למה גדעון שחרר רק את הפחדנים?

קוד: ביאור:שופטים ז3 בתנ"ך

סוג: מניעים1

מאת: אראל

אל:

לפני המלחמה במדין, אמר ה' לגדעון:
שופטים ז3: "וְעַתָּה קְרָא נָא בְּאָזְנֵי הָעָם לֵאמֹר 'מִי יָרֵא וְחָרֵד, יָשֹׁב וְיִצְפֹּר מֵהַר הַגִּלְעָד'. וַיָּשָׁב מִן הָעָם עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף, וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים נִשְׁאָרוּ"

הנחיה זו מתאימה למצוות התורה (דברים כ8): "וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ 'מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב, יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ'".

אבל בתורה ישנן סיבות נוספות לקבלת "פטור" מהמלחמה (דברים כ5-7): "וְדִבְּרוּ הַשֹּׁטְרִים אֶל הָעָם לֵאמֹר 'מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ? יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יַחְנְכֶנּוּ. וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ? יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יְחַלְּלֶנּוּ. וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ? יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יִקָּחֶנָּה."

מדוע ה' ציווה על גדעון לשחרר דווקא את הפחדנים, ולא את שלושת הקבוצות האחרות?

1. ייתכן שכל הפטורים שנזכרו בתורה עניינם אחד - לשחרר את הפחדנים (ראו גם פטור משירות קרבי). בפסוקים הראשונים נזכרות סיבות פרטיות שעשויות לגרום לאנשים לפחד: מי שבנה בית ולא חנכו פוחד שמא ימות ומישהו אחר ייקח את ביתו; מי שנטע כרם ולא חיללו פוחד שמא ימות ומישהו אחר ייקח את כרמו; מי שאירש אישה ולא לקחה פוחד שמא ימות ומישהו אחר ייקח את ארוסתו. אחרי כל הסיבות הפרטיות מופיע הדין הכללי - כל מי שפוחד יכול להשתחרר. הפרשה בנויה במבנה של "פרט וכלל" - קודם באים שלושה פרטים ואחריהם הכלל (ע"פ עמוס). אבל במלחמת גדעון, לשם קיצור, נכתב רק הכלל הכולל את כל הפרטים (ע"פ יפה).

2. בימי גדעון, הבעיה הרוחנית העיקרית של עם ישראל היתה הפחד - הפחד מהגויים ומאלהיהם; רק אנשים שהתגברו על הפחד יכלו להשתתף במלחמה (ע"פ בת ציון).

תגובות