קוד: אסור להתפלל בעד העם בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים ירמיהו ביטויים
בשלושה מקומות אסר ה' על ירמיהו להתפלל:
וְאַתָּה אַל תִּתְפַּלֵּל בְּעַד הָעָם הַזֶּה וְאַל תִּשָּׂא בַעֲדָם רִנָּה וּתְפִלָּה וְאַל תִּפְגַּע בִּי כִּי אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ אֹתָךְ"
וְאַתָּה אַל תִּתְפַּלֵּל בְּעַד הָעָם הַזֶּה וְאַל תִּשָּׂא בַעֲדָם רִנָּה וּתְפִלָּה כִּי אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ בְּעֵת קָרְאָם אֵלַי בְּעַד רָעָתָם"
וַיֹּאמֶר ה' אֵלָי אַל תִּתְפַּלֵּל בְּעַד הָעָם הַזֶּה לְטוֹבָה"
יש ירידה הדרגתית בדברים: בפרק ז נזכרו שלושה איסורים, בפרק יא נזכרו שני איסורים (לא נזכר "אל תפגע בי"), ובפרק יד נזכר רק איסור אחד (לא נזכר גם "אל תישא בעדם רינה ותפילה").
בכל המקומות היתה לירמיהו סיבה להתפלל בעד העם:
, ופנה אל "בשער בית ה'
" הוא היה בטוח שהם צדיקים ועובדים את ה' באמת. הנבואה שקיבל מה' ("כל יהודה הבאים בשערים האלה, להשתחוות לה'.
") נראתה לו מאד לא הגיונית, והוא "פגע" בה' (התפלל בתוקפנות, דרש מה') שיסלח להם. על כך אמר לו ה': "והשלכתי אתכם מעל פניי, כאשר השלכתי את כל אחיכם, את כל זרע אפריים
אם אתה חושב שהם צדיקים אז אתה לא רואה את המציאות:אל תתפלל בעד העם הזה, ואל תישא בעדם רינה ותפילה, ואל תפגע בי, כי אינני שומע אותך.
האינך רואה
" (פירוט)., מה המה עושים בערי יהודה ובחוצות ירושלים?! הבנים מלקטים עצים, והאבות מבערים את האש, והנשים, לשות בצק: לעשות כוונים למלכת השמיים, והסך נסכים לאלוהים אחרים -- למען הכעיסני.
". לא מסופר שבנ"י הסכימו לדברי הברית האלה, אבל גם לא מסופר שהם התנגדו לירמיהו או ניסו להשתיק אותו. ירמיהו ראה בזה סימן חיובי – הוא חשב שיש סיכוי שהם יחזרו בתשובה. אמנם, הוא כבר לא יכל לטעון שהם צדיקים (כי ה' כבר הראה לו בפרקים הקודמים את מעשיהם הרעים), ולכן לא "פגע בה'". אבל הוא "נשא בעדם רינה ותפילה", כלומר – אמר עליהם דברי שבח (רינה), לימד עליהם זכות, והתפלל אל ה' שייטיב להם. על כך אמר לו ה': "בערי יהודה, ובחוצות ירושלים
" ואחר כך שוב הראה לו כמה שהוא מנותק מהמציאות: "אל תתפלל בעד העם הזה, ואל תישא בעדם רינה ותפילה...
הם אמנם לא התנגדו לי בגלוי, אבל הם זממו להרוג אותי בסתר!וה' הודיעני ואדעה; אז הראיתני מעלליהם. ואני, ככבש אלוף יובל לטבוח; ולא ידעתי כי עליי חשבו מחשבות, נשחיתה עץ בלחמו ונכרתנו מארץ חיים--ושמו, לא ייזכר עוד.
"וה' צ' שופט צדק, בוחן כליות ולב; אראה נקמתך מהם, כי אליך גיליתי את ריבי.
אם עוונינו, ענו בנו—ה', עשה למען שמך: כי רבו משובותינו, לך חטאנו..." ועל זה (יד11): "
ויאמר ה' אליי: אל תתפלל בעד העם הזה לטובה" (פירוט).