קוד: ללכת בדרכי ה' בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: אראל
אל:
במקומות רבים בתנ"ך נזכרת המצוה ללכת בדרכי ה', למשל:
וְשָׁמַרְתָּ אֶת מצות ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וּלְיִרְאָה אֹתוֹ" (פירוט)
כִּי תִשְׁמֹר אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאֶת לַעֲשֹׂתָהּ אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו כָּל
הַיָּמִים..."
אֶת ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו ומצותיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ"
יְקִימְךָ ה' לוֹ לְעַם קָדוֹשׁ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָךְ כִּי תִשְׁמֹר אֶת מצות ה' אֱלֹהֶיךָ וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו"
אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מצותיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ וּבֵרַכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ"
וְשָׁמַרְתָּ אֶת מִשְׁמֶרֶת ה' אֱלֹהֶיךָ, לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, לִשְׁמֹר חֻקֹּתָיו מצותיו וּמִשְׁפָּטָיו ועדותיו כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת מֹשֶׁה לְמַעַן תַּשְׂכִּיל אֵת כָּל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה וְאֵת כָּל אֲשֶׁר תִּפְנֶה שָׁם"
מִי נָתַן למשוסה[לִמְשִׁסָּה] יַעֲקֹב וְיִשְׂרָאֵל לְבֹזְזִים? הֲלוֹא ה' זוּּּּּּּּּ חָטָאנוּ לוֹ וְלֹא אָבוּ בִדְרָכָיו הָלוֹךְ וְלֹא שָׁמְעוּ בְּתוֹרָתוֹ"
אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה, בִּדְרָכָיו הָלָכוּ"
שִׁיר הַמַּעֲלוֹת: אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא ה', הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו"
אולם, לא כל מעשה שה' עושה נחשב ל"דרכי ה'". יש רק שני מקומות בתורה, שבהם מוגדרות "דרכי ה'", ומהם ראוי ללמוד:
כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט למען הביא ה' על אברהם את אשר דבר עליו" -ראו מה לומדים מדברי ה' לאברהם בפרשת סדום?, הדיון ההלכתי עם אברהם.
ועתה אם נא מצאתי חן בעיניך הודעני נא את דרכך ואדעך למען אמצא חן בעיניך וראה כי עמך הגוי הזה", וה' אכן הודיע לו את דרכיו בהמשך (שמות לד5-7), וכמו שכתוב גם בתהלים קג7: "
יודיע דרכיו למשה לבני ישראל עלילותיו". ראו מה לומדים מהדרכים שה' הודיע למשה?
ואותי יום יום ידרשון ודעת דרכי יחפצון, כגוי אשר צדקה עשה ומשפט אַלהיו לא עזב, ישאַלוני משפטי צדק קרבת אַלהים יחפצון." (פירוט).
מִי חָכָם וְיָבֵן אֵלֶּה, נָבוֹן וְיֵדָעֵם? כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי ה', וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם, וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם" (פירוט).
מָעוֹז לַתֹּם דֶּרֶךְ ה', וּמְחִתָּה לְפֹעֲלֵי אָוֶן" ; ראו דרך ה' - להגן על חפים מפשע.
(שמות טו)
זה אלי ואנוהו - התנאה לפניו במצות: עשה לפניו סוכה נאה ולולב נאה ושופר נאה ציצית נאה ספר תורה נאה וכתוב בו לשמו בדיו נאה בקולמוס נאה בלבלר אומן וכורכו בשיראין נאין. אבא שאול אומר: ואנוהו - הוי דומה לו: מה הוא חנון ורחום אף אתה היה חנון ורחום" (בבלי שבת קלג:, ירושלמי פאה ג., סופרים ג יז)- חנון ורחום הן שתיים מתוך 13 הדרכים שה' הודיע למשה.
מאי דכתיב (דברים יג, ה) אחרי ה' אלהיכם תלכו - וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה? והלא כבר נאמר (דברים ד, כד) "כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא"! אלא, להלך אחר מדותיו של הקב"ה מה הוא מלביש ערומים דכתיב (בראשית ג, כא) "ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם", אף אתה הלבש ערומים; הקב"ה ביקר חולים, דכתיב (בראשית יח, א) "וירא אליו ה' באלוני ממרא", אף אתה בקר חולים; הקב"ה ניחם אבלים, דכתיב (בראשית כה, יא) "ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו", אף אתה נחם אבלים; הקב"ה קבר מתים, דכתיב (דברים לד, ו) "ויקבר אותו בגיא", אף אתה קבור מתים" (רבי חמא ברבי חנינא, סוטה יד.).
ומצווין אנו ללכת בדרכים האלו הבינונים, והם הדרכים הטובים והישרים, שנאמר והלכת בדרכיו. כך למדו בפירוש מצוה זו: מה הוא נקרא חנון אף אתה היה חנון, מה הוא נקרא רחום אף אתה היה רחום, מה הוא נקרא קדוש אף אתה היה קדוש. ועל דרך זו קראו הנביאים לאל בכל אותן הכנויין: ארך אפים, ורב חסד, צדיק, וישר, תמים, גבור, וחזק, וכיוצא בהן, להודיע שהן דרכים טובים וישרים, וחייב אדם להנהיג עצמו בהן ולהדמות אליו כפי כחו" (רמב"ם הלכות דעות א ה-ו).
הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא"
צדיק ה’ בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו. קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת."
ואני אמרתי אך דלים הם נואלו כי לא ידעו דרך ה’ משפט אלהיהם. אלכה לי אל הגדלים ואדברה אותם כי המה ידעו דרך ה’ משפט אלהיהם אך המה יחדו שברו על נתקו מוסרות"
ושמרת את מצות ה’ אלהיך ללכת ב דרכיו וליראה אתו"
ועתה ישראל מה ה’ אלהיך שאל מעמך כי אם ליראה את ה’ אלהיך ללכת בכל דרכיו ולאהבה אתו ולעבד את ה’ אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך"
כי אם שמר תשמרון את כל המצוה הזאת אשר אנכי מצוה אתכם לעשתה לאהבה את ה’ אלהיכם ללכת בכל דרכיו ולדבקה בו"
כי תשמר את כל המצוה הזאת לעשתה אשר אנכי מצוך היום לאהבה את ה’ אלהיך וללכת ב דרכיו כל הימים ויספת לך עוד שלש ערים על השלש האלה"
את ה’ האמרת היום להיות לך לאלהים וללכת ב דרכיו ולשמר חקיו ומצותיו ומשפטיו ולשמע בקלו"
יקימך ה’ לו לעם קדוש כאשר נשבע לך כי תשמר את מצות ה’ אלהיך והלכת ב דרכיו"
אשר אנכי מצוך היום לאהבה את ה’ אלהיך ללכת ב דרכיו ולשמר מצותיו וחקתיו ומשפטיו וחיית ורבית וברכך ה’ אלהיך בארץ אשר אתה בא שמה לרשתה"
רק שמרו מאד לעשות את המצוה ואת התורה אשר צוה אתכם משה עבד ה’ לאהבה את ה’ אלהיכם וללכת בכל דרכיו ולשמר מצותיו ולדבקה בו ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם"
ושמרת את משמרת ה’ אלהיך ללכת ב דרכיו לשמר חקתיו מצותיו ומשפטיו ועדותיו ככתוב בתורת משה למען תשכיל את כל אשר תעשה ואת כל אשר תפנה שם"
להטות לבבנו אליו ללכת בכל דרכיו ולשמר מצותיו וחקיו ומשפטיו אשר צוה את אבתינו"
והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה’ אל בית אלהי יעקב וירנו מ דרכיו ונלכה בארחתיו כי מציון תצא תורה ודבר ה’ מירושלם", וכן מיכה ד2
מי נתן למשוסה יעקב וישראל לבזזים הלוא ה’ זו חטאנו לו ולא אבו ב דרכיו הלוך ולא שמעו בתורתו"
אף לא פעלו עולה ב דרכיו הלכו"
שיר המעלות אשרי כל ירא ה’ ההלך ב דרכיו"
המה היו במרדי אור לא הכירו דרכיו ולא ישבו בנתיבתיו"
אשר על כן סרו מאחריו וכל דרכיו לא השכילו"