[מאמר זה מבוסס חלקית על מאמרו של הרב נחום אליעזר רבינוביץ' בתחומין יא]
כמה מצוות בתורה מחייבות אותנו לדאוג לכך שגם אחרים יקיימו מצוות:
המצוה "
לפני עיוור לא תתן מכשול "
משמעה, שאסור להכשיל אנשים בחטא או לסייע לאנשים לחטוא. מצוה זו מתייחסת
לכל אדם - אפילו לגוי ביחס למצוות שהוא חייב בהן (למשל, אסור לסייע לו
לעבוד אלילים).
המצוה "
הוכח תוכיח את עמיתך "
משמעה, שצריך להשתדל לשכנע אנשים חוטאים, שיפסיקו לחטוא. מצוה זו מתייחסת
רק לבני ישראל (ורק לאנשים שיש לנו קשר איתם כך שיש לנו אפשרות להשפיע
עליהם - "עמיתך"). כל אדם מישראל חייב לקיים מצוה זו, אך החובה היא לשכנע
בדיבור בלבד - אין חובה (ואף אסור) לשכנע בכוח.
מצוות
השפיטה והענישה מלמדות,
שבמקרים מסוימים צריך גם להשתמש באמצעי כפיה כדי למנוע מאנשים לחטוא; אך
מצוות אלה אינן מוטלות על כל אדם מישראל, אלא רק על השופטים והשוטרים.
הטבלה הבאה מסכמת את המצוות ומראה שכל מצוה היא מיוחדת ואינה נכללת במצוות האחרות:
|
לפני עיוור לא תתן מכשול
|
הוכח תוכיח את עמיתך
|
ושיננתם לבניך
|
מצוות השפיטה והענישה
|
מוטלת על בעלי-סמכות
(שופטים, שוטרים, הורים)
|
V
|
V
|
V
|
V
|
מוטלת על כל אדם מישראל
|
V
|
V
|
-
|
-
|
מתייחסת לבני ישראל
|
V
|
V
|
V
|
V
|
מתייחסת לכל אדם - גם לגויים
|
V
|
-
|
-
|
V
|
מתייחסת למי שכבר חטא
|
V
|
V
|
V
|
V
|
מתייחסת למי שמתכוון לחטוא
|
V
|
V
|
V
|
-
|
מתייחסת גם למי שלא חטא
|
V
|
-
|
V
|
-
|
איסור לסייע לעבירה
|
V
|
V
|
V
|
V
|
חובת לימוד ושכנוע שכלי
|
-
|
V
|
V
|
V
|
חובת כפיה וענישה
|
-
|
-
|
-
|
V |
מצוות אלו מתייחסות לכל התורה; אך בנוסף למצוות אלו,
יש חלקים מסוימים בתורה, שמוטל על הציבור לדאוג לכך שהיחידים יקיימו אותם .
ממצוות
אלו ניתן להסיק, שראוי ורצוי להשפיע על אנשים אחרים שיקיימו את התורה, גם
מעבר לחובות המפורטות למעלה. אך במקרים אלה יש גם שיקולים נוספים; למשל,
כשמדובר ברשעים שעוברים עבירות חמורות במזיד - אין צורך להתאמץ מעבר
לחובות המפורטות בתורה, על-מנת להציל אותם מעבירות קלות יותר (זוהי משמעות
הכלל
הלעיטהו לרשע וימות ).