קוד: להתחשב בדעת הקהל בתנ"ך
סוג: התאמה1
מאת: אראל
אל:
בסקרי דעת קהל שנעשו בעולם בשנים האחרונות,
נמצאת מדינת ישראל במקום נמוך מאד. האם זה צריך להדאיג אותנו?
יש מנהיגים שפועלים רק על-פי הסקרים ודעת הקהל. מצד שני, יש מנהיגים שפועלים רק על-פי האידיאולוגיה שלהם ומתעלמים לגמרי מדעת הקהל. הגישה של התנ"ך היא מאוזנת.
מצד אחד, כשמנהיג מקבל הוראה מפורשת מה', הוא צריך למלא אותה ולא להתחשב בדעת הקהל. לא צריך להיות כפוף לגמרי לדעת הקהל. הטענה "שמעתי בקול העם" אינה מתקבלת:
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל שְׁמוּאֵל 'חָטָאֶתִי כִּי עָבַרְתִּי אֶת פִּי ה' וְאֶת דְּבָרֶיךָ, כִּי יָרֵאֶתִי אֶת הָעָם וָאֶשְׁמַע בְּקוֹלָם. וְעַתָּה שָׂא נָא אֶת חָטָאֶתִי וְשׁוּב עִמִּי וְאֶשְׁתַּחֲוֶה לה''. וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל 'לֹא אָשׁוּב עִמָּךְ, כִּי מָאַסְתָּה אֶת דְּבַר ה' וַיִּמְאָסְךָ ה' מִהְיוֹת מֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל'" (אמנם, במקרה זה ייתכן שהטענה לא התקבלה כי היתה שקרית - פירוט).
מצד שני, ה' בעצמו מתחשב בדעת הקהל כשהוא מחליט איך לפעול, ולא רק בדעת הקהל בתוך עם ישראל אלא בדעת הקהל של כל הגויים. כך הסביר ה', דרך משה, לפרעה ולבני ישראל:
וְאוּלָם בַּעֲבוּר זֹאֶת הֶעֱמַדְתִּיךָ, בַּעֲבוּר הַרְאֹתְךָ אֶת כֹּחִי וּלְמַעַן סַפֵּר שְׁמִי בְּכָל הָאָרֶץ" - ה' לא הרג את פרעה בדבר, כי הוא רצה שפרעה יעזור לו לפרסם את שמו.
אָמַרְתִּי אַפְאֵיהֶם, אַשְׁבִּיתָה מֵאֱנוֹשׁ זִכְרָם; לוּלֵי כַּעַס אוֹיֵב אָגוּר, פֶּן יְנַכְּרוּ צָרֵימוֹ, פֶּן יֹאמְרוּ ידנו רָמָה וְלֹא ה' פָּעַל כָּל זֹאת" - ה' לא גרם לעם ישראל להיעלם, כי הוא לא רצה שהגויים יטעו ויחשבו שהדבר נבע מכוחם ועוצם ידם.
מכאן למדו משה ונביאים נוספים, כשניסו לשכנע את ה' שירחם על עם ישראל:
לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר 'בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה'? שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה לְעַמֶּךָ!"
וְהֵמַתָּה אֶת הָעָם הַזֶּה כְּאִישׁ אֶחָד, וְאָמְרוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת שִׁמְעֲךָ לֵאמֹר 'מִבִּלְתִּי יְכֹלֶת ה' לְהָבִיא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָהֶם וַיִּשְׁחָטֵם בַּמִּדְבָּר'!"
בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ יִבְכּוּ הַכֹּהֲנִים מְשָׁרְתֵי ה' וְיֹאמְרוּ: 'חוּסָה ה' עַל עַמֶּךָ וְאַל תִּתֵּן נַחֲלָתְךָ לְחֶרְפָּה לִמְשָׁל בָּם גּוֹיִם, לָמָּה יֹאמְרוּ בָעַמִּים אַיֵּה אֱלֹהֵיהֶם?'"
לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם 'אַיֵּה אֱלֹהֵיהֶם?' יִוָּדַע בגיים[בַּגּוֹיִם] לְעֵינֵינוּ נִקְמַת דַּם עֲבָדֶיךָ הַשָּׁפוּךְ"
לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם 'אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם?'"
מכל הפסוקים נראה, שדעת הקהל היא שיקול שצריך לקחת בחשבון, גם אם לא השיקול היחיד.
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי 'עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי'" אולם שמעון ולוי התעלמו מדעת הקהל, ואין זה ברור מי צדק.
מהמשך הסיפור נראה שהחשש של יעקב לא התממש (בראשית לה5): "וַיִּסָּעוּ וַיְהִי חִתַּת אֱלֹהִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סביבותיהם וְלֹא רָדְפוּ אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקֹב
" אך אין זה אומר שיעקב טעה - החשש שלו היה מוצדק, המעשה של שמעון ולוי אכן היה שגוי ומסוכן, אך למרות זאת ה' עשה נס והציל את בני יעקב מהתוצאות השליליות של מעשיהם, "שומר פתאים ה', דלותי ולי יהושיע
". משל למה הדבר דומה - לאדם שיכור שנסע במהירות 200 קמ"ש, נרדם על ההגה, וכמעט התנגש בעמוד חשמל, אבל הרכב נעצר מילימטר אחד לפני העמוד. האם אותו אדם יוכל להגיד "ה' עשה לי נס, אני יכול להמשיך לנהוג בשיכרות גם בעתיד"?
וראו גם
במדבר כג9: "כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ, וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ; הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב!
" (פירוט).