אהבת האמת והשלום יהפכו את הצומות לחגים

מאת: אראל

זכריה ח19: " כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת: צוֹם הָרְבִיעִי, וְצוֹם הַחֲמִישִׁי, וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי, וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה, וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים; וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ. "

כה אמר ה' צבאות: כל ארבעת הצומות שקבעתם לזכר החורבן - צום הרביעי (לזכר הבקעת העיר בתמוז), וצום החמישי (לזכר החרבת העיר באב), וצום השביעי (לזכר רצח גדליה בתשרי), וצום העשירי (לזכר תחילת המצור על העיר בטבת) - כל אחד מהם יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה, וימי האבל יהפכו למועדים טובים (חגים); אם רק תאהבו את האמת ואת השלום .

ארבעת הצומות

מפסוק זה אנחנו למדים, שבעת גלות בבל, נהגו בני ישראל לצום ארבע פעמים בשנה, בארבעה חודשים שונים (ראו 'דעת מקרא') :

גם בימינו נהוג לצום באותם ארבעה חודשים:

לאחר שחזרו בני יהודה מגלות בבל, הם שאלו את הנביא זכריה אם הם עדיין צריכים לצום (זכריה ז) . הנביא אמר להם, שזה לא משנה אם יצומו או לא; הצומות נועדו להזכיר לבני ישראל את החורבן, כדי שיתקנו את הפגמים הרוחניים והחברתיים שגרמו לחורבן (זכריה ז-ח) . לאחר שנתקן את הכל, כבר לא יהיה צורך לזכור את החורבן. האבל יהפוך לשמחה, וימי הצום יהפכו למועדים עם סעודות חג.

הקבלות

הפיכת אבל לחג מצאנו גם ב:

מצאנו גם דוגמאות הפוכות - ימי חג שהפכו לימי אבל:

והאמת והשלום אהבו

הנביא לא מסתפק בהבטחה שהצומות יהפכו לחגים - הוא גם מסביר מה אנחנו צריכים לעשות כדי שזה יקרה. ההסברים נמצאים בפסוקים הקודמים; כאן הוא מסכם בשתי מילים: אמת ושלום .

" עתה שב אל התחלת דבריו שבא הדבור בעבור השאלה ששאלו אם יצומו בחדש החמישי, ואחר שהציע להם שהכל תלוי במעשיהם אם ישובו בתשובה, אם-כן אמר ה' " שצום הרביעי והחמישי " וכו' " יהיה לששון ולשמחה ", בתנאי אם האמת והשלום אהבו , שאז תהיה גאולה שלימה ויחדלו דברי הצומות וזעקתם " ( מלבי"ם, וכן מצודות) .

הקבלות

1. שלום ואמת נזכרו גם במגילת אסתר. אחרי שמרדכי ואסתר קבעו חג חדש - חג פורים, הם שלחו מכתבים לכל היהודים כדי להסביר להם מדוע יש לחגוג את החג החדש, אסתר ט30: " וַיִּשְׁלַח סְפָרִים אֶל כָּל הַיְּהוּדִים... דִּבְרֵי שָׁלוֹם וֶאֱמֶת " ( פירוט). וכך הסבירו בפסוק הבא, אסתר ט31: " לְקַיֵּם אֵת יְמֵי הַפֻּרִים הָאֵלֶּה בִּזְמַנֵּיהֶם, כַּאֲשֶׁר קִיַּם עֲלֵיהֶם מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי וְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה, וְכַאֲשֶׁר קִיְּמוּ עַל נַפְשָׁם וְעַל זַרְעָם דִּבְרֵי הַצּוֹמוֹת וְזַעֲקָתָם ": כמו שקבענו ארבעה צומות חדשים לרגל החורבן, כך ראוי לקבוע חג חדש לרגל ההצלה ( פירוט). אם כך, גם במגילת אסתר יש קשר בין שלום ואמת לבין הפיכת האבל לחג!

2. האמת והשלום / מיכאל עזרא: בית שמאי מייצגים את האמת, בית הלל מייצגים את השלום; והאתגר שלנו הוא לשלב ביניהם.

3. בשם האמת אפשר להקים מפלגות שונות; בשם השלום חשוב לדבר טוב על המפלגות האחרות / אראל.

(נכתב בי"ז בתמוז ה'תשפ"ד) .

תגובות