קוד: כזב= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
בלשון ימינו, כזב נרדף ל"שקר", אך בלשון המקרא יש הבדל ביניהם: כזב מציין "הבטחה שאינה מתקיימת" או "תקווה שאינה מתממשת", כמו במילים אכזבה ו נחל אכזב, וכמו בפסוקים:
'לֹא אִישׁ אֵל וִיכַזֵּב וּבֶן אָדָם וְיִתְנֶחָם; הַהוּא אָמַר וְלֹא יַעֲשֶׂה וְדִבֶּר וְלֹא יְקִימֶנָּה?'" - ה' לא יאכזב ולא ישנה את הבטחתו להיטיב לישראל.
וַיֹּאמֶר 'לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה [אַתְּ]יחֹבֶקֶת בֵּן'. וַתֹּאמֶר 'אַל אֲדֹנִי אִישׁ הָאֱלֹהִים אַל תְּכַזֵּב בְּשִׁפְחָתֶךָ!'" - אלישע הבטיח לשונמית שיהיה לה בן, והיא אמרה לו "אל תגרום לי להתאכזב מכך שההבטחה שלך לא תתקיים!"
עֵד אֱמוּנִים לֹא יְכַזֵּב, וְיָפִיחַ כְּזָבִים עֵד שָׁקֶר" - אדם שמבטיח הבטחות-שווא מחוץ לבית המשפט, יש לחשוד בו שהוא עד שקר (פירוט)
מַצִּיל נְפָשׁוֹת עֵד אֱמֶת, וְיָפִחַ כְּזָבִים מִרְמָה" - אדם שמבטיח להציל את חברו ע"י עדות של מרמה למעשה מוכר לו אשליות - מבטיח לו הבטחות שלא יוכלו להתקיים (פירוט).
עֵד שְׁקָרִים לֹא יִנָּקֶה, וְיָפִיחַ כְּזָבִים לֹא יִמָּלֵט"; משלי יט9: "
עד שקרים לא ינקה, ויפיח כזבים יאבד" - גם מי שאינו אומר אמת, וגם מי שאינו מקיים את הבטחותיו, לא יימלטו מעונש (פירוט).
תַּאֲוַת אָדָם חַסְדּוֹ, וְטוֹב רָשׁ מֵאִישׁ כָּזָב" - עדיף להיות רש שאינו יכול לעשות חסד, מאשר להבטיח מעשה-חסד ולא לקיים (פירוט)
עֵד כְּזָבִים יֹאבֵד, וְאִישׁ שׁוֹמֵעַ לָנֶצַח יְדַבֵּר" - עד שאינו מתמיד בעדות אחת, אלא משנה את עדותו בכל פעם - שקריו יתגלו והוא יאבד (פירוט)
אַל תִּתְאָו לְמַטְעַמּוֹתָיו, וְהוּא לֶחֶם כְּזָבִים" - הלחם, שהמושל נותן לך, גורם לך לחשוב שהמושל אוהב אותך ויעזור לך גם בעתיד; אך אתה עלול להתאכזב, כי המושל מתכוון רק לטובת עצמו ולא לטובתך (פירוט).
אַל תּוֹסְףְּ עַל דְּבָרָיו, פֶּן יוֹכִיחַ בְּךָ וְנִכְזָבְתָּ" - אל תבטיח, בשם ה', דברים שה' לא הבטיח, כי אתה עלול להתאכזב (פירוט)
שָׁוְא וּדְבַר כָּזָב הַרְחֵק מִמֶּנִּי; רֵאשׁ וָעֹשֶׁר אַל תִּתֶּן לִי, הַטְרִיפֵנִי לֶחֶם חֻקִּי" - העושר גורם לאדם לאכזב את ה' או את העניים (פירוט)
כִּי אֲמַרְתֶּם 'כָּרַתְנוּ בְרִית אֶת מָוֶת וְעִם שְׁאוֹל עָשִׂינוּ חֹזֶה, [שׁוֹט] שׁוֹטֵף כִּי עברלֹא יְבוֹאֵנוּ כִּי שַׂמְנוּ כָזָב מַחְסֵנוּ וּבַשֶּׁקֶר נִסְתָּרְנוּ'", וכן ישעיהו כח17: מושלי ישראל שמו את מבטחם בבעל-ברית כוזב, שלא יקיים את הבטחתו (=מצרים).
וְנָחֲךָ ה' תָּמִיד, וְהִשְׂבִּיעַ בְּצַחְצָחוֹת נַפְשֶׁךָ וְעַצְמֹתֶיךָ יַחֲלִיץ; וְהָיִיתָ כְּגַן רָוֶה, וּכְמוֹצָא מַיִם אֲשֶׁר לֹא יְכַזְּבוּ מֵימָיו" - המים לא יפסיקו לנבוע, ולא יאכזבו את הצמאים (ראו קשר בין תקוה לבין מים).
לָמָּה הָיָה כְאֵבִי נֶצַח וּמַכָּתִי אֲנוּשָׁה מֵאֲנָה הֵרָפֵא? הָיוֹ תִהְיֶה לִי כְּמוֹ אַכְזָב, מַיִם לֹא נֶאֱמָנוּ" - השורש כזב מנוגד לשורש אמנ, שמציין התמדה וקיום ההבטחה.
כִּי עוֹד חָזוֹן לַמּוֹעֵד, וְיָפֵחַ לַקֵּץ וְלֹא יְכַזֵּב; אִם יִתְמַהְמָהּ חַכֵּה לוֹ, כִּי בֹא יָבֹא לֹא יְאַחֵר" - החזון יתקיים במועדו ובזמנו ולא יאכזב את השומעים.
אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר שָׂם ה' מִבְטַחוֹ, וְלֹא פָנָה אֶל רְהָבִים וְשָׂטֵי כָזָב": שטי כזב = אנשים שלא ראוי לבטוח בהם כי הם מאכזבים ואינם ממלאים את התקוות שתולים בהם.
וַיְפַתּוּהוּ בְּפִיהֶם, וּבִלְשׁוֹנָם יְכַזְּבוּ לוֹ" - בני ישראל הבטיחו לה' שיעשו את דבריו, אך אכזבו אותו ולא קיימו את הבטחתם.
אַחַת נִשְׁבַּעְתִּי בְקָדְשִׁי, אִם לְדָוִד אֲכַזֵּב" - ה' נשבע שלא יפר את הבטחתו לדוד ולא יאכזב אותו.
הֵן תֹּחַלְתּוֹ נִכְזָבָה, הֲגַם אֶל מַרְאָיו יֻטָל": תוחלת = תקוה, תוחלתו נכזבה = תקוותו לא התממשה.
כזב הוא המבטיח ואינו מקיים, והוא מלשון אשר לא יכזבו מימיו, והוא דומה לעד שקר שאין בדבריו כלום וממש, וזה אינו נותן מה שהבטיח, וראוי ליתן מה שהבטיח" (הגאון מווילנה על משלי ו19). ודומה לזה פירש מלבי"ם: "
שקר הוא גדול מכזב, כי כזב הוא אמת בשעתו רק שאינו מתקיים, ו שקר אין לו מציאות גם בשעתו" (ביאור העניין על ישעיהו כח15)שקר אינו אמת כבר מתחילתו, וכזב בתחילתו אמת, אבל אחר-כך משתנה לשקר; כגון הבטחה שהמבטיח מתכוון לקיים אותה, אך משנה את דעתו לאחר מכן.
2. ואפשר גם לפרש כזב = אשליה:
וַתֹּסֶף עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שֵׁלָה, וְהָיָה בִכְזִיב בְּלִדְתָּהּ אֹתוֹ" בת-שוע אשת יהודה קראה לבנה שלה על שם המקום כזיב, כי כזיב משמעותו שלה.
וַיֹּאמֶר 'לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה [אַתְּ] חֹבֶקֶת בֵּן'. וַתֹּאמֶר 'אַל, אֲדֹנִי אִישׁ הָאֱלֹהִים, אַל תְּכַזֵּב בְּשִׁפְחָתֶךָ'", לעומת מלכים ב ד28: "
וַתֹּאמֶר 'הֲשָׁאַלְתִּי בֵן מֵאֵת אֲדֹנִי? הלוא אָמַרְתִּי לֹא תַשְׁלֶה אֹתִי!'"
שלה / שולל / שלולית = דבר שאינו קבוע, אינו אמיתי לאורך זמן (ע"פ אביתר כהן).
וַתֹּאמֶר דְּלִילָה אֶל שִׁמְשׁוֹן 'הִנֵּה הֵתַלְתָּ בִּי וַתְּדַבֵּר אֵלַי כְּזָבִים! עַתָּה הַגִּידָה נָּא לִי בַּמֶּה תֵּאָסֵר?'", וכן שופטים טז13: שמשון אמר לדלילה איך להחליש את כוחו, אך ה"שיטות" שגילה לה לא פעלו, וגרמו לה אכזבה.
וְאֶת מִי דָּאַגְתְּ וַתִּירְאִי כִּי תְכַזֵּבִי, וְאוֹתִי לֹא זָכַרְתְּ לֹא שַׂמְתְּ עַל לִבֵּךְ? הֲלֹא אֲנִי מַחְשֶׁה וּמֵעֹלָם וְאוֹתִי לֹא תִירָאִי" (לא פחדת מה', ולכן לא הכזבת את מאהבייך - פירוט)
חָזוּ שָׁוְא וְקֶסֶם כָּזָב, הָאֹמְרִים 'נְאֻם ה'!' וה' לֹא שְׁלָחָם, וְיִחֲלוּ לְקַיֵּם דָּבָר..." - נביאי השקר מבטיחים הבטחות בשם ה', אך ה' לא שלחם, ולכן אינם יכולים לקיים את ההבטחות, והשומעים מתאכזבים. וכך כנראה גם: יחזקאל כא34: "
בַּחֲזוֹת לָךְ שָׁוְא בִּקְסָם לָךְ כָּזָב לָתֵת אוֹתָךְ אֶל צַוְּארֵי חַלְלֵי רְשָׁעִים אֲשֶׁר בָּא יוֹמָם בְּעֵת עון קֵץ", יחזקאל כב28: "
וּנְבִיאֶיהָ טָחוּ לָהֶם תָּפֵל חֹזִים שָׁוְא וְקֹסְמִים לָהֶם כָּזָב אֹמְרִים 'כֹּה אָמַר ד' ה'' וה' לֹא דִבֵּר"
אוֹי לָהֶם כִּי נָדְדוּ מִמֶּנִּי, שֹׁד לָהֶם כִּי פָשְׁעוּ בִי; וְאָנֹכִי אֶפְדֵּם, וְהֵמָּה דִּבְּרוּ עָלַי כְּזָבִים"
אֶפְרַיִם רֹעֶה רוּחַ וְרֹדֵף קָדִים, כָּל הַיּוֹם כָּזָב וָשֹׁד יַרְבֶּה; וּבְרִית עִם אַשּׁוּר יִכְרֹתוּ, וְשֶׁמֶן לְמִצְרַיִם יוּבָל"
כֹּה אָמַר ה': עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יְהוּדָה וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ: עַל מָאֳסָם אֶת תּוֹרַת ה', וְחֻקָּיו לֹא שָׁמָרוּ; וַיַּתְעוּם כִּזְבֵיהֶם, אֲשֶׁר הָלְכוּ אֲבוֹתָם אַחֲרֵיהֶם"
לָכֵן תִּתְּנִי שִׁלּוּחִים עַל מוֹרֶשֶׁת גַּת, בָּתֵּי אַכְזִיב לְאַכְזָב לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל"
לוּּּ אִישׁ הֹלֵךְ רוּחַ וָשֶׁקֶר כִּזֵּב, אַטִּף לְךָ לַיַּיִן וְלַשֵּׁכָר וְהָיָה מַטִּיף הָעָם הַזֶּה"
שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל לֹא יַעֲשׂוּ עַוְלָה וְלֹא יְדַבְּרוּ כָזָב וְלֹא יִמָּצֵא בְּפִיהֶם לְשׁוֹן תַּרְמִית כִּי הֵמָּה יִרְעוּ וְרָבְצוּ וְאֵין מַחֲרִיד"
בְּנֵי אִישׁ, עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה? תֶּאֱהָבוּן רִיק, תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה"
תְּאַבֵּד דֹּבְרֵי כָזָב, אִישׁ דָּמִים וּמִרְמָה יְתָעֵב ה'"
זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם, תָּעוּ מִבֶּטֶן דֹּבְרֵי כָזָב"
אַךְ מִשְּׂאֵתוֹ יָעֲצוּ לְהַדִּיחַ יִרְצוּ כָזָב בְּפִיו יְבָרֵכוּ וּבְקִרְבָּם יְקַלְלוּ סֶלָה"
אַךְ הֶבֶל בְּנֵי אָדָם כָּזָב בְּנֵי אִישׁ, בְּמֹאזְנַיִם לַעֲלוֹת הֵמָּה מֵהֶבֶל יָחַד"
אֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי 'כָּל הָאָדָם כֹּזֵב'"
וְעַתָּה הוֹאִילוּ פְנוּ בִי, וְעַל פְּנֵיכֶם אִם אֲכַזֵּב"
עַל מִשְׁפָּטִי אֲכַזֵּב אָנוּשׁ חִצִּי בְלִי פָשַׁע"
יָפִיחַ כְּזָבִים עֵד שָׁקֶר, וּמְשַׁלֵּחַ מְדָנִים בֵּין אַחִים"
וּשְׁנֵיהֶם הַמְּלָכִים לְבָבָם לְמֵרָע וְעַל שֻׁלְחָן אֶחָד כָּזָב יְדַבֵּרוּ וְלֹא תִצְלָח כִּי עוֹד קֵץ לַמּוֹעֵד"