קוד: איך לבחור כשאין מועמד מושלם בתנ"ך
סוג: פירוש
מאת: אראל
אל:
הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם, וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם" (ראו בחירות - שלב א)
וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל,יִרְאֵי אֱלֹהִים,אַנְשֵׁי אֱמֶת,שֹׂנְאֵי בָצַע; וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים, שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים, וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת."(ראו בחירות - שלב ב)
תשובה חלקית ניתן לקבל מההלכה העוסקת במינוי בן מלך: "הניח בן קטן--משמרין לו המלוכה עד שיגדיל... ולא המלכות בלבד, אלא כל השררות וכל המינויין שבישראל... והוא שיהיה הבן ממלא מקום אבותיו בחכמה, וביראה.
היה ממלא ביראה--אף על פי שאינו ממלא בחכמה--מעמידין אותו במקום אביו,
ומלמדין אותו; וכל מי שאין בו יראת שמיים--אף על פי שחכמתו מרובה, אין
ממנין אותו למינוי מן המינויין שבישראל.
"
(רמב"ם' הלכות מלכים א ח-ט).
מנהיג צריך להיות גם ירא ה' וגם חכם; אם הוא חכם ולא ירא ה' - אסור לבחור בו בכלל, אבל אם הוא ירא ה' ולא חכם - מותר לבחור בו וללמדו.
המקור לדברי הרמב"ם הוא בבחירתו של ר' יהודה הנשיא, שבחר למנות לממשיכו את רבן גמליאל בנו, למרות שלא היה חכם כמוהו: "ורבי, מאי טעמא עבד הכי? - נהי דאינו ממלא מקום אבותיו בחכמה, ביראת חטא ממלא מקום אבותיו הוה.
"
(כתובות קג:)
וייתכן שהמקור לבחירתו של ר' יהודה הנשיא הוא בתורה, בפסוקים המתארים את הקריטריונים לבחירת מנהיגים.
הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם...", שהן תכונות של כישרון שכלי וחברתי (ראו בחירות - שלב א).
וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל,יִרְאֵי אֱלֹהִים,אַנְשֵׁי אֱמֶת,שֹׂנְאֵי בָצַע...", שהן תכונות של מוסר ומידות טובות - גבורה, יראת ה', יושר וצניעות (ראו בחירות - שלב ב).
הבו לכם אנשים חכמים ונבנים וידעים לשבטיכם...";
ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל, יראי אלהים, אנשי אמת, שנאי בצע...".
מכאן, שהתכונות המייצגות כישרון הן הפחות חשובות, אלו תכונות שהציבור רשאי להתפשר עליהן כשאין ברירה; אולם התכונות המייצגות מידות ומוסר הן תכונות שאסור להתפשר עליהן.
בימינו, כשאין לנו נביא שיכול "לחזות מכל העם... יראי אלהים...", אנחנו צריכים להשתדל כמיטב יכולתנו לבחור אנשים עם תכונות אלו - "אנשי חיל, יראי אלהים, אנשי אמת, שונאי בצע
", או לפחות לא לבחור אנשים בעלי תכונות הפוכות.
לסיכום, אסור לבחור "רע במיעוטו", מותר לבחור "טוב במיעוטו":