קוד: שקד= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
השורש
שקד מציין פעולה שמייחסים לה חשיבות רבה, ולכן משתדלים לבצע אותה במהירות ביסודיות ובהתמדה:
עַל כֵּן הִכָּם אַרְיֵה מִיַּעַר, זְאֵב עֲרָבוֹת יְשָׁדְדֵם, נָמֵר שֹׁקֵד עַל עָרֵיהֶם, כָּל הַיּוֹצֵא מֵהֵנָּה יִטָּרֵף; כִּי רַבּוּ פִּשְׁעֵיהֶם, עָצְמוּ משבותיהם[מְשׁוּבוֹתֵיהֶם]" - נמרים מסתובבים תמיד בעריהם ומשתדלים לטרוף אותם.
וְהָיָה כַּאֲשֶׁר שָׁקַדְתִּי עֲלֵיהֶם לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וְלַהֲרֹס וּלְהַאֲבִיד וּלְהָרֵעַ, כֵּן אֶשְׁקֹד עֲלֵיהֶם לִבְנוֹת וְלִנְטוֹעַ נְאֻם ה'": כמו שהשתדלתי להרוס אותם כשחטאו, והבאתי עליהם את החורבן ביסודיות ובמהירות, כך - באותה מידה של יסודיות ומהירות - אשתדל לבנות אותם כשיחזרו בתשובה בארץ ישראל; ומצד שני, אלה שברחו למצרים בניגוד לרצון ה', ירמיהו מד27: "
הִנְנִי שֹׁקֵד עֲלֵיהֶם לְרָעָה וְלֹא לְטוֹבָה, וְתַמּוּ כָל אִישׁ יְהוּדָה אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּחֶרֶב וּבָרָעָב עַד כְּלוֹתָם".
וַיִּשְׁקֹד ה' עַל הָרָעָה וַיְבִיאֶהָ עָלֵינוּ, כִּי צַדִּיק ה' אֱלֹהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשָׂיו אֲשֶׁר עָשָׂה וְלֹא שָׁמַעְנוּ בְּקֹלוֹ" - ה' השתדל והביא עלינו חורבן יסודי; וחז"ל פירשו שה' מיהר להביא את החורבן שנתיים לפני הזמן שנקבע מראש, דווקא כדי שהחורבן לא יהיה כל כך יסודי (ראו בבלי סנהדרין לח.).
כִּי אָפֵס עָרִיץ, וְכָלָה לֵץ, וְנִכְרְתוּ כָּל שֹׁקְדֵי אָוֶן" - כל האנשים המשתדלים לעשות רע ייכרתו.
שִׁקְדוּ וְשִׁמְרוּ, עַד תִּשְׁקְלוּ לִפְנֵי שָׂרֵי הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם וְשָׂרֵי הָאָבוֹת לְיִשְׂרָאֵל בִּירוּשָׁלִָם הַלִּשְׁכוֹת בֵּית ה'" - קיבלתם כלי קודש חשובים - השתדלו לשמור עליהם ביסודיות ובהתמדה.
שָׁקַדְתִּי וָאֶהְיֶה כְּצִפּוֹר בּוֹדֵד עַל גָּג" - מיהרתי לברוח מאויביי (מצודות), אך השתדלתי מאד להישאר בתחומי העיר (מלבי"ם).
שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה: אִם ה' לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בּוֹנָיו בּוֹ, אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר" - אם ה' לא רוצה לשמור על העיר, כל השתדלותם והתמדתם של השומרים תהיה לשווא.
אַשְׁרֵי אָדָם שֹׁמֵעַ לִי, לִשְׁקֹד עַל דַּלְתֹתַי יוֹם יוֹם, לִשְׁמֹר מְזוּזֹת פְּתָחָי" - אשרי אדם שמשתדל להתמיד ולבוא כל יום ללמוד חכמה, ומגיע במהירות מוקדם בבוקר (פירוט).
נִשְׂקַד עֹל פְּשָׁעַי בְּיָדוֹ, יִשְׂתָּרְגוּ עָלוּ עַל צַוָּארִי הִכְשִׁיל כֹּחִי, נְתָנַנִי אֲדֹנָי בִּידֵי לֹא אוּכַל קוּם" - בפסוק זה האות ש שמאלית (יש לקרוא "נִסְקַד"), אך עדיין אפשר לפרש באותה משמעות - הפשעים שלי היו יסודיים ועמוקים ולכן עול האשמה היה כבד במיוחד.
וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יִשְׂרָאֵל אֲבִיהֶם אִם כֵּן אֵפוֹא זֹאת עֲשׂוּ: קְחוּ מִזִּמְרַת הָאָרֶץ בִּכְלֵיכֶם וְהוֹרִידוּ לָאִישׁ מִנְחָה מְעַט צֳרִי וּמְעַט דְּבַשׁ נְכֹאת וָלֹט בָּטְנִים וּשְׁקֵדִים"
וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל הָעֵדוּת, וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים" - השקד מסמל, כנראה, את ההשקעה וההתמדה הרבה הנדרשת מבני לוי בתפקידם כמשרתי המקדש.
שְׁלֹשָׁה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים בַּקָּנֶה הָאֶחָד כַּפְתֹּר וָפֶרַח, וּשְׁלֹשָׁה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים בַּקָּנֶה הָאֶחָד כַּפְתֹּר וָפָרַח, כֵּן לְשֵׁשֶׁת הַקָּנִים הַיֹּצְאִים מִן הַמְּנֹרָה.
וּבַמְּנֹרָה אַרְבָּעָה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ", וכן שמות לז19-20
וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר מָה אַתָּה רֹאֶה יִרְמְיָהוּ וָאֹמַר מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה. ויאמר ה' אֵלַי היטבת לראות כי שָׁקֵד אֲנִי על דְבַרי לעשתו" - כמו עץ השקד, המשתדל וממהר לפרוח, כי אני אשתדל ואמהר לקיים את דבריי.
1. מהירות: "השקד הזה ממהר להוציא פרח קודם לכל האילנות, אף אני ממהר לעשות דבריי
"
(רש"י על ירמיהו א12, וכן מצודות שם ובפסוקים נוספים).
2. התמדה: "גדר פועל זה הוא המתמיד לעיין ולהביט או לשכון אצל איזה דבר בהתמדה יתירה, כמו
שווא שקד שומר,
לשקוד על דלתותיי, ובזה משתתף עם לשון ארמי,
הוא מסקיד ביה בהאי חיוויא
"
(מלבי"ם על ירמיהו א12, ביאור המילות).
שקדתי - מורה על רוב השתדלות בדבר" (מלבי"ם על תהלים קב8).
4. שמירה: "לשקוד - לשמור
"
(רש"י על משלי ח34; וכך נראה מהתקבולת שם: "לשקוד על דלתותיי...
לשמור מזוזות פתחיי
"; גם בעזרא ח29 ובתהלים קכז1 נזכר הפועל שקד בהקשר של שמירה),
5. ציפיה: "שורש שקד - ענינו שמירה וצפיית דבר, ובענינו מהירות, כי המצפה - ממהר
"
(שבי"ל, קונקורדנציה).
ולענ"ד כל הפירושים נובעים מאותו שורש, כי כאשר מייחסים חשיבות לפעולה מסויימת, מבצעים אותה בזריזות, בהתמדה ובהשתדלות רבה, וכן שומרים ומשגיחים שהיא תתבצע כראוי.
ראו גם: השקד - סמל לטוב או לרע?