קוד: ביאור:ישעיהו נה1 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
הוֹי כָּל-צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם, וַאֲשֶׁר אֵין-לוֹ כָּסֶף; לְכוּ שִׁבְרוּ, וֶאֱכֹלוּ, וּלְכוּ שִׁבְרוּ בְּלוֹא-כֶסֶף וּבְלוֹא מְחִיר, יַיִן וְחָלָב.
לָמָּה תִשְׁקְלוּ-כֶסֶף בְּלוֹא-לֶחֶם, וִיגִיעֲכֶם בְּלוֹא לְשָׂבְעָה?; שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ אֵלַי וְאִכְלוּ-טוֹב, וְתִתְעַנַּג בַּדֶּשֶׁן נַפְשְׁכֶם.
הַטּוּ אָזְנְכֶם וּלְכוּ אֵלַי, שִׁמְעוּ וּתְחִי נַפְשְׁכֶם; וְאֶכְרְתָה לָכֶם בְּרִית עוֹלָם, חַסְדֵי דָוִד הַנֶּאֱמָנִים.
הֵן עֵד לְאוּמִּים, נְתַתִּיו; נָגִיד וּמְצַוֵּה, לְאֻמִּים.
הֵן גּוֹי לֹא-תֵדַע תִּקְרָא, וְגוֹי לֹא-יְדָעוּךָ אֵלֶיךָ יָרוּצוּ - לְמַעַן ה' אֱלֹהֶיךָ, וְלִקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל כִּי פֵאֲרָךְ.
מה משמעות הקריאה "לכו למים... לכו שברו ואכלו..."? ומה הקשר בין זה לבין חסדי דוד? ומה הקשר בין אלה לבין הגויים שירוצו אלינו?
למה תשקלו כסף בלא לחם, ויגיעכם בלא לשבעה?"; לפי פסוק זה, נראה שיש תחרות כלשהי בין הנביא לבין גורמים אחרים, שלוקחים כסף ואינם נותנים לחם, ונראה קצת מוזר שכל התחרות היא סביב אוכל ושתיה.
הנביא קורא לכל אדם
הצמא לרוחניות לבוא אליו כדי לשמוע את דברי תורתו ונבואתו,
שניתנים חינם אין-כסף; הוא מזהיר אותם שיתרחקו מנביאי השקר, ההופכים את
הנבואה למקצוע, ודורשים תמורה כספית בעד נבואתם (כמו שנאמר, למשל, ב
מיכֹּה ג5: "כֹּה אָמַר ה' עַל הַנְּבִיאִים הַמַּתְעִים אֶת עַמִּי,
הַנֹּשְׁכִים בְּשִׁנֵּיהֶם וְקָרְאוּ שָׁלוֹם, וַאֲשֶׁר לֹא יִתֵּן עַל פִּיהֶם וְקִדְּשׁוּ עָלָיו מִלְחָמָה
"; ראו גם
אמת קנה ואל תמכור).
לפי זה, ישנן שתי דרכים להבין את המשך הנבואה - המדבר על "חסדי דוד" ו"גוי לא תדע תקרא":
יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל רַבִּים כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל-הַיָּם לָרֹב, אֹכְלִים וְשֹׁתִים וּשְׂמֵחִים. וּשְׁלֹמֹה הָיָה מוֹשֵׁל בְּכָל הַמַּמְלָכוֹת - מִן הַנָּהָר אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְעַד גְּבוּל מִצְרָיִם, מַגִּשִׁים מִנְחָה וְעֹבְדִים אֶת שְׁלֹמֹה כָּל יְמֵי חַיָּיו. {פ} וַיְהִי לֶחֶם שְׁלֹמֹה לְיוֹם אֶחָד: שְׁלֹשִׁים כֹּר סֹלֶת, וְשִׁשִּׁים כֹּר קָמַח. עֲשָׂרָה בָקָר בְּרִאִים, וְעֶשְׂרִים בָּקָר רְעִי, וּמֵאָה צֹאן; לְבַד מֵאַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וּבַרְבֻּרִים אֲבוּסִים. כִּי הוּא רֹדֶה בְּכָל עֵבֶר הַנָּהָר, מִתִּפְסַח וְעַד עַזָּה - בְּכָל מַלְכֵי עֵבֶר הַנָּהָר; וְשָׁלוֹם הָיָה לוֹ מִכָּל עֲבָרָיו מִסָּבִיב. וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח, אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ, מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע - כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה. {ס}".
וכן (מלכים א י1-2): "וּמַלְכַּת שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת שֵׁמַע שְׁלֹמֹה
לְשֵׁם ה', וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת. וַתָּבֹא יְרוּשָׁלְַמָה
בְּחַיִל כָּבֵד מְאֹד, גְּמַלִּים נֹשְׂאִים בְּשָׂמִים וְזָהָב
רַב מְאֹד, וְאֶבֶן יְקָרָה; וַתָּבֹא אֶל שְׁלֹמֹה, וַתְּדַבֵּר אֵלָיו
אֵת כָּל אֲשֶׁר הָיָה עִם לְבָבָהּ.
"
בתקופת שלמה בן דוד, גויים רבים באו לארץ ישראל לשם ה', כדי לשמוע את חכמת שלמה, והם הביאו מתנות רבות, וכתוצאה מכך, בני ישראל היו " אוכלים ושותים ושמחים ".
ישעיהו מנבא, שבאחרית הימים תחזור התקופה הזאת, כשתתחדש מלכות בית דוד; כל הגויים יבואו לארץ ישראל לשם ה', ויביאו מתנות לעם ישראל, וכך עם ישראל יוכל לאכול ולשתות בחינם.
וכך יש לפרש את דברי ישעיהו לפי הסדר:
"הוי, כל צמא, בואו לשתות מים בחינם; ואלה שאין להם כסף - בואו וקבלו אוכל בחינם; וקחו גם יין וחלב בחינם! אל תשלמו כסף על אוכל לא משובח, ואל תעבדו קשה על אוכל שאינו משביע; שמעו בקולי ותזכו לפרנסה טובה הרבה יותר. שמעו בקולי ואכרות עמכם ברית, ואעשה עמכם חסד כפי שעשיתי עם דוד: הן דוד היה מושל בגויים רבים, וכך תהיו גם אתם - גויים מכל העולם, אפילו גויים שאתם בכלל לא מכירים, יבואו לכאן ללמוד מכם את עבודת ה', ויביאו לכם מתנות, ולא תצטרכו עוד לעבוד קשה לפרנסתכם".