קוד: ביאור:ישעיהו נא1 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ישעיהו הנביא ממליץ לאנשים אלה להיות איתנים בדרכם כמו סלע, ולבטוח בה':
ישעיהו נא1-2:
"שִׁמְעוּ אֵלַי, רֹדְפֵי צֶדֶק, מְבַקְשֵׁי ה'!
"
הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם, וְאֶל מַקֶּבֶת בּוֹר נֻקַּרְתֶּם!
הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם, וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם -
כִּי אֶחָד קְרָאתִיו, וַאֲבָרְכֵהוּ, וְאַרְבֵּהוּ!
הפסוק פונה אל אנשים שיש להם שתי שאיפות:
רודפי צדק- שואפים לתיקון היחסים שבין אדם לחברו (מלבי"ם);
מבקשי ה'- שואפים לחיזוק היחסים שבין אדם למקום (מבקש = רוצה ושואף).
הביטו אל צור חוצבתם= חשבו על הסלע שנחצבתם ממנו (צור = סלע יסוד, חזק ויציב; חֻצָּב = נחצב).
ואל מקבת בור נוקרתם= חשבו על הפטיש שהשתמשו בו כדי לנקב בור באותו סלע כאשר חצבו אתכם (מקבת = פטיש חד ומנקב סלעים; נֻקָּר = נעקר, נחצב ממקומו).
הביטו אל אברהם אביכם ואל שרה תחוללכם, כי אחד קראתיו= אברהם ושרה, האבות הקדמונים של האומה, נמשלים לצוּר: מצד אחד - חזקים ואיתנים במעשיהם ובאמונתם כמו סלע, ומצד שני - קשים כמו סלע, שנראה כאילו אי אפשר לחצוב ממנו שום דבר, הוא נשאר אחד ואינו מתרבה, משום שהיו עקרים ולא הולידו זה מזו.
ואברכהו וארבהו= ה' נמשל למקבת היוצרת בור בסלע הקשה: בניגוד לכל חוקי הטבע, ה' גרם לכך ששרה הרתה וילדה בן לאברהם - את יצחק, שהתברך והתרבה עד שהיה לעם ישראל.
2. אך ייתכן שהפסוק פונה אל כל רודפי הצדק, וקורא אליהם להיות גם מבקשי ה': רדיפת צדק לבדה לא מספיקה - הרודף צדק לבדו משול לסלע, שהוא אמנם יציב וחזק, אך אינו יכול להתרבות ולהפיץ את רעיונות הצדק בסביבה עויינת; רודפי הצדק נקראים ללמוד מנסיונם של אברהם ושרה, שהיו לא רק רודפי צדק אלא גם מבקשי ה', ורק התערבות ה' היא שסייעה להם, בסופו של דבר, ליצור את ממשיכי דרכם.
לפי פירוש זה, הקטע בנוי כטבלה:
רֹדְפֵי צֶדֶק, | מְבַקְשֵׁי ה'! |
הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם, | וְאֶל מַקֶּבֶת בּוֹר נֻקַּרְתֶּם! |
הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם, וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם -
|
כִּי אֶחָד קְרָאתִיו, וַאֲבָרְכֵהוּ, וְאַרְבֵּהוּ! |
מקבת בור נוקרתם" משמעה "המקבת שיצרה את הבור שאתם נוקרתם ונחצבתם ממנו" (רש"י).
2. אך יש שפירשו את המילה במשמעות "דבר שניקבו אותו" (ראו מ בתחילת מילה), כמו נֶקֶב; לפי זה, "מקבת" ו"בור" הן מילים נרדפות (מצודות, מלבי"ם, דעת מקרא).
2. אך יש שפירשו, שהצור הוא משל לאברהם, והמקבת ו/או הבור הם משל לשרה; באופן כללי ניתן להמשיל את האב לסלע ואת האם למקבת ולבור (ראו רש"י, מצודות, מלבי"ם):
אביכם" אבל שרה לא נקראת "אמכם" אלא "
תחוללכם" - כביכול, שרה היא שיצרה וחוללה אתכם; רק שרה היא שיכלה להוציא מאברהם את הבן הנבחר, יצחק, שהיה ממשיך דרכו האמיתי של אברהם.
אם כך, המסר עבור רודפי הצדק הוא: תנו כבוד לנשים, שתפו אותן ברדיפת הצדק ובבקשת ה', כי רק הן יוכלו לחולל את הברכה והריבוי - "כי אחד קראתיו
" כשהיה לבדו, "ואברכהו וארבהו
" בזכות אשתו.
משילוב פירוש זה עם פירוש 2 למעלה, לגבי "רודפי צדק, מבקשי ה'
", ניתן להסיק מסר נוסף: ייתכן שבמשפחת אברהם ושרה, אברהם עסק בעיקר בעולם המעשה -
ברדיפת צדק, בעוד ששרה עסקה בעיקר בעולם הרוח - היא ישבה באוהל, התפללה והתנבאה,
וביקשה את ה'; הפסוק מלמד, שהשילוב הזה הוא חיוני - כמו שגברים חייבים לשתף פעולה עם נשים על-מנת להתרבות, כך
רודפי צדק חייבים לשתף פעולה עם
מבקשי ה', כי רק השילוב יאפשר להם להתרבות ולהמשיך את דרכם לתיקון העולם.
גם לפי פירוש זה, הקטע בנוי כטבלה:
רֹדְפֵי צֶדֶק, | מְבַקְשֵׁי ה'! |
הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם, | וְאֶל מַקֶּבֶת בּוֹר נֻקַּרְתֶּם! |
הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם,
|
וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם -
|
כִּי אֶחָד קְרָאתִיו, | וַאֲבָרְכֵהוּ, וְאַרְבֵּהוּ! |