קוד: שמע - הקשיב בתנ"ך
סוג: הבדל
מאת: אראל
אל:
והם לא ידעו כי שומע יוסף; כי המליץ בינותם": האחים בוודאי ידעו שיוסף מאזין להם מבחינה טכנית-חיצונית, הם רק חשבו שהוא לא מבין מה הם אומרים. כלומר שמיעה מתייחסת לתוכן ולא לעצם הכניסה של גלי קול לאוזן.
לב שומע לשפוט את עמך, להבין בין טוב לרע": ברור שהכוונה שלו היא לשמיעה של התוכן ולא רק לשמיעה חיצונית.
וַיֹּאמְרוּ 'לְכוּ וְנַחְשְׁבָה עַל יִרְמְיָהוּ מַחֲשָׁבוֹת, כִּי לֹא תֹאבַד תּוֹרָה מִכֹּהֵן וְעֵצָה מֵחָכָם וְדָבָר מִנָּבִיא; לְכוּ וְנַכֵּהוּ בַלָּשׁוֹן, וְאַל נַקְשִׁיבָה אֶל כָּל דְּבָרָיו'" - אויבי ירמיהו בוודאי לא רצו להבין אותו, אך לשם כך לא היה להם צורך להכותו - הם יכלו פשוט להתעלם מדבריו; אך הם לא הסתפקו בכך - הם רצו להכות אותו בלשון, כך שלא יוכל יותר לדבר כלל, והם לא יצטרכו לסבול אפילו את הצלילים שיוצאים מפיו.
משיב דבר בטרם ישמע - איוולת היא לו וכלימה" (פירוט)
ואיש שומע - לנצח ידבר" (פירוט)
ושמעו ביום ההוא החרשים דברי ספר" (פירוט)
ויקשב ה' וישמע".
בלשון ימינו נשאר שריד לפירוש התנ"כי של השורש שמע במילה משמעות.