קוד: ביאור:משלי כג3 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
משלי כג3: "אַל תִּתְאָו לְמַטְעַמּוֹתָיו, וְהוּא לֶחֶם כְּזָבִים
"
אל תאכל בתאווה את כל המאכלים הטעימים שמגישים לפניך בסעודה חגיגית, כי ייתכן שהם לחם כזבים - אינם מתאימים לך מבחינת הבריאות או הכשרות.
/ אל תפתח תאוה למאכלים הטעימים שמגישים לפניך על שולחנו של המושל, כי זהו לחם זמני ופוסק כמו נחל אכזב - הקירבה למושל תלויה באינטרסים שלו, ועלולה להסתיים בכל רגע.
כזב = הפרת הבטחה, שבירת תקוה, חוסר התמדה. מהו לחם כזבים?
1.
לחם כזבים
= מאכל שאינו מזין. הוא טעים וממלא את הקיבה, וכך גורם לגוף להרגיש מלא
ושבע, אולם בסופו של דבר הוא מאכזב את הגוף ואינו נותן לו כל תועלת
תזונתית: "מאכלו
כוזב בפעולתו, כי דרך המאכל להבריא גוף האדם, ולא כן הבא מבעל עין הרע
"
(מצודות).
2.
לחם כזבים = הנאה שאינה נמשכת לאורך זמן: "אל תתאו למטעמותיו, [גם] אם ישנם ערבים לפניך, כי מזונו הוא
לחם כזבים והבלים, שאין בו תועלת והשארות כלל
"
(רלב"ג).
כשהמושל ישיג את המטרה שלשמה הזמין אותך, הוא יזרוק אותך ולא תוכל יותר לאכול מלחמו: "מצד המטעמים בעצמם
אל תתאו למטעמותיו,
ומבאר הטעם כי
הוא לחם כזבים, כי המושל אינו נותן לך בעבורך לא להנאתך
ולכלכלך ולא לכבדך, רק להנאתו, ואינו לחם אמתי, רק היא הכנה אל מה שיגולל
עליך ויבקש ממך
"
(מלבי"ם).
3.
לחם כזבים = סעודה של איש כזבים, שמבטיח ואינו מקיים: "עיצרו
תאוותכם למטעמיו של המושל השליט, כי כל מטעמיו,
שקר
וכזב. זו סעודה של איש
כזבים, שאינו עומד בדיבורו, שפיו ולבו אינם
שווים וכל מעשיו אינטרסנטיים בלבד.
"
(אברהם גוטליב).
ביטויים דומים נמצאים ב:
מַיִם גְּנוּבִים יִמְתָּקוּ, וְלֶחֶם סְתָרִים יִנְעָם" (פירוט)
עָרֵב לָאִישׁ לֶחֶם שָׁקֶר, וְאַחַר יִמָּלֵא פִיהוּ חָצָץ" (פירוט)