קוד: ביאור:משלי כא5 בתנ"ך
סוג: הבדל
מאת: אראל
אל:
משלי כא5: "מַחְשְׁבוֹת
חָרוּץ אַךְ לְמוֹתָר, וְכָל
אָץ אַךְ לְמַחְסוֹר
"
מחשבות של אדם חרוץ, זריז במעשיו, יביאו לו רק יתרונות, כי יבצע אותן ביעילות; אולם החיפזון של אדם אץ, לחוץ וממהר להגיע לסוף העבודה בלי מחשבה מעמיקה, יביא לו רק חסרונות.
זריזות נחשבת למידה טובה, כדברי רבי פינחס בן יאיר: "זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות...
"; אך חיפזון נחשב למידה רעה, כדברי הפתגם העממי "החיפזון מן השטן
".
מה ההבדל ביניהם?
כדי לענות על השאלה, נבחן שני ביטויים דומים, המופיעים בפסוק שלנו: מחשבות
חרוץ הן יתרון, אבל
אץ מגיע רק לחיסרון:
חרוץ הוא אדם שתנועותיו חדות ומהירות, אדם זריז, או - אדם שיוצא מביתו והולך לעבוד;
אץ הוא
אדם חסר-סבלנות, דוחק ומלחיץ.
התואר "חרוץ" מתייחס לגוף - זריז, יעיל ואינו ישן יותר מדי;
התואר "אץ" מתייחס לרוח ולמחשבות - דוחק, ממהר, רוצה להגיע מהר לסוף העבודה,
שמות ה13: "וְהַנֹּגְשִׂים
אָצִים לֵאמֹר 'כַּלּוּ מַעֲשֵׂיכֶם...'
".
הגוף צריך להיות מהיר ויעיל, אך המחשבות צריכות להיות יסודיות ומעמיקות; במחשבות של אדם
חרוץ תמיד יש יתרון - "מחשבות חרוץ אך למותר
"; אך במחשבות של אדם
אָץ - שחושב רק על קיצור זמן העבודה ולא מתייחס לאיכות וליסודיות - יש רק חיסרון - "וכל אץ אך למחסור
".