בתשעה לחודש הרביעי הובקעה ירושלים

מאת: אראל

ירמיהו לט2: " בְּעַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְצִדְקִיָּהוּ, בַּחֹדֶשׁ הָרְבִיעִי בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ, הָבְקְעָה הָעִיר. "

בשנה ה-11 למלכות צדקיהו , בחודש הרביעי (תמוז) בתשעה לחודש , הבקעה (נפרצה ונפתחה) העיר ירושלים.

תאריכים

לזכר הבקעת העיר בחודש הרביעי, נקבע כבר בימי התנ"ך צום הרביעי , צום תשעה בתמוז, שנזכר ב זכריה ח19.

העיר הובקעה מעצמה

לא נאמר שחיילי מלך בבל הבקיעו את העיר, אלא שהעיר הָבקעה (נפרצה ונפתחה) מעצמה:

1. לאחר שנתיים וחצי של מצור, תושבי העיר נשברו מרוב רעב, בקעו בעצמם את חומות העיר, ונכנעו לבבלים ( מלבי"ם) .

2. גם אלה שלא רצו להיכנע, כבר היו חלשים ולא יכלו להגן על החומה, וחיילי בבל הבקיעו אותה בקלות כאילו נבקעה מעצמה ( מצודות) .

וכן נאמר ב מלכים ב כה3-4: " בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ, וַיֶּחֱזַק הָרָעָב בָּעִיר וְלֹא הָיָה לֶחֶם לְעַם הָאָרֶץ, וַתִּבָּקַע הָעִיר... ", וב ירמיהו נב6-7: " בַּחֹדֶשׁ הָרְבִיעִי בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ, וַיֶּחֱזַק הָרָעָב בָּעִיר וְלֹא הָיָה לֶחֶם לְעַם הָאָרֶץ, וַתִּבָּקַע הָעִיר... ".

אז והיום

כ-70 שנה אחרי חורבן ירושלים והמקדש בידי הבבלים, הם נבנו מחדש בתמיכת כורש מלך פרס. אולם כמה מאות שנים מאוחר יותר שוב הוטל מצור על העיר - הפעם ע"י הרומאים . בפעם השניה, העיר הבקעה בשבעה עשר לחודש הרביעי (י"ז בתמוז). לזכר הבקעת העיר בפעם השניה, החליטו הרבנים להעביר את צום הרביעי מתשעה בתמוז לי"ז בתמוז, וכך נהוג עד היום.

היום, שנת ה'תשפ"ד, מדינת ישראל נמצאת במצור ע"י הפרסים . משמרות המהפכה באיראן מקימות מיליציות המקיפות אותנו מכל הכיוונים: עזה, לבנון, סוריה, עיראק ותימן. ובשלושה עשר לחודש הרביעי (י"ג בתמוז), הבקעו חומות ההגנה האוירית של ישראל, וכטב"ם מתימן פגע בתל-אביב.

האם חלילה תחרב הארץ בפעם השלישית, או שהפעם נצליח להתגבר את המצור? הדבר תלוי בנו. הנביא זכריה אומר, זכריה ח19: " כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת: צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים, וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ " ( פירוט). מטרת הצומות היא לגרום לנו לאהוב את האמת והשלום ; אהבת האמת והשלום תסיר את איום המצור והחורבן, ואז כל הצומות יהפכו לימים טובים.

(נכתב בי"ז בתמוז ה'תשפ"ד) .

תגובות