קוד: נזקי בור - נזקי אש בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל:
וְכִי יִפְתַּח אִישׁ בּוֹר אוֹ כִּי יִכְרֶה אִישׁ בֹּר וְלֹא יְכַסֶּנּוּ, וְנָפַל שָׁמָּה שּׁוֹר אוֹ חֲמוֹר - בַּעַל הַבּוֹר יְשַׁלֵּם, כֶּסֶף יָשִׁיב לִבְעָלָיו, וְהַמֵּת יִהְיֶה לּוֹ"
כִּי תֵצֵא אֵשׁ, וּמָצְאָה קֹצִים, וְנֶאֱכַל גָּדִישׁ אוֹ הַקָּמָה אוֹ הַשָּׂדֶה - שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם הַמַּבְעִר אֶת הַבְּעֵרָה"
על-פי הפשט, נראה שיש הבדל בין בור לאש בנושא זה:
המפקיר נזקיו חייב", כלומר, גם אם אדם חפר בור ברשות הרבים והפקיר אותו - הוא עדיין אחראי לנזקים שגרם הבור;
מאן דאית ליה משום חציו - אית ליה נמי משום ממונו", כלומר, ר' יוחנן, שמטיל את האחריות לנזקי אש על מי שהבעיר את האש (שהאש דומה
לחיציםשהוא יורה), מטיל אחריות גם עם מי שהאש שייכת לו (שהיא
ממונו) (פירוט);
בעל הבור ישלם", ולגבי אש נאמר ש"
שלם ישלם המבעיר את הבעירה"?
אולי הסיבה היא, שהאש מזיקה, בדרך-כלל, במהירות רבה ופתאומית יותר, וקשה
יותר להיזהר ממנה, ולכן קשה יותר להטיל את האחריות על מי שהאש שייכת לו -
האחריות העיקרית מוטלת על מי שהביא סכנה זאת לעולם.
ראו גם: של מי הבור הזה?