם תחתיך - אל תקרי 'אָדָם' אלא 'אֱדוֹם'!" (בבלי ברכות סב ב, ובנוסח אחר ב ויקרא רבה כב ד).
וְעִם כָּל דָּא זַכָּאָה נִשְׁמָתָא דְשַׁלִּיט עֲלֵיהּ וְרָכִיב עֲלֵיהּ, כְּבַר נַשׁ דְּרָכִיב עַל סוּסְיָא אוֹ עַל חֲמָרֵיהּ, וַוי לֵיהּ לְמָאן דְּחִוְיָא שַׁלִּיט עֲלֵיהּ, הַאי אִתְקְרֵי רָשָׁע גָּמוּר, וּמָאן דְּאִיהוּ שַׁלִּיט עֲלֵיהּ אִיהוּ אִתְקְרֵי צַדִּיק גָּמוּר, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר (ישעיה מג, ד) וְאֶתֵּן אָדָם תַּחְתֶּךָ, אָדָם בְּלִיַּעַל אִישׁ אָוְן, וּלְאֻמִּים תַּחַת נַפְשֶׁךָ (שם מג, ד), דְּכַד בַּר נַשׁ אִיהוּ שַׁלִּיט עַל יִצְרֵיהּ, הָכִי אִיהוּ שַׁלִּיט עַל כָּל שָׂנְאוֹי, וְאִם יִצְרֵיהּ שַׁלִּיט עֲלֵיהּ שָׂנְאוֹי שָׁלְטִין עֲלֵיהּ." (תיקוני זהר קלג א)