יש הרבה מצוות, שחלקן האחד נזכר בספר שמות, וחלקן האחר נזכר בספר דברים (ראו
המצוות שאחרי עשרת הדיברות). ייתכן שאחת מהן קשורה למניעת נפילות:
-
דברים כב8: "
כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ, וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ; וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ, כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ.
"
-
שמות כא33-34: "
וְכִי יִפְתַּח אִישׁ בּוֹר, אוֹ כִּי יִכְרֶה אִישׁ בֹּר, וְלֹא יְכַסֶּנּוּ; וְנָפַל שָׁמָּה שּׁוֹר אוֹ חֲמוֹר - בַּעַל הַבּוֹר יְשַׁלֵּם, כֶּסֶף יָשִׁיב לִבְעָלָיו; וְהַמֵּת יִהְיֶה לּוֹ.
"
המצוות משלימות זו את זו:
- בספר דברים נאמר, שאסור לאדם ליצור "מפגעים סביבתיים" שיכולים לגרום לנפילה; למשל, אם הוא בונה בית, הוא חייב לשים מעקה לגגו כך שאנשים לא יפלו מהגג אל הארץ.
- ובספר שמות נאמר, שאם אדם בכל-זאת יצר מפגע סביבתי מסוג זה - למשל, חפר בור ולא כיסה אותו - ומישהו נפל, הוא צריך לשלם לו פיצויים.
בספר דברים נזכר האיסור, ובספר שמות - העונש.
אמנם, נראה שיש הבדל נוסף בין שתי המצוות:
- בספר דברים מדובר, כנראה, על אדם שעלול ליפול ולמות;
- ובספר שמות מדובר על בהמה שעלולה ליפול ולמות (ולפי חז"ל, גם על בהמה או אדם שעלולים ליפול ולהינזק; אך לא על אדם שעלול למות; אם אדם נפל לבור ומת - בעל הבור פטור: ע' רמב"ם,
הלכות נזקי ממון יב יט).
ולפי חלק מהדעות
(ראו בבא קמא מט:-נ.)הבדל נוסף:
- בספר דברים מדובר על מפגע שנמצא ברשותו הפרטית של האדם;
- ובספר שמות מדובר על מפגע שנמצא ברשות הרבים.