קוד: בנייה במקדש - בשנת היובל? בתנ"ך
סוג: פרטים2
מאת: אראל
אל:
בתנ"ך מתוארים חמישה אירועים של בנייה או שיפוץ בבית המקדש:
וַיְהִי בִשְׁמוֹנִים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית בְּחֹדֶשׁ זִו הוּא הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי לִמְלֹךְ שְׁלֹמֹה עַל יִשְׂרָאֵל, וַיִּבֶן הַבַּיִת לה'"
וַיְהִי בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה לַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ לֹא חִזְּקוּ הַכֹּהֲנִים אֶת בֶּדֶק הַבָּיִת. וַיִּקְרָא הַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ לִיהוֹיָדָע הַכֹּהֵן וְלַכֹּהֲנִים וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מַדּוּעַ אֵינְכֶם מְחַזְּקִים אֶת בֶּדֶק הַבַּיִת וְעַתָּה אַל תִּקְחוּ כֶסֶף מֵאֵת מַכָּרֵיכֶם כִּי לְבֶדֶק הַבָּיִת תִּתְּנֻהוּ..." - ולאחר שנאסף מספיק כסף - מלכים ב יב12: "
וְנָתְנוּ אֶת הַכֶּסֶף הַמְתֻכָּן עַל יד[יְדֵי] עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה הפקדים[ בֵּית ה' וַיּוֹצִיאֻהוּ לְחָרָשֵׁי הָעֵץ וְלַבֹּנִים הָעֹשִׂים בֵּית ה'".
הוּא בַשָּׁנָה הָרִאשׁוֹנָה לְמָלְכוֹ בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן פָּתַח אֶת דַּלְתוֹת בֵּית ה' וַיְחַזְּקֵם".
וַיְהִי בִּשְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ שָׁלַח הַמֶּלֶךְ...
לְחַזֵּק בֶּדֶק הַבָּיִת" (פירוט).
וַיִּגַּע הַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בֶּעָרִים וַיֵּאָסְפוּ הָעָם כְּאִישׁ אֶחָד אֶל יְרוּשָׁלִָם. וַיָּקָם יֵשׁוּעַ בֶּן יוֹצָדָק וְאֶחָיו הַכֹּהֲנִים וּזְרֻבָּבֶל בֶּן שְׁאַלְתִּיאֵל וְאֶחָיו וַיִּבְנוּ אֶת מִזְבַּח אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לְהַעֲלוֹת עָלָיו עֹלוֹת כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים", ופעם שניה בימי דריוש, חגי א14-15: "
וַיָּעַר ה' אֶת רוּחַ זְרֻבָּבֶל בֶּן שַׁלְתִּיאֵל פַּחַת יְהוּדָה וְאֶת רוּחַ יְהוֹשֻׁעַ בֶּן יְהוֹצָדָק הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאֶת רוּחַ כֹּל שְׁאֵרִית הָעָם וַיָּבֹאוּ וַיַּעֲשׂוּ מְלָאכָה בְּבֵית ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵיהֶם,
בְּיוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לַחֹדֶשׁ בַּשִּׁשִּׁי בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְדָרְיָוֶשׁ הַמֶּלֶךְ".
ישנה השערה (Sabbatical, Jubilee, and the Temple of Solomon / Lee Casperson, 2003), שכל הבניות והשיפוצים נעשו בשנת יובל:
(לט) ויקח מלאך הפנים ההולך לפני מחנה בני ישראל את לוחות חלוקת השנים מהחל היצירה. (מ) לוחות השבועים והיובלים על פי התורה והעדות, שנה בשנה כמספרה, והיובלים לפי השנים, מיום הבריאה החדשה בעשות שמים וארץ וכל יקומם, וצבא השמים וכל בריאת הארץ. (מא) עד ברוא מקדש ה' בירושלים במכון הר ציון, וכל מאורי אור יתחדשו לקדושה לשלום ולברכה לכל בחירי ישראל, להיות כן מיום ההוא כל ימי השמים על הארץ" (יובלים א39-41), אם כי, לא ברור אם הכוונה למקדש שכבר נבנה, או למקדש העתידי.
כדי לבדוק את ההשערה, נעיין ב טבלת המלכים, תוך תרגום התאריכים, המיוחסים לשנת פילוג הממלכה, לתאריכים המיוחסים לשנת יציאת מצרים (ע"י הוספת 516 למספרי השנים):
לצורך הבדיקה, נניח ששלמה התחיל לבנות את המקדש בשנת יובל (כמו שנאמר גם בסדר עולם רבא טו), ונחשב את שנות היובל הבאות בהתאם. נסתמך על הנחתו של קספרסון, שיובל אחד הוא 49 שנים, כי שנת היובל נחשבת לשנה הראשונה בספירת השמיטה הבאה (ישנן גם דעות שיובל הוא 50 שנים, כי שנת היובל עומדת בפני עצמה ואינה נספרת).
אם שנת 480 ליציאת מצרים היא שנת יובל, אז כך גם השנים: 529, 578, 627, 676, 725, 774, 823, 872, 921, 970, 1019:
אם כך, ההשערה מתאימה (עד כדי שנה אחת לכאן ולכאן) ל-2 מתוך 4 אירועים; זה לא הרבה, אבל זה גם לא מעט. וייתכן שאפשר להתבסס על זה כדי לתקן את החישובים שלי במאמר הנ"ל.
לעיון נוסף: תאריכים היסטוריים לשנות השמיטה והיובל / הרב ד"ר אליהו שץ.