קוד: ביאור:זכריה ח17 בתנ"ך
סוג: תוכן1
מאת: אראל
אל:
הנביא זכריה, בנבואה שמוקדשת כולה לנושא הצומות (זכריה ז-ח), יצא נגד תופעה זו, ואמר:
כה אָמַר ה' צְבָאוֹת'... וְרָעַת אִישׁ אָחִיו אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם...' וַיְמָאֲנוּ לְהַקְשִׁיב... וְאֵסָעֲרֵם עַל כָּל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא-יְדָעוּם, וְהָאָרֶץ נָשַׁמָּה אַחֲרֵיהֶם מֵעֹבֵר וּמִשָּׁב, וַיָּשִׂימוּ אֶרֶץ-חֶמְדָּה לְשַׁמָּה"
אֵלֶּה הדְּבַרים אֲשֶׁר תעשו... וְאִישׁ אֶת רָעַת רֵעֵהוּ אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם... כִּי אֶת כָּל אַלה אֲשֶׁר שָׂנֵאֶתִי נְאֻם ה'... כֹּה-אָמַר ה' צְבָאוֹת: צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית-יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים, וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ
"
דְּבַריו של הנביא זכריה מבוססים על דְּבַרים שאָמַר כבר שלמה המלך, בונה המקדש הראשון,
משלי טו26: "תּוֹעֲבַת ה'
מַחְשְׁבוֹת רָע, וּטְהֹרִים אִמְרֵי נֹעַם
" (פירוט).
מכיוון שזהו אחד מארבעת התנאים לכך שהצוֹם יהפוך ליום שמחה, כדאי מאד להשקיע בזה ולתקן את המחשבות.
1. "אל תחשבו שהזולת רע". אולם, כל עוד יש אנשים רעים בעולם, חייבים להיזהר מפניהם.
למעשה, אחד מארבעת הצומות -
צום השביעי, הוא צום גדליה - נקבע לזכר רצח גדליה בן אחיקם על-ידי הרוצח ישמעאל בן נתניה. זמן קצר לפני הרצח, בא אל גדליה אחד מהשרים, בשם יוחנן בן קרח, וניסה להזהיר אותו מפני ישמעאל, אך גדליה סירב להאמין:
ירמיהו מ16: "וַיֹּאמֶר גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם אַל יוֹחָנָן בֶן קָרֵחַ 'אֶל
תעש[תַּעֲשֵׂה]
אֶת הַדָּבָר הַזֶּה כִּי שֶׁקֶר אַתָּה דֹבֵר אֶל יִשְׁמָעֵאַל'
". בגלל שגדליה לא רצה לחשוב שישמעאל יעשה לו רע, הוא נרצח, ושארית הפליטה גלתה לבבל, ועד היום הזה אנחנו מתענים על כך.
מכאן שהמצוה, לפי פירוש זה, אינה מוחלטת - מותר לחשוד שהזולת רע כדי להיזהר ממנו, אך אסור להחליט בוודאות שהוא רע, מעבר למה שנדרש על-מנת להיזהר.
2. "אל תרצו שיקרה דבר רע לזולת", "אל תתכננו לעשות רע לזולת"; גם לפי פירוש זה המצוה אינה מוחלטת, כי אם אדם מסכן אותנו, מותר לנו להתגונן, גם על-ידי פגיעה בו; אך אסור לרצות שיקרה למישהו דבר רע שאינו לפי הצדק, רק משום שיש לנו קנאה או תחרות איתו.