קוד: חידה= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
חידה נזכרת לראשונה בתנ"ך כניגוד ל
מראה:
פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ, וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת, וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט; וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה?" - מכאן, שחידה היא תיאור לא ברור של דבר בלתי נראה. שאר הנביאים אינם רואים את המציאות הא-להית בעצמה, הם מקבלים נבואות ובהם רעיונות נסתרים שצריך לפענח; רק משה יכל לראות את המציאות הא-להית בלי הסתרות, מראה ברור ופשוט; ולכן נאמר עליו "אין מקרא יוצא מידי פשוטו".
וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְשׁוֹן אָחוּדָה נָּא
לָכֶם
חִידָה..." - גם חידת שמשון היא תיאור לא ברור של אירוע נסתר, אירוע שהפלשתים לא ראו.
וּמַלְכַּת שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת שֵׁמַע שְׁלֹמֹה לְשֵׁם ה', וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת" - ע"פ האגדות, מלכת שבא שאלה את שלמה שאלות שמהותן גילוי דברים נסתרים (פירוט).
בֶּן אָדָם! חוּד חִידָה וּמְשֹׁל מָשָׁל אֶל בֵּית יִשְׂרָאֵל" - יחזקאל דיבר בצורה נסתרת, אולי משום שהנבואה שלו כללה איום על המלך (ראו החידה בספר יחזקאל / צחור).
הֲלוֹא אֵלֶּה כֻלָּם עָלָיו מָשָׁל
יִשָּׂאוּ וּמְלִיצָה
חִידוֹת לוֹ, וְיֹאמַר 'הוֹי הַמַּרְבֶּה לֹּא לוֹ עַד מָתַי וּמַכְבִּיד עָלָיו עַבְטִיט'"
אַטֶּה לְמָשָׁל אָזְנִי, אֶפְתַּח בְּכִנּוֹר חִידָתִי" - השיר עוסק באחד הסודות הנסתרים ביותר - הישארות הנפש אחרי המוות (פירוט).
אֶפְתְּחָה בְמָשָׁל פִּי, אַבִּיעָה חִידוֹת מִנִּי קֶדֶם" - השיר עוסק בחידת המשמעות של תולדות עם ישראל וההשגחה האלהית; "
חידות - דברים
סתומים קשה ההבנה, והוא מה שאמר 'ויתן לשבי עוזו', כי אילו לא נאמר בשמואל שלקחו הפלשתים את הארון - לא היינו יודעים מה הוא" (מצודת דוד).
וּבְאַחֲרִית מַלְכוּתָם, כְּהָתֵם הַפֹּשְׁעִים, יַעֲמֹד מֶלֶךְ עַז פָּנִים וּמֵבִין חִידוֹת"
1. פירשנו כמו רוב המפרשים, שהחידה היא "מאמר סתום, נאמר על דבר צד המשל, ויסבול כוונות מתחלפות
" (רלב"ג על משלי א6), "סגורה וסתומה
" (מצודת דוד על תהלים מט5), "דברים סתומים קשה ההבנה
" (מצודת ציון על משלי א6, מצודת דוד על תהלים עח2), "ומכנה אגדת חכמים לחידה, מפני שדבריהם אינם מובנים, כמו חידה, ואי אפשר לחברם אם לא יבין תכליתו הנלבש בתוכה, ואז יבין גם החידה
" (הגאון מווילנה על משלי א6), וכמשמעותה בלשון ימינו.
2. אולם יש מפרשים, שהמילה
חידה מציינת סוג ספרותי כלשהו, שאינו קשור דווקא לנסתרות: "ומצינו דברי שיר ומליצה מכונים משל וחידה (חבקוק ב6), וכן דברי מוסר וחכמה מכונים משל וחידה (משלי א6)
" (דעת מקרא על תהלים מט5), "חידות הן דברי שירה ומליצה, ומקביל למשל
" (דעת מקרא על תהלים עח2).
3. ועל דרך הסוד, ייתכן שה חידה קשורה ל יחידה:
הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי, מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי"
אֲדֹנָי כַּמָּה תִּרְאֶה, הָשִׁיבָה נַפְשִׁי מִשֹּׁאֵיהֶם, מִכְּפִירִים יְחִידָתִי"
ע"פ הקבלה, יחידה היא הרובד הגבוה ביותר בנפש האל-הית של האדם, רובד נסתר ונעלם המחבר אותה לעולמות עליונים. ייתכן, שבאמצעות ה חידה, זוכה האדם לגילויים מרובד ה יחידה (ע"פ גליה).